English Version
English

قضاوت انسان‌ها را از هم دور می‌کند

قضاوت انسان‌ها را از هم دور می‌کند

در مورد قضاوت و جهالت صادقانه بگویم که با همه دروسی که خواندم و تحصیلاتی که کردم متأسفانه مهارت‌های زندگی یاد نگرفتم، مهارت‌هایی که‌ای کاش از اول زندگی متأهلی خودم یاد می‌گرفتم، در عمل پیاده می‌کردم،

اکنون هنوز در حال آموزش و یادگیری هستم و باید تلاش کنم که اجرایی‌اش کنم تا به آرامش درون برسم. یکی از این مهارت‌هایی که یاد گرفتم عدم قضاوت براساس ناآگاهی است. مهندس دژاکام در وادی اول فرمودند: «با تفکر ساختارها آغاز می‌شود و بدون تفکر آنچه هست روبه‌زوال می رود.» من قبلاً خیلی قضاوت می‌کردم مثلاً اگر باکسی تماس می‌گرفتم و جواب تلفنم را نمی‌داد، پیش خودم فکرهای مختلفی می‌کردم و می‌گفتم چه خطایی کردم یا چه بدی کردم، چرا جواب تلفن مرا نمی‌دهد، با خط دیگری زنگ بزنم، جواب می‌دهد یا نه و اگر با آن خط جواب می‌دهد حتماً شماره مرا بر روی رد تماس گذاشته است و یا حتماً چیزی شنیده که این‌طور برخورد می‌کند.

به شکر خدا و آموزش‌هایی که می‌بینم، یاد گرفتم افکار منفی را کنار بگذارم، بادید مثبت به این قضیه نگاه کنم و پیش خودم فکر می‌کنم که اگر کسی تلفن جواب نداد، شاید در حال رانندگی باشد، ممکن است در جلسه باشد یا در مکانی باشد که نتواند صحبت کند.

سعی می‌کنم به افکار مثبت روی بیاورم و حال خودم را خراب نمی‌کنم. به گفته مهندس دژاکام اگر افراد را به دو گروه تقسیم کنیم؛ یک گروه خردمند و گروه دیگر بی‌خردان هستند. فرد خردمند با تفکر و تعقل نظر می‌دهد، تصمیم می‌گیرد و دید مثبت دارد و فرد بی‌خرد عجولانه، بدون تفکر و با دید منفی نظر می‌دهد و افراد را قضاوت می‌کند.

واژه جهالت از نامش پیداست؛ یعنی جهل، نادانی و ناآگاهی که در واقع شامل گروه بی‌خردان می‌شود. اگر من به آگاهی و دانایی لازم برسم و قبل از هر حرفی تفکر کنم، هرگز قضاوت نمی‌کنم و ترجیح می‌دهم که انسان‌ها را قضاوت نکنم و سکوت کنم و اگر ناخواسته قضاوت کردم و دلی را شکستم پوزش بخواهم، درصدد جبران برآیم و بامحبت و مهربانی دل طرف مقابل را به دست آورم.

قضاوت نقصی است که متأسفانه در زندگی افراد به‌وفور دیده می‌شود، این قضاوت باعث به‌وجودآمدن دلخوری و کینه می‌شود و انسان‌ها را از هم دور می‌کند؛ بنابراین قدر همدیگر را بدانیم و با عدم آگاهی حال خود، دیگران و دوستان را خراب نکنیم. سپاس از شما.

نویسنده: همسفر ام‌البنین رهجوی راهنما همسفر فاطمه (لژیون هفتم)
ویرایش و ارسال: همسفر فاطمه رهجوی راهنما همسفر لیلا (لژیون سوم)
همسفران نمایندگی قائم‌شهر

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .