English Version
English

تسلیم ، بالاترین مرحله معنوی است

تسلیم ، بالاترین مرحله معنوی است

وادی پنجم یا وادی اجرا و عمل می‌گوید: «در جهان ما تفکر، قدرت مطلق حل نیست؛ بلکه توأم با رفتن و رسیدن، آن را کامل می‌نماید». اینکه با کوله باری از تفکرهای سازنده، قدم در وادی پنجم می‌گذاریم و حرکت را از این وادی آغاز می‌کنیم.

این وادی عظمت و شأن انسان را بیان می‌کند و عظمت او را کمتر از جهان هستی با آن همه شگفتی نمی‌بیند و برای رسیدن انسان به مرحله تکامل، کل هستی در خدمت و یاری او است. انسان در جهان‌های متعددی، مانند: جهان فیزیکی، جهان خواب و جهان ذهن به حیات خود ادامه می‌دهد.

جهان فیزیکی، جهانی است که انسان به طور آگاهانه در آن زندگی می‌کند. جهان ذهن، جهانی است بسیار قدرتمند با ابزارهای بسیار قوی که اطلاعات را جمع‌آوری و آن‌ها را پردازش می‌کند. جهان خواب، جهانی است شبیه به مرگ با این تفاوت که ارتباط بین جسم و نفس قطع نمی‌شود. در جهان خواب، اشخاصی یا چیزهایی دیده و یا لمس می‌شوند که از لحاظ اندازه، فرم و ابعاد با جهان فیزیکی یکسان هستند؛ اما از نظر ماهیت با آن تفاوت دارند.

در این وادی برای برگشت از ضد ارزش‌ها، باید گام‌هایی برداشت که عبارت‌اند از: ۱) قناعت: باید در تمامی ابعاد زندگی به اجرا درآیند؛ مانند: قناعت در دیدن، در صحبت کردن ... . ۲) صبر: می‌آموزیم که برای رسیدن به اهداف، خواسته‌ها و آرزوهایمان، مشکلات را با تفکر، تلاش و تحمل سختی‌ها پشت سر گذاشت و آن‌ها را حل کنیم و این معنای حقیقی صبر است.

۳) تجسس، قضاوت و غیبت: این سه پارامتر ما را از مسیر دور می‌کنند و به بیراهه می‌کشانند. ۴) پس‌انداز: انسان هر لحظه آمادگی مقابله با حوادث پیش‌بینی نشده را داشته باشد. ۵) توکل: تکامل در جمع صورت می‌گیرد و در زندگی اجتماعی انسان‌ها ضعف یکدیگر را جبران می‌کنند. آدمی زمانی که توانایی حل مشکلات بزرگ را ندارند، از نیروی برتر و داناتر به‌عنوان وکیل استفاده می‌کند و اختیار خود را در حل آن مسئله به وکیل واگذار می‌کند؛ که در جهان معنوی بهترین وکیل انسان، خداوند است.

۶) رضا: در مقام رضا، انسان در مراحل معنوی خواسته دارد و به سمت خواسته‌اش حرکت می‌کند؛ اما نتیجه را به خداوند واگذار می‌کند و در پایان هر اتفاقی که بیفتد از نتیجه آن راضی است، یعنی خود را هم می‌بیند؛ اما می‌گوید: من راضی‌ام به آنچه تو راضی هستی. ۷) تسلیم: مرحله تسلیم، بالاترین مرحله معنوی است، دیگر شخص خودش را نمی‌بیند و هر چه هست خالق، رب و مربی است؛ یعنی دیگر خواسته‌ای وجود ندارد که بخواهد رضا باشد یا نباشد.

تایپ، ویرایش و نویسنده: رابط خبری راهنمای تازه واردین همسفر راضیه
عکاس خبری: همسفر آرزو رهجوی راهنما همسفر هاجر (لژیون هفتم)
ویراستاری و ارسال: راهنمای تازه واردین همسفر فریناز
همسفران نمایندگی میرداماد اصفهان

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .