English Version
English

اولین و مهم‌ترین ماده مخدر که از آمفتامین به‌دست آمده، اکستازی است

اولین و مهم‌ترین ماده مخدر که از آمفتامین به‌دست آمده، اکستازی است

جلسه هشتم از دوره چهارم کارگاه‌های آموزش مجازی همسفران کنگره ۶۰ نمایندگی وحید با دستور جلسه «تخریب‌های شیشه و مواد مخدرهای جدید و درمان آن با متد DST» با استادی همسفر زهره رهجوی راهنما همسفر ندا در روز شنبه ۱۶ تیرماه سال ۱۴۰۳ برگزار شد.

خلاصه سخنان استاد: 

یکی از انواع مواد مخدر که امروزه از مواد مخدر پرمصرف یاد می‌شود به نام آیس، شیشه و یا کریستال می‌باشد. در کشورهای اروپا و آمریکا بیشتر این ماده مخدر را به نام آیس می‌شناسند ولی در کشور ما با نام شیشه شناخته شده است؛ زیرا بیشتر شبیه پودر و خورده شیشه و یا شبیه به تکه‌های ریز یخ و یا خرده‌های ریز نبات‌سفید است. 

 مهم‌ترین ترکیب این ماده مخدر آمفتامین است سابقه تولید و مصرف آمفتامین به‌ قبل از جنگ جهانی دوم می‌رسد. در جنگ جهانی دوم از این ماده مخدر به‌عنوان یک داروی ضد افسردگی و انرژی‌زا استفاده می‌کردند. این دارو را به سربازان خود می‌دادند که برای مدت طولانی بیدار بمانند و چندین شبانه‌روز را به‌صورت پیوسته مشغول جنگ و نبرد باشند. این ماده مخدر اوایل مصرف، انرژی‌زا بوده و ضدافسردگی به‌همراه دارد ولی کم‌کم و به‌مرور زمان با مصرف پیوسته باعث یک‌سری تخریب‌های غیر‌قابل جبرانی در افراد می‌شود که آن‌ها را از حالت تعادل طبیعی خود خارج می‌کند و روی سیستم ایکس آنان اثر منفی می‌گذارد.

اولین و مهم‌ترین ماده مخدری که از آمفتامین به دست آمده است اکستازی بوده که این ماده مخدر در پارتی‌ها و مهمانی‌ها به‌عنوان یک ماده انرژی‌زا استفاده می‌شد به‌طوری که شخص می‌توانست به‌مدت چندین شبانه‌روز بیدار بماند. انرژی نهفته در بدن که باید در طی چندین شبانه روز مصرف می‌شد یک‌ شبه با مصرف این قرص‌های اکستازی مصرف می‌شد و بعد از پایان انرژی شخص و تمام شدن اثر این دارو، اشخاص به‌شدت احساس خستگی و رکود می‌کردند و این آغاز دوباره بود برای مصرف این نوع ماده مخدر که استفاده آن در نهایت آن‌ها را به سمت شیشه و دیگر مواد مخدر می‌کشاند.

 نشئگی از مصرف شیشه شبیه هیچ نوع ماده مخدر دیگری نیست و عوارض بسیار خطرناک و سنگینی دارد مصرف کنندگان ماده مخدر شیشه در اوایل مصرف به‌مدت دو شبانه روز خواب ندارند و مدام دچار توهم می‌شوند و یا به‌ یک گوشه خیره می‌شوند و گاهی هم توهم پرواز به آن‌ها دست می‌دهد. به‌طوری که خود را از بالای یک آپارتمان چند طبقه به پایین پرتاب می‌کنند. زمانی که اثر این ماده مخدر در شخص مصرف کننده از بین برود شخص احساس خستگی و کوفتگی شدیدی پیدا می‌کند به‌طوری که شخص ممکن است تا ۴۸ ساعت به خواب عمیق فرو رود. خوابی که شبیه بیهوشی است و زمانی که بیدار می‌شود دچار سر دردهای شدید، بی‌قراری، لرز و همچنین باعث حرکات‌های غیر عادی بدن می‌شود. برای از بین بردن این علائم در خود دوباره شروع به مصرف این ماده مخدر می‌کنند. عوارضی که این ماده مخدر روی شخص می‌‌گذارد در طول چند ماه هیچ نوع ماده مخدر دیگه‌ای روی شخص ندارد.

 از مهم‌ترین عوارض طولانی مدت مصرف شیشه می‌توانیم به اختلال در عملکرد دریچه پروستات اشاره کنیم که معمولاً ادرار و اسپرم با هم دفع می‌شوند. از دیگر عوارض آن آسیب‌های کبدی و جوش‌های صورت و همچنین کوچک شدن بیضه‌ها است. ترک خوردن پوست و نوک انگشتان، بوی‌ بد بدن، بوی بد ادرار و خرد شدن دندان‌ها نیز از عوارض طولانی مدت مصرف شیشه می‌باشد.

 متاسفانه در صحبت‌های عامیانه گفته شده‌است که شیشه چون مرفین ندارد پس اعتیاد هم ندارد. در حالی که از دیدگاه کنگره ۶۰ طبق تحقیقات علمی و تجربیات عینی هر ماده مخدری که انسان را از حالت تعادل طبیعی خارج کند و روی سیستم ایکس او خللی ایجاد کند و سیستم ایکس را از حالت تعادل طبیعی خارج کند، ماده مخدر محسوب می‌شود.

 از دیدگاه کنگره ۶۰ شیشه یک ماده مخدر بسیار قوی و خطرناک است و اعتیاد آن را در مقایسه با مخدرهای شناخته‌شده مانند تریاک و هروئین چندین بار سنگین‌تر و خطرناک‌تر است. به‌اعتقاد کنگره ۶۰ هر نوع اعتیادی قابل درمان است و هم اکنون تعداد زیادی از مصرف کنندگان شیشه در کنگره ۶۰ به‌درمان قطعی رسیدند.

رابط خبری: همسفر نازیلا رهجوی راهنما همسفر ندا (لژیون پنجم)
عکس: همسفر اعظم، مرزبان خبری
ویراستار: همسفر عفت رهجوی راهنما همسفر مریم (لژیون هفتم)
ارسال: همسفر زهرا رهجوی راهنما همسفر ندا (لژیون پنجم)
همسفران نمایندگی وحید

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .