English Version
English

وادی پنجم مسیر رسیدن به آرامش و حال خوب را برای ما ترسیم می‌کند

وادی پنجم مسیر رسیدن به آرامش و حال خوب را برای ما ترسیم می‌کند

پنجمین جلسه از دوره‌ی چهاردهم سری کارگاه‌های آموزشی عمومی کنگره ۶۰ نمایندگی بنیان به استادی راهنمای محترم مسافر حامد، نگهبانی مسافر مهدی و دبیری مسافر جواد، با دستور جلسه «وادی پنجم و تاثیر آن روی من» پنج‌شنبه بیست و هشتم تیرماه 1403 ساعت 17 آغاز شد.

خلاصه سخنان استاد:

سلام دوستان حامد هستم یک مسافر؛ از نگهبان، دبیر و خزانه‌دار لژیون سردار خیلی ممنونم که این اجازه را به من دادند تا خدمت کنم. هم‌چنین از ایجنت محترم شعبه، لژیون مرزبانی، نگهبان، دبیر، همه خدمتگزارانی که در شعبه بنیان در حال خدمت هستند و همه‌ی شما دوستان تشکر می‌کنم که این فرصت را در اختیار من قرار دادید. ان‌شاءالله در کنار هم جلسه خوبی داشته باشیم. از آن‌جایی که امروز لژیون سردار، لژیون خدمت‌گزار است، جا دارد به این نکته اشاره کنیم که خدا را شکر در این چند ساله‌ی اخیر در شعبات خراسان رضوی به نسبت خودمان،
خیلی خوب عمل کردیم و توانستیم شعبه‌هایی در سال‌های اخیر اضافه کنیم. فعالیتمان خوب بوده؛ چه از لحاظ تأمین نیروی انسانی و چه به لحاظ علمی و مالی. امیدوارم که در ادامه مسیر هم بتوانیم با هم‌بستگی و هم‌دلی که داریم، در همه سطوح خودمان را ارتقاء دهیم. در باب وادی پنجم، می‌توان گفت همه‌ی ما به دنبال حال خوش هستیم؛ چه در زمانی که مصرف مواد داشتیم؛ و چه زمانی که وارد کنگره شدیم. همیشه هدف ما رسیدن به یک حال خوب و آرامش است‌.
وادی پنجم مسیر رسیدن به آرامش و حال خوب را با استفاده از یک‌سری چهارچوب‌ها، نشانه‌گذاری و علائم برای ما ترسیم می‌کند. شخصی که بخواهد از دنیای تاریکی خارج شود و به‌ روشنایی برسد، شخصی که بخواهد از نفرت به عشق برسد، از قهر به مهر برسد و این سفر را طی کند، مسیری را باید طی کند و در این مسیر یک‌سری علائم، نشانه‌ها و چهارچوب‌هایی است که در وادی‌ پنجم به‌صورت کلی در هفت پله برای ما مشخص شده است. اولین مورد برگشت از ضدارزش‌ها است.

فردی که وارد کنگره می‌شود و می‌خواهد اعتیادش را درمان کند، قدم اول را برداشته است. همه‌ی ما کم‌وبیش این موضوع را درک کرده‌ایم که مواد مخدر چه رابطه‌ی مستقیمی با بحث کارهای ضد ارزشی و منفی دارد. برگشت از مواد مخدر، اصلاح روش زندگی، برگشت از نیکوتین و سیگار، اصلاح‌کردن سبک زندگی‌مان و اصلاح‌کردن تغذیه‌مان، همه‌ی اینها برگشت از ضدارزش‌ها است که در کنگره به نحو احسنت صورت می‌گیرد. موضوع دیگر خودداری است.
در این‌جا منظور از خودداری این است که وقتی من در تصمیم یا انجام کاری، بین یک دوراهی بودم و یا برای انجام کاری مردد هستم، باید از انجام آن کار خودداری کنم. هم‌چنین در این وادی، درمورد جهان‌های مختلف صحبت می‌شود. یکی جهان فیزیکی است که همه‌ی ما الان در آن حضور داریم، یکی جهان خواب که هر شب همه‌ی ما آن را تجربه می‌کنیم؛ و یک جهان دیگر هم جهان ذهن است. همان‌طور که می‌دانید انسان از دو بخش تشکیل شده است؛ صور آشکار که همان جسم و کالبد فیزیکی است؛
و صور پنهان یا جان. اگر صور پنهان و جان را «من» در نظر بگیریم، صور آشکار می‌شود «تن». صور آشکار و تن از جنس خاکی و فیزیکی است و صور پنهان یا من، اصلی که بوده، هست و خواهد بود و از یک جنس دیگر است. حالا اگر این دو بخواهند با یکدیگر ارتباط پیدا کنند، خداوند یک بستری را به نام ذهن فراهم کرده است. ذهن یک ناحیه ارتباطی بین من و تن است. اگر ذهن من در اثر تزکیه و پالایش و مراحلی که در این وادی قید شده است «برگشت از ضد ارزش‌ها، خودداری، قناعت، صبر، تجسس‌ و قضاوت و غیبت‌نکردن، پس انداز، توکل و رضا و تسلیم»، به تعادل برسد،
قطعاً در ادامه من در بهشت و آرامش خواهم بود. اما اگر این ذهن مشوش باشد، دائما من را از خودم دور خواهد کرد؛ چون کار ذهن همین است که یا من را به اتفاقات گذشته ببرد و افسوس بخورم‌ و یا در آینده سیر کند و حس نگرانی را به من القاء کند. همیشه می‌خواهد من را از لحظه حال دور کند و اجازه ندهد از لحظه حال لذت و بهره لازم را ببرم. بودن در لحظه حال، حس کردن خداوند است. دنیای ذهن یک شخص مصرف کننده مانند برکه‌ای است که شما سنگ ریزه‌های زیادی را درونش پرتاب کنید.

این موضوع باعث می‌شود کف برکه که خود من هستم، دیده نشود. زمانی می‌توانم کف برکه را ببینم که آب صاف و زلال باشد و این فقط با آن آرامش اتفاق می‌افتد. خدا را شکُر در کنگره، جناب مهندس به بهترین شکل، بزرگترین مفاهیم و آموزش‌ها را به ما انتقال می‌دهند. روش درست زندگی کردن و آرامش داشتن را بدون نیاز به انجام هیچ تکنیک خاصی به ما یاد می‌دهند. در صورتی که شما بیرون از کنگره برای مثال بخواهید ذهن و خشم‌‌ خود را کنترل کنید،
به شما می‌گویند باید مراقبه کنی، نفس عمیق بکشی و بعضی تکنیک‌ها را انجام دهید؛ اما کنگره می‌گوید همه‌ی این‌ها با تزکیه، پالایش و اعمال هفت‌گانه ای که در این وادی عنوان شده، در طول زمان و با روش DST حل خواهد شد و به آرامش و جهان ذهنی آرام خواهیم رسید. از این که با سکوت خود به صحبت‌های من توجه کردید، ممنون و سپاسگزارم.

مرزبان خبری: مسافر علیرضا
تصویربردار: مسافر سعید
نگارش: مسافر وحید
ویرایش و ارسال خبر: مسافر جواد

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .