English Version
English

مصرف شیشه فشار خون فرد را افزایش می‌دهد

مصرف شیشه فشار خون فرد را افزایش می‌دهد

شیشه چگونه به‌دست می‌آید؟ شیشه یک ماده مصنوعی است و برخلاف سایر مواد مانند تریاک، هروئین و کوکائین منبع طبیعی در محیط ندارد و به صورت مصنوعی در آزمایشگاه‌های غیر مجاز تولید می‌گردد. این آزمایشگاه‌ها ممکن است در زیرزمین منازل، کارگاه‌ها، هتل‌ها یا مسافرخانه‌ها باشند. شیوه تولید این ماده نیز از آزمایشگاهی به آزمایشگاه دیگر متفاوت است. ترکیبات شیمیایی که در ساخت آن به‌کار می‌رود از تنوع بسیاری برخوردار است. شیشه به‌طور مصنوعی ساخته می‌شود. اثرات مصرف آن به‌صورت تدخین (دود کردن) ۸ تا ۲۴ ساعت دوام می‌یابد، ۵۰ درصد ماده مصرفی در طول ۱۲ ساعت از بدن دفع می‌شود و مصارف پزشکی آن محدود است.

شیشه چگونه مصرف می‌شود؟ شیشه به اشکال متنوعی وجود دارد و ممکن است به شیوه‌های تدخین یا دود کردن، استنشاق از راه بینی، خوراکی یا تزریق، مورد مصرف قرار گیرد؛ این ماده، بسته به این‌که چگونه مصرف شود، خلق و خوی فرد مصرف‌کننده را به شیوه‌های مختلف تغییر می‌دهد. کشیدن و یا تزریق شیشه این اثر را خیلی سریع و در حدود ۵ تا ۱۰ ثانیه پس از مصرف ظاهر می‌سازد. مصرف شیشه به‌ صورت استنشاقی یا خوراکی نیز فرد را به سرخوشی می‌رساند؛ اما ایجاد حالت شدید راش (نشئگی زیاد و ناگهانی) نمی‌کند. با استنشاق شیشه، علائم پس از ۳ تا ۵ دقیقه ایجاد می‌شوند و در حالت خوراکی، حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه طول می‌کشد تا اثرات مصرف ماده ظاهر شوند.

در صورت مصرف شیشه چه اتفاقی می‌افتد؟ شیشه، از طریق آزادسازی دو نوع ماده شیمیایی در مغز به‌نام «دوپامین و نوراپی نفرین» باعث برانگیختگی سیستم عصبی مرکزی می‌شود. در دُوز پایین، شیشه باعث افزایش هوشیاری شده و گرسنگی و خستگی را از بین می‌برد در دُوز بالاتر باعث ایجاد سرخوشی و نشاط شدید می‌گردد و در دُوز خیلی بالا ممکن است ایجاد برقراری پارانویا و رفتارهای عجیب و غریب نماید. با مصرف شیشه، قلب تندتر کار کرده و ضربان آن افزایش می‌یابد این روند فشار خون فرد را افزایش داده و درجه حرارت بدن وی را نیز بالا می‌برد.

چگونه می‌توان تشخیص داد که فردی شیشه مصرف کرده است؟ فردی که شیشه مصرف می‌کند علائم بسیاری از خود بروز می‌دهد که می‌توان متوجه شد شخص این ماده را مصرف کرده، این افراد غالباً علائمی از بی‌قراری را نشان می‌دهند، اشتها خود را از دست می‌دهند و فعالیت جسمانی زیادی می‌کنند بدون این‌که هیچ احساس خستگی داشته باشند؛ گاهی رفتارهای خشن از آن‌ها سر می‌زند و ممکن است دچار افکار پارانوئید (سوء‌ظن و بدبینی شدید نسبت به دیگران)، هذیان، توهم بینایی یا شنوایی شوند. برخی افراد گرایشات وسواسی پیدا می‌کنند و به تمیزی و ترتیب قرار گرفتن اشیاء بسیار حساس می‌شوند. ضربان قلب، فشار خون، ریتم تنفس و درجه حرارت بدن در این افراد افزایش می‌یابد. چهره آن‌ها سرخ می‌شود و ضمن قرمزی چشم‌ها، مردمک‌ چشم آن‌ها نیز گشاد می‌شوند.

متأسفانه در جامعه ما، افراد زیادی دچار این اعتیاد هستند که آسیب‌های مخربی روی فرد مصرف‌کننده دارد و همین‌طور آسیب‌های جدی به خانواده هم وارد می‌شود.

رابط خبری و نویسنده: همسفر فاطمه، رهجوی راهنما همسفر فاطمه (لژیون دوم)
عکس، ویراستاری و ارسال: همسفر ناهید، مرزبان خبری
همسفران نمایندگی آزادشهر

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .