English Version
English

تفکر به‌تنهایی حلال مشکلات نیست

تفکر به‌تنهایی حلال مشکلات نیست

سلام دوستان هاجر هستم راهنما مسافر تغذیه سالم
در جهان ما تفکر، قدرت مطلق حل نیست؛ بلکه توأم با رفتن و رسیدن، آن را کامل می‌نماید. تفکر به‌تنهایی حلال مشکلات نیست. بعضی اوقات ما خیال می‌کنیم که با کلام، تفکر و حرف می‌توانیم به‌جایی برسیم. یک سال تفکر بهتر از یک سال عبادت است؛ ولی در وادی پنجم می‌گوید؛ تفکر قدرت مطلق حل نیست، تفکر موقعی نتیجه‌بخش خواهد بود که آن را عملی کنیم. فکر ما موقعی باارزش هست که آن را از قوه به فعل دربیاوریم. من هر چقدر در کنگره سی‌دی بنویسم و آموزش دیده باشم، زمانی آن نوشته‌ها و آموزش‌ها مؤثر هست که من بتوانم آن را در زندگی کاربردی نمایم. در لژیون تغذیه سالم سی‌دی‌های آموزشی جهت کاهش وزن در اختیار من قرار داده شده است، زمانی که بتوانم آموزش‌هایی که توسط سی‌دی‌ها دریافت می‌کنم را در تغذیه خود به کار ببرم باارزش است، در واقع آن دانایی را به دانایی مؤثر تبدیل کرد‌ه‌ام.

در وادی پنجم می‌گوید: انسان باید پاک‌سازی و سازندگی را از خود شروع کند، باید تغییرات را در خود به وجود آورد تا به آرامش و آسایش برسد و برای رسیدن به آرامش و دور شدن از اضطراب پله‌هایی را به مرور زمان باید طی کنیم:
1- برگشت از ضد ارزش‌ها؛ زمانی که من خلافی انجام می‌دهم، باید از آن برگشت بکنم توبه به معنای این نیست که بگویی خدایا مرا ببخش، خداوند هم تو را ببخشد. اگر قرض دارید در مرحله اول باید قرض خود را تسویه کنید و بعد از آن ضد ارزش برگشت یا توبه کنید.
2- خودداری؛ یعنی زمانی که نمی‌دانیم انجام دادن یک فعل خوب و خیر یا بد و شر است، باید از انجام آن خودداری کنیم. گاهی اوقات من نمی‌دانم سخنی که بیان می‌کنم نتیجه خوب دارد یا خیر؛ پس باید خودداری کنم و آن سخن را بیان نکنم.
۳_ قناعت؛ یعنی از حداقل امکانات بهترین بهره و استفاده را ببریم، یعنی باید با کمترین هزینه از هر چیزی استفاده درست داشته باشیم.

۴_ صبر؛ یعنی تلاش و کوشش برای رسیدن به خواسته و هدف که در آن پارامتر زمان را باید در نظر داشت. برای رسیدن به وزن متعادل و کاهش وزن باید صبر نمود، نمی‌توان زمان را حذف کرد و در مدت زمان کوتاه از روش‌های غلط کاهش وزن استفاده کرد.
۵_ پس‌انداز؛ مسئله خیلی مهم پس‌انداز است. مسائل مادی و معنوی باید هر دو باشند، پول چرک کف دست نیست، پول باارزش است، اگر از مسیر درست به‌دست آید. انسان باید پول داشته باشد تا بتواند به دیگران کمک کند، اگر پولدار نباشد نمی‌تواند کمک کند. دانه‌دانه است غله در انبار؛ بنابراین پس‌انداز برای انسان‌های فقیر است. برای انجام دادن هر کاری، باید جوانب آن را در نظر گرفت. در کل وادی پنجم به ما می‌گوید: که به آن چیزی که فکر می‌کنیم آن فکر را به مرحله اجرا درآوریم، درغیراین صورت آن تفکر ما به درد نمی‌خورد. گفتار به‌تنهایی مهم نیست، باید آن را به مرحله اجرا درآوریم.

سلام دوستان شیوا هستم مسافر تغذیه سالم
ما در وادی یکم تا چهارم روی مبحث تفکرات کار نمودیم. در وادی پنجم به این نکته مهم اشاره می‌کند که اگر این تفکرات وارد عمل نشود، ده شاهی ارزش ندارد. فکر، کلام و دانستن به‌تنهایی هیچ ارزشی ندارد؛ به‌عنوان‌مثال: من می‌دانم که اضافه‌وزن برای من عوارض بسیار زیادی دارد و آسیب‌های جبران‌ناپذیری به جسم من وارد می‌کند؛ ولی عملاً هیچ حرکت و اقدامی برای کاهش وزن خود انجام نمی‌دهم و یا اینکه من می‌دانم که پرخوری و تغذیه نامناسب باعث اضافه‌وزن خودم می‌شود، فقط آگاهی دارم و این آگاهی به‌تنهایی به هیچ دردی نمی‌خورد و زمانی ارزشمند است که من برای درمان اضافه‌وزن خود اقدام نمایم. زمانی که من در جهان ذهنم تصویر یک اندام زیبا را خلق می‌کنم و با یک برنامه‌ریزی؛ تغذیه سالم و درست، ورزش کردن به یک وزن ایده آل و اندامی مناسب برسم آن خیلی ارزشمند است، ضرب‌المثلی است که می‌گوید: «با حلوا حلوا کردن دهنت شیرین نمی‌شود».

ما برای اینکه این ساختارهای ذهنی را به عملیاتی تبدیل کنیم و از جهان ذهنی بیرون آییم و قدم در جهان عملیاتی بگذاریم، باید یک بستری را فراهم کنیم و بایستی از حالت ترس، اضطراب، ناامیدی، عدم اعتمادبه‌نفس، پریشانی و سایر نکات منفی خارج شویم و به مرحله آرامش قدم بگذاریم. تجسس، قضاوت و غیبت؛ بعضی انسان‌ها به اسم اینکه کار خیر یا ثوابی انجام می‌دهند، در امور شخصی دیگران به جاسوسی و تجسس می‌پردازند و بر کرسی قضاوت جلوس می‌فرمایند و حکم صادر می‌کنند و خودشان هم نقش اداره اجرای حکم را برعهده می‌گیرند و حکم خود را با غیبت کردن اجرائی می‌کنند. توکل، رضا و تسلیم؛ ما باید در تمامی مراحل مختلف زندگی با تفکر، تلاش و کوشش حرکت کنیم و همواره به قدرت مطلق توکل کنیم و با قلب، زبان و عمل به آنچه از طرف او برای ما مقدر می‌گردد، رضایت داشته باشیم و در برابر قدرت مطلق تسلیم محض گردیم.

سلام دوستان پریسا هستم مسافر تغذیه سالم
تنها فکر کردن کافی نیست؛ حتماً باید با عمل آن را اجرائی کنیم و حرکت کنیم. ما باید چگونه از تاریکی‌ها به‌طرف روشنایی حرکت کنیم؟ با تمرین کردن باید ساختارهای تفکرات خود را از قوه به فعل دربیاوریم و هفت پله را باید طی بکنیم، مانند راهنمایی و رانندگی است، اگر قوانین آن را رعایت نکنیم، به مشکل برمی‌خوریم. در مسیرمان باید از ضد ارزش‌ها برگشت کنیم، وقتی متوجه می‌شویم عملی ضد ارزش هست، باید از آن برگردیم. کارهای ضد ارزشی روان انسان را آلوده می‌کند. ما باید از کارهایی که به ضررمان هست خودداری کنیم. در قناعت کردن همیشه باید از طبیعت الگو بگیریم و همیشه در کارها صبور باشیم و تلاش و کوشش کنیم و از تجسس و قضاوت کردن دیگران دوری کنیم.

بهترین چیزی که من از وادی پنجم آموزش گرفتم، پس‌انداز کردن است، البته پس‌انداز را قبلاً هم انجام می‌دادم؛ اما به شکل اشتباه عمل می‌کردم. این وادی به من آموزش داد، هر قدر که پس‌انداز کنیم؛ ولی در جای درست باشد، اندک‌اندک تبدیل به حکمت و معجزه‌ای در زندگی ما خواهد شد؛ پس اگر پس‌انداز کنیم، کشتی زندگی دچار طوفان نمی‌شود و زودتر به مسیر اصلی برمی‌گردد. در پله آخر باید به رضای خداوند تسلیم باشیم. اگر در زندگی تلاش خودمان را کردیم؛ ولی به نتیجه نرسیدیم، حتماً که خیر ما در آن است، با توکل به خدا و تسلیم او به ما کمک می‌کند، در مسیر بتوانیم به هدفمان برسیم.

سلام دوستان لیلا هستم مسافر تغذیه سالم
در این وادی به سه جهان اشاره شده است: ۱_ جهان فیزیکی؛ جهانی است که در آن زندگی می‌کنیم و قابل‌رؤیت است ۲_ جهان خواب؛ که ظاهراً به‌صورت ناخودآگاه در آن زندگی می‌کنیم ۳_ جهان ذهنی؛ مقدمه برنامه‌ریزی برای چگونه زیستن در جهان خاکی و سایر جهان‌ها هست. باید ساختارهای فکری خود را به ساختارهای عملی و اجرایی تبدیل کنیم و تفکری که به عمل در نیاید هیچ ارزشی ندارد. برای تبدیل انسانی بی‌تعادل و کاملاً به‌هم‌ریخته به انسانی با تعادل و موجه نیز فقط یک‌راه وجود دارد و آن‌هم تزکیه و پالایش انسان است، یعنی دوری از ضد ارزش‌ها و رفتن به‌طرف ارزش‌ها.

سلام دوستان مریم هستم مسافر تغذیه سالم
در وادی اول تا چهارم آموختیم که تفکر قدم اصلی برای انجام تمام امور است. وادی پنجم زمان حرکت است، یعنی تفکر و حرکت درست مانند دو حلقه زنجیر می‌باشند. قبل از کنگره برای رهایی از اعتیاد، سیگار یا کاهش وزن راه‌های زیادی امتحان کردیم و همه مسیرها به دلیل نداشتن تفکر درست، به بن‌بست می‌رسید؛ ولی در کنگره با توجه به راه درست و وجود سندهای بدون نقص ازجمله رهایی‌ها، با برداشتن قدم‌های محکم، حرکت درست و فرمان‌برداری به نتیجه مطلوب خواهیم رسید. اگر تمام متون اخلاقی را فرابگیرم و انواع صحبت‌ها و پندهای انگیزشی و علوم تربیتی را بلد باشم؛ اما در مواقعی که باید به کار گرفته شود، نتوانم به این پند‌ها، افکار و اندیشه‌ها جامه عمل بپوشانم کاملاً بی‌ارزش بوده است و فقط مانند طبل غازی که بلند آواز و میان تهی است. سعدی می‌‌گوید: «عالم بی‌عمل مانند زنبور بی عسل است».

سلام دوستان زهرا هستم مسافر تغذیه سالم
در وادی پنجم با صراحت تمام می‌گوید؛ بایستی حرکت کنید و تا حرکت نکنید، هیچ اتفاقی نخواهد افتاد. فکر و تفکر به‌تنهایی‌ کافی نیست و حلال مشکلات نخواهد بود، برای اینکه بتوانید مشکلات را حل کنید و به هدف خود برسید، بایستی بعد از تفکر حرکت کنید. حرکت باعث می‌شود، تفکرات ما کامل شود و شخص را به مقصد می‌رساند. تفکرات موقعی ارزشمند می‌شود که به حرکت درآید و ما را به هدف اصلی برساند. تفکرات ما تا زمانی که حرکت نکنیم، از قوه‌ به فعل تبدیل نمی‌شوند. ما با استفاده از تفکراتمان و با توانایی که در قدرت تصویرسازی ذهن داریم، می‌توانیم هر چیزی حتی غیرممکن‌ها را در ذهن خودمان خلق کنیم، این توانایی همان کن‌فیکون است که خداوند تمام و کمال آن را در اختیار دارد و هر چیزی را می‌تواند در لحظه‌به‌لحظه خلق کند یا به‌عبارتی‌دیگر همان «شو شود» است.

وادی‌ پنجم یک قانون است و در تمام سطوح زندگی چه بخواهیم چه نخواهیم حکم‌ فرماست. به‌طور مثال؛ در مسئله اعتیاد فکر به‌تنهایی کاری از پیش نمی‌برد، باید حرکت کرد تا به درمانی واقعی برسید. وادی پنجم ما را با هفت مورد مهم که در واقع خطوط و چگونگی حرکت ما در مشکلات است آشنا کرده است. در این وادی ما حرکت خودمان را آغاز می‌نماییم؛ اما باید بدانیم برای یک حرکت درست و اصولی که ما را به سرمنزل مقصود برساند، بایستی این موارد را در نظر بگیریم و بر مبنای آن‌ها حرکت کنیم و ادامه بدهیم. موضوعاتی که در وادی پنجم به آن اشاره شده است و به ما آموزش می‌دهد به شرح زیر هست:
1_ دوری از ضد ارزش‌ها ۲_ خودداری ۳_ قناعت ۴_ صبر ۵_ تجسس، قضاوت، غیبت ۶_ پس‌انداز ۷_ توکل، رضا و تسلیم هر کدام از این موارد به نوع خود می‌تواند در مسیر حرکت و حل مشکلات به ما کمک کند.

سلام دوستان لیلا هستم مسافر تغذیه سالم
از وادی اول تا چهارم ساختار ذهنی و فکری ما را می‌سازد و باید در راستای تفکر حرکت کنیم. در وادی پنجم ما یاد می‌گیریم که باید همه توانمان را روی اصلاح خودمان و کمک گرفتن از توان خودمان بگذاریم. برای این کار باید طبق اصول زندگی و هستی حرکت کنیم و باید بدانیم که تمامی افکار، کردار و گفتار ما بازخوردی دارد که باید خیلی عاقلانه عمل کنیم.

سلام دوستان بنت الهدا هستم مسافر تغذیه سالم
در چهار وادی قبل یاد گرفتم که وظایف خود را به‌درستی انجام دهم و نباید بار مسئولیت‌های خود را به خداوند واگذار نمایم و بگویم خدا خودش درست می‌کند. من در وادی پنجم یاد گرفتم که باید حرکت کنم. اینکه من فکر کنم یک کاری درست است؛ ولی آن را انجام ندهم فایده‌ای ندارد مانند: دروغ گفتن، این‌که فقط بگویم دروغ گفتن بد است و خودم دروغ بگویم فایده‌ای ندارد. ما باید به سمت آن چیزی که فکر می‌کنیم حرکت کنیم این حرکت را در وادی پنجم خیلی خوب توضیح داده است؛ مثل دوری از ضد ارزش‌ها، پس‌انداز، توکل، رضا، تسلیم و قناعت این‌ موارد هستند که اگر ما در زندگی‌مان کاربردی و عملی کنیم، یک زندگی کاملاً موفق و خوبی خواهیم داشت. باید در این موارد به دانایی مؤثر برسیم تا به هدف خلقت نزدیک شویم.

سلام دوستان تهمینه هستم مسافر تغذیه سالم
وادی اول تا وادی چهارم، مبانی نظری و تئوری حرکت ما را در درمان اعتیاد بیان می‌شود. خطوط فکری ما را برای حرکت درست ترسیم می‌کند و آماده حرکت می‌شویم. وادی پنجم با صراحت تمام می‌گوید که بایستی حرکت کنی و تا حرکت نکنی، اتفاقی نخواهد افتاد. برای رسیدن به نتیجه و حل مشکلات و یا درمان اعتیاد و حتی کاهش وزن و رسیدن به جسم سالم، باید حرکت نماییم. حرکت است که تفکرات ما را از تصاویر ذهنی به تصاویر واقعی در دنیای بیرون تبدیل می‌کند و ما را به مقصود می‌رساند. در جهان ما تفکر، قدرت مطلق حل نیست؛ شاید در جهان‌های دیگر و بعد از مرگ، تفکر قدرت مطلق حل باشد؛ اما در این جهان و بعد فیزیک، تفکر درحالی‌که بسیار مهم، حیاتی و تعیین‌کننده است؛ اما قدرت مطلق حل نیست. قدرت مطلق حل مشکلات، در تفکر صحیح و سالم بر مبنای آموزش، دانایی، سپس حرکت و عمل سالم است.

رابط خبری: همسفر شیوا عضو لژیون تغذیه سالم 1
عکاس خبری، ویراستاری و ارسال: همسفر آرزو رهجوی راهنما همسفر هاجر (لژیون هفتم)
همسفران نمایندگی میرداماد اصفهان

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .