English Version
English

جهان ذهنی، برنامه ریزی برای چگونه زیستن است

جهان ذهنی، برنامه ریزی برای چگونه زیستن است

از وادی اول تا چهارم روی تفکر ما کار شد، تمام ساختارها با تفکر به وجود می‌آید، سپس می‌آموزیم که فقط روی خودمان حساب کنیم؛ البته ما منکر کمک جامعه و خانواده و اجتماع نیستیم ولی مهم این است که مسئولیت اصلی به عهده خود ما است؛ اگر وادی‌ها را اجرایی نکنیم هیچ ارزشی ندارند و تا زمانی که تفکر به عمل تبدیل نشود، هیچ ارزشی ندارد مثل‌اینکه تمام فن و فنون یک ورزش را بلد باشیم اما نتوانیم از آن‌ها استفاده کنیم.
ما انسان‌ها در چندین جهان زندگی می‌کنیم، جهانی که الان به‌طور فیزیکی در آن هستیم یعنی همان جهان خاکی و دوم جهان خواب که در بعد دیگر قرار می‌گیریم و سوم جهان ذهنی که فوق‌العاده پیچیده و حائز اهمیت است که ما آن را نمی‌توانیم درک کنیم و یکی از شاهکارهای عظیم خلقت است.
جهان ذهنی، مقدمه برنامه‌ریزی و یا عملیاتی کردن، برای چگونه زیستن در جهان خاکی و سایر جهان ‌ها است، برای به عملیات درآوردن ساختار فکری و ذهنی به ساختار عملیاتی، باید یک بستر فراهم شود که اگر آن بستر فراهم نشود ما قادر نخواهیم بود آن کارها را انجام دهیم؛ وقتی افکار و اندیشه ما درست شود، گفتار ما هم درست می‌شود و زمانی که گفتار ما درست شود، ما به سمت کردار سالم و عمل سالم می‌رویم.
وادی پنجم می‌گوید: از جهان ذهنی باید قدم به جهان عملیاتی بگذاریم یعنی ساختارهایی که در ذهن به وجود آمده و در ذهن اجراشده، باید از جهان ذهنی قدم به جهان عینی بگذارد؛ اگر ساختارهایی که در جهان ذهنی می‌ریزیم عملیاتی نکنیم فایده‌ای ندارد مثل‌اینکه ما مرتب به فکر رانندگی هستیم و خودمان را در آن مرحله تصور می‌کنیم، اما تا زمانی که اجرایی نکنیم نمی‌توانیم یک راننده باشیم.
هفت پارامتر در وادی پنجم ذکرشده است:
1. برگشت از ضد ارزش‌ها: برای تبدیل انسانی بی‌تعادل به انسان با تعادل یک‌راه وجود دارد و آن دوری از ضد ارزش‌ها و رفتن به سمت ارزش‌ها است که هر انسانی وقتی به درون خود مراجعه کند، به‌درستی می‌فهمد که کدام کار ارزشی و کدام کار ضد ارزشی است.
2. خودداری: گاهی برای انجام دادن کاری هرچه فکر می‌کنیم به نتیجه نمی‌رسیم و ممکن است کمی تحقیق کنیم بعد به نتیجه برسیم، اما گاهی به نتیجه نمی‌رسیم و خوب و بد آن کار را نمی‌دانیم که عقل سالم در اینجا می‌گوید، از انجام آن کار خودداری کنیم.
3. قناعت: همه ما از دامان طبیعت به وجود آمده‌ایم و با نگاهی به طبیعت می‌بینیم از ساده‌ترین چیزها چگونه بهترین چیزها را خلق می‌کند بنابراین باید بتوانیم با حداقل امکانات، بهترین شرایط زندگی را فراهم کنیم و هر زمان به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که به‌مرور پایه‌های مالی زندگی خود را محکم کنیم.
4. صبر: صبر عبارت است از پشت سر گذاشتن یا طی کردن زمان همراه با تلاش و کوشش برای رسیدن به هدف، اگر گندم بکاریم اما آن را آب ندهیم درصورتی‌که گندم دیم نباشد، خشک می‌شود پس در صبر هم باید حتماً تلاش و کوشش باشد.
5. تجسس، قضاوت، غیبت: گاهی به تجسس در زندگی دیگران می‌پردازیم و بدون هیچ حقوق و حکمی وارد زندگی دیگران می‌شویم و تجسس می‌کنیم، انسانی که برنامه‌ریزی و هدف نداشته باشد به دخالت و تجسس در امور دیگران می‌پردازد.
6. پس‌انداز: همه انسان‌ها تصور می‌کنند که پس‌انداز کردن متعلق به افراد پولدار هست درحالی‌که که پس‌انداز کردن متعلق به افرادی است که ازنظر مالی در وضعیت خوبی نیستند، پس‌انداز می‌تواند مادی یا معنوی باشد.
7. توکل، رضا، تسلیم: ما در تمام مسائل زندگی باید تلاش و کوشش خود را به کار ببریم و خداوند را وکیل خودمان کنیم، هرچه که صلاح ما هست برایمان رقم می‌خورد، در مرحله رضا هرچه که قدرت مطلق مقدور نماید، ما را خرسند می‌کند و در تسلیم، ما را خواسته‌ای جز خواسته قدرت مطلق نیست که انسان‌های نادری در این مرحله قرار می‌گیرند ولی اگر فردی وارد این مرحله شد دیگر زندگی برایش سخت نمی‌گذرد.

نویسنده: همسفر عالمه رهجوی راهنما همسفر مرضیه (لژیون اول)
عکاس: همسفر نجمه رهجوی راهنما همسفر فاطمه (لژیون پانزدهم)
ویراستاری و ارسال: همسفر مهلا رهجوی راهنما همسفر فاطمه (لژیون ششم)
همسفران نمایندگی امام قلی‌خان

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .