English Version
English

سند بدون نقص

سند بدون نقص

در حال مطالعه کتاب فیزیولوژی و اعصاب و غدد درون‌ریز دکتر حائری روحانی بودم که به مطالب جالبی رسیدم و مطالبی که در زیر مطالعه می‌کنید رفرنس از همین کتاب و همین استاد بزرگوار هست.
نورو پپتیدها با میانجی‌های درشت مولکول؛

یکی از پیشرفت‌های مهمی که در نیمه دوم قرن گذشته در بیوشیمی مغز صورت گرفته است، کشف نوروپیتیدها و گیرنده‌های آن‌ها ازجمله مواد شبه مرفینی و گیرنده‌های آن‌ها در مغز است. بعضی از این مواد در سایر بافت‌های بدن نیز ساخته می‌شوند؛ ولی سد بین خون و مغز مانع ورود آن‌ها به مغز می‌شود و نوروپپتیدهایی که در دستگاه عصبی وجود دارند به‌وسیله یاخته‌های عصبی مغز و نخاع ساخته می‌شوند. تعدادی از این مواد، پیتیدهای شبه افیونی( اپیوئید) نامیده می‌شوند. سه دسته از مواد را به نام‌های اندورفین‌ها، انکفالین‌ها و دینور فین‌ها تشکیل می‌دهند. این مواد با اثر در گیرنده‌های خود باعث تخفیف درد و ایجاد آرامش عصبی می‌شوند. قدرت اثر ضد درد مواد شبه مرفینی مغز از مرفین بیشتر است. ورزش شدید، درد و عوامل استرس‌زا باعث افزایش ساخته‌شدن مواد شبه مرفینی در مغز و همچنین افزایش ترشح هورمون‌های محرک بخش قشری غده فوق کلیه و کورتیزول می‌شود. بخشی از مولکول مرفینی که از تریاک گرفته می‌شود که در گیرنده‌های نورون اثر می‌کند شبیه مواد شبه مرفینی مغز است.

جناب دکتر حائری در این قسمت در مورد مواد شبه افیونی مغز توضیح می‌دهند و حتی عنوان می‌کنند بخشی از مولکول‌های مرفینی تریاک شبیه مواد شبه افیونی در مغز است؛ ولی تا همین‌جا علم به پایان می‌رسد و راه‌حلی برای درمان ارائه نمی‌شود و در ادامه بسیار کامل در مورد انواع مواد مخدر اطلاع‌رسانی می‌کنند که عنوان می‌کنم. نیکوتین: این ماده آلکالوئید موجود در دود سیگار است که به‌سرعت وارد مغز شده برگیرنده‌های نیکوتینی استیل کولین که در بسیاری از نواحی مغز مانند: قشر مخ، مخچه و بخش‌هایی از مغز که در کنترل حرکات و تفکر و هیجان‌ها اثر می‌کند، یافت می‌شوند. حشیش: تترا هیدرو کانابینول یا HTC که ماده مؤثر در حشیش است و به گیرنده‌های آناندامید متصل می‌شود و حالتی مانند خلسه ایجاد می‌کنند و توجه و هماهنگی اندام‌ها را کاهش می‌دهد و در درازمدت بی‌قیدی، احساس ملال، اختلال حافظه و کاهش قدرت تمرکز فکری به بار می‌آورد. بررسی در جانوران نشان داده است که سوءمصرف کانابیس باعث زوال نورون‌ها و کاهش ارتباط آن‌ها در هیپوکامپ و درنتیجه اختلال در یادگیری و حافظه می‌شود.

کوکائین: کوکائین از برگ گیاه کوکا که در آمریکای جنوبی می‌روید به دست می‌آید و یک محرک قوی است. پودر سفیدرنگ کوکائین به صورت‌های مختلف استنشاقی، تزریقی و یا به‌صورت سیگار مصرف می‌شود، اشتها را کم می‌کند و باعث تغییرات خلقی می‌شود. در این حالت خون بخش‌هایی از مغز که اعمال برتر عصبی، مانند تفکر و حافظه را به عهده‌دارند کاهش می‌یابد. بنا بر برخی تحقیقات کوکائین تعداد گیرنده‌های دوپامین در مغز را کاهش می‌دهد و این تغییر عامل احساس ناراحتی شدید در هنگام ترک اعتیاد به کوکائین است. استفاده مکرر از کوکائین توانایی مغز را در مصرف گلوکز که سوخت اصلی مغز است کاهش می‌دهد. هروئین: هروئین مانند سایر مشتقات تریاک باعث دردزدایی و سرخوشی می‌شود. همین‌طور مردمک چشم را تنگ کرده و ممکن است اختلالات تنفسی و تهوع ایجاد کند و خطر سکته مغزی و ایجاد لخته در خون را افزایش می‌دهد.

متادون: یک ماده جانشین برای ترک اعتیاد به هروئین است که حالت سرخوشی ناشی از مصرف هروئین را تولید نمی‌کند؛ ولی عوارض ترک آن را تحمل پذیرتر می‌کند. آمفتامین‌ها و متامفتامین‌ها: این مواد باعث رهاسازی دوپامین و درنتیجه احساس شدید قدرت و لذت می‌شود و برای بیدار ماندن طولانی و افزایش توان کار و کاهش اشتها به‌کاررفته‌اند. آمفتامین‌ها ضربان قلب و حرکات تنفس و فشارخون و قطر مردمک را افزایش می‌دهند . از عوارض جانبی مصرف این مواد می‌توان اضطراب، اختلالات خواب، بی‌اشتهایی، گیجی و منگی و توهم و هذیان و اختلالات رفتاری را نام برد و همین‌جا تمام می‌شود، اینکه جناب مهندس عنوان می‌فرمایند که محققان و دانشمندان علم را بسط و گسترش داده‌اند؛ ولی نتیجه‌ای برای درمان اعتیاد و اختلالات و بیماری‌های لاعلاج ندارند اینجا نمایان می‌شود.

در کتاب 14 مقاله و کتاب عبور از منطقه 60 درجه زیر صفر جناب مهندس بسیار کامل در مورد اعتیاد و درمان صحبت می‌کند، راهکار می‌دهند و خودشان و صدها و هزاران نفر دیگری که درمان قطعی شده‌اند سند بدون نقص هستند که البته خداراشکر در حال حاضر با ارائه مقالات و کیس ریپورت ها و انجام آزمایش‌هایی در حد اتمی_ مولکولی این دستاورد از دانشمند بزرگ زمانه ما که از اقبال سبز ما استاد ما هم هستند، به‌صورت کاملاً علمی در مجامع دانشگاهی موردپذیرش قرارگرفته و روزبه‌روز شناخته‌تر خواهد شد. دستان استاد بزرگوارم جناب دژاکام را می‌بوسم و به این جمله از ایشان که می‌فرمایند: هر راهنما در کنگره 60 بیشتر از دانشمندان و پزشکان و درمان گران حوزه اعتیاد در سرتاسر دنیا آگاهی دارد، بر خود می‌بالم و شاکر خداوند هستم که در چنین جایگاه متعالی در حال خدمت هستم.

نویسنده: راهنما همسفر زهره (لژیون هفتم)
ویراستاری و ارسال: راهنما همسفر فهیمه (لژیون ششم)
همسفران نمایندگی شهرری

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .