English Version
English

آموزش‌های نهفته در سفر

آموزش‌های نهفته در سفر

تعطیلات فرصتی است برای استراحت، رشد و یادگیری مطالب جدید؛ زمانی‌که مدرسه می‌رفتیم و به تعطیلات تابستانی نزدیک می‌شدیم؛ حتی قبل از شروع تابستان شروع به برنامه‌ریزی می‌کردیم که چه کلاسی برویم و یا چه کاری انجام دهیم تا این تعطیلات لذت بخش باشد؛ اما هرچه بزرگ شدیم و وارد زندگی و گاهی گرفتاری‌های آن شدیم از تعطیلات غافل شدیم و شد روزی شبیه روزهای عادی و نه تنها لذتی نبردیم؛ بلکه با تاریکی که وارد وجودمان شده بود موجب اذیت و آزار خود و دیگران نیز می‌شدیم. زمانی‌که راه کنگره باز شد و دو بار در سال با این دستور جلسه مواجه شدیم دانستیم، که تعطیلات بسیار با ارزش‌تر و زیباتر از آن چیزی است که بتوان از آن غافل شد. اکنون با ایجنت همسفر مریم به گفت و گو نشستیم و از نظر و تجربه ایشان بهره‌مند می‌شویم و شما خواننده عزیز را به خواندن این مطالب دعوت می‌کنیم.

همسفر مریم و مسافرشان با آخرین آنتی ایکس مصرفی تریاک و تخریب 20سال وارد کنگره شدند؛ در ادامه باراهنمایی مسافر علی و همسفر اعظم سفر کردند و هم‌اکنون 10سال است که با دستان پرتوان آقای مهندس از بند اعتیاد آزاد و رها هستند.

به نظر شما تعطیلات تابستانی با چه هدف و تفکری در کنگره برنامه‌ریزی شده است؟

همانطور که می‌دانید در گذشته کنگره هیچ وقت تعطیل نمی‌شد و همانند بیمارستان همیشه باز و برقرار بود؛ ولی در ادامه با درایت آقای مهندس قانون بر این شد تا کنگره هم، مانند مکان‌های دیگر تعطیلاتی داشته باشد؛ زیرا ما آدم‌ها سفر و تفریح را دوست داریم و ذاتاً نیاز به حرکت داریم و از سکون و سکوت خسته می‌شویم؛ همچنین در این تفریح و سفرها برای ما آموزش‌هایی نهفته است و باعث بیداری و شناخت هرچه بیشتر ما از هستی می‌شود؛ پس همین‌طور که به علم کنگره نیاز داریم هرزگاهی هم باید به سفر برویم و از طبیعت لذت ببریم و برداشت‌هایی داشته باشیم تا تعادل را با چشم ببینیم و درک کنیم.

باید سفر رفت تا خالق این ستون‌های محکم را بیش از پیش بشناسیم. همانطور که در کتاب شریف گفته شده: « در زمین با تأمل بگردید که چگونه خداوند مخلوقات را آفرید؛ پس خدا جهان آخرت را ایجاد می‌کند؛ زیرا خدا بر هر کاری تواناست.» همینطور پیشوایان برای فهم بیشتر، ما را به سفر تشویق کرده اند. ایام نوروز که عید باستانی ما ایرانی‌ها است و هوای بسیار معتدل و دل‌انگیزی دارد و در وسط تابستان که تعطیلی مدارس هست، شرایط به گونه‌ای است که می‌توان همراه با خانواده‌ در کنار هم با صمیمیت بیشتر از پیرامون خود لذت ببریم.

به نظر شما در طول تعطیلات تابستانی چه کاری انجام دهیم که دچار افت انرژی نشویم؟

در کنگره راه درست زندگی کردن را آموزش می‌گیریم؛ یعنی داخل کنگره آموزش و بیرون از کنگره اجرا می‌نماییم. فردی که خواهان تغییر در زندگی و تقدیرش هست، بایستی آنچه آموزش گرفته را در جامعه به عمل درآورد فقط این نیست که ما در کنگره بهترین رفتار را داشته باشیم؛ باید بتوانیم طبق آموزش‌ها در بیرون هم بهترین عمل را انجام دهیم و همین افکار و کردار درست باعث می‌شود دیدگاه دیگران نسبت به ما تغییر کند و به صورت دیگر به ما عشق و محبت بدهند که همین باعث انرژی بالایی در ما می‌شود. به گفته آقای مهندس: « پاداش شما، خود شما هستید.» یعنی آن محبت و خدمتی که به دیگری می‌دهیم، کارمای همان عمل به خودمان بر می‌گردد که هیچ‌چیز زیباتر از دوست داشته شدن، نیست.

همین طور ما علمی را که یاد گرفته‌ایم در آرشیومان ذخیره شده و مثل چشمه جوشان عمل می‌کند ؛به طوری که با علم و دانش، منبع پر می‌شود و باعث جاری شدن رود خروشان می شود و ناخودآگاه در ما ایجاد انرژی می‌کند؛ همچنین می‌توانیم در بین رفت و آمدها گاهی سی‌دی‌ها را گوش کرده و همینطور با نوشتن آن‌ها دوباره سرشار از انرژی شویم.

با توجه به وادی پنجم، انسان در چندین جهان زندگی می‌کند آیا تقویت جهان ذهنی بر بهبود زندگی در جهان فیزیکی تأثیر دارد؟

آینده ما بر اساس تفکرات ما ساخته می‌شود؛ هرچه من در منجلاب ناامیدی و افکار منفی خود غوطه‌ور باشم صدرصد اتفاق‌های نامطلوب و انرژی‌های منفی را دریافت خواهم کرد و روح و روانم روز به روز بدتر خواهد شد؛ ولی با امیدواری و افکار مثبت می‌توانم انرژی‌ها، آدم‌ها و اتفاق‌های خوب را جذب کنم؛ مثل این جمله که اگر امید و ایمان نداری؛ ولی بگو ایمان دارم تا درون تو باور کند؛ زیرا خوشبختی یک باور است، یک اعتقاد است. با امیدواری می توان بزرگترین مشکلات را به راحتی حل کرد.

اگر دقت کنید روزی که حالتان خراب و ناامید هستید هیچ انرژی حتی برای راه رفتن ندارید؛ ولی روزی که بی ‎‌جهت امیدوار و حتی یک انگیزه ساده برای زندگی دارید، می‌توانید کوه را هم جابجا کنید. تمام این امید و ناامیدی‌ها، ایمان و کفرها، نفرت و عشق‌ها، همه و همه بستگی به ذهن و افکار ما دارد و هیچ ربطی نه به خانواده، نه به دوستان و نه هیچ چیز دیگری دارد.
فقط و فقط ما هستیم که زندگی را می‌سازیم؛ البته گاهی اتفاقات نامیمون و ناخوشایندی خواسته یا ناخواسته به وجود می‌آید که می‌تواند این اتفاق‌ها را همان اضداد نام گذاشت؛ اضداد برای بیداری و هوشیاری ما، که اگر دانایی به این امر داشته باشیم می‌توانیم با آرامش آن‌ها را پشت سر بگذاریم.

در وادی پنجم 7 پله برای خروج از تاریکی و ضد ارزش‌ها معرفی شده است؛ کدام پله در زندگی شما تأثیرگذار بوده و بیشترین کمک را به شما کرده است؟

زیباترین کلمات برای من « رضا، توکل و تسلیم » است. خیلی چیزها را از دست دادم تا بفهمم باید راضی باشم به رضای پروردگار، لحظات سختی را نتوانستم تغییر دهم تا بتوانم درک کنم؛ باید به او توکل کرد و در نهایت زیبایی‌های بعد توکل، تسلیم را نشانم داد. راضی بودن به رضای خداوند و پذیرفتن آنچه نمی‌توانیم تغییر دهیم بسیار سخت و در عین حال شیرین است آنجایی که به زبان گفتیم توکل کردیم؛ ولی در عمل خواستیم آنچه می‌خواهیم انجام شود، هیچ وقت به نتیجه نرسید. شنیده‌اید که می‌گویند: تا خدا نخواهد برگ از درخت نمی‌افتد؟ من به این جمله دقیقاً ایمان دارم می‌دانم، که تا خدا نخواهد هیچ اتفاق بد یا خوبی رخ نخواهد داد؛ البته خواست منطقی و ایمان ما بر عملکرد خداوند بسیار تأثیرگذار است. این کلمه « پذیرفتن » بسیار ارزشمند است که انسان آرامش خود را می‌تواند در این کلمه پیدا کند.

در جایگاه ایجنت شعبه وضعیت شعبه را چگونه ارزیابی می‌کنید و چه پیشنهادی برای رشد همسفران دارید؟

بنده رهجوی کنگره هستم و هیچ جایگاهی با ارزش‌تر از محضر استاد  نیست؛ این جایگاه‌ها فقط برای برقراری هرچه بیشتر نظم در شعب طراحی شده و بنده هم جدایی از دیگران نیستم و رهجویی هستم که در حال آموزش گرفتن و رفع ایرادات خودم هستم؛ همان‌طور که در تمام انسان‌ها معایب و مزایایی وجود دارد، شعب هم جدای از این خصوصیت نیستند، که با آموزش بیشتر می‌توانیم آن موارد را نیز به درستی حل کنیم و موفق‌تر عمل کنیم.

شعبه چرمهین یک شعبه بسیار پر انرژی با افرادی بسیار دوست داشتنی هست؛ که هر شخصی در بدو ورود متوجه این موضوع می‌شود در کنار همه این خوبی‌ها امیدوارم افراد این شعبه؛ چون از اولین‌ها و پیشگامان هستند؛ پس باید تلاش بیشتر برای قوی شدن آن انجام دهند. با ماندن در کنگره و  خدمت کردن با عشق، حتماً شعبه‌ای پر بارتر خواهند داشت؛ همین‌طور با رفتار درست در سطح جامعه می‌توانند افراد بیشتری را جذب و به رهایی آنان کمک کنند. امیدوارم به زودی تعداد قبولی‌های این شعبه نیز مانند شعب دیگر زیاد شود و همسفران و مسافران با تلاش بیشتر بتوانند قدرت شعبه را بالا ببرند و روزی برسد که این شعبه خود تولید کننده شود و چندین شعبه دیگر از  دل آن زاییده شود.

کلام آخر:

معرفت در گرانی‌ست، به هر کس ندهندش
پر طاووس قشنگ است، به کرکس ندهندش
معرفت بار گرانی‌ست، به هر کس ندهندش
معرفت راه رهائی‌ست، به هر نفس ندهندش معرفت بذر نشکفته عشقی‌ست، به نارس ندهندش
معرفت علمی است که شناسد ز ناکس
این علم گران را در عالم عرفان، به ناکس ندهندش
ار ز منیت گذری، سهل به عرفان برسی
معرفت حق را جز به عارف، بر کس ندهندش
گر از قله قلبت قاف را بربایند
شهد آن بی‌قاف را جز به عنقای برخس ندهندش
اگر از تیغ زهدان رهام، به سلامت کردی گذر
آن دم به دمت مسیحا نفسیت، بر کس ندهندش

امیدوارم معرفت این جایگاه، این آموزش‌ها، این صندلی‌های رنگی و لحظات پر از عشق را بدانیم و خود را لایقش کنیم و در این تعطیلات بهترین برداشت‌ها، خاطرات و آموزش‌ها را داشته باشیم.

طراح سوال و تهیه مصاحبه: همسفر فروغ رهجوی راهنما همسفر محدثه (لژیون پنجم)
تایپ: ایجنت شعبه همسفر مریم
عکاس خبری: همسفر زهرا رهجوی راهنما همسفر کبری (لژیون دوم)
ارسال: مرزبان خبری همسفر شهناز
همسفران نمایندگی چرمهین

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .