جهالت مترادف با نادانی میباشد، همان عدم بودن. نور چیزی است که وجود دارد اما ظلمت وجود ندارد و به عبارتی عدم نور به معنای تاریکی و ظلمت میباشد. وقتیکه جهالت وجود داشته باشد ترس، منیت و ناامیدی را با خود به همراه میآورد. نتیجه جهالت نداشتن امنیت است و خودخواهی نیز زاییده جهالت و نادانی است. خرافات نیز یکی از ثمره های جهالت میباشد. مصرف مواد مخدر از روی نادانی و جهالت است، بنابراین کسانی می تواند به رهایی برسد که آموزش دیده و به دانایی لازم رسیده باشند. زمان خلقت انسان، قدرت مطلق ساکنین آسمانها را به دور یکدیگر جمع نمود و به آنها گفت که این موجود را از خاک خلق نمودیم. خلق از خاک به این مفهوم است که تمام عناصر و ذرات فیزیکی که در خاک وجود دارد در کالبد فیزیکی انسان نیز وجود دارد. ویژگی های انسان به جامدات، نباتات و حیوانات داده نشده است و آن ویژگی اختیار میباشد. قدرت مطلق از روح خود و صفات خود در انسان دمید و از او خواست که خودش راه را تعیین نماید یا راه فسق و فجور و یا راه تقوا. وقتی این موجود به مرحله میانه رسید در یک دوراهی قرار گرفت یکی الهام تقوا و دیگری الهام فجور که هر دو تعیین کننده هستند و در آنجا بود که قدرت قضاوت نیز به انسان داده شد. انسان فطرتاً موجودی است که گویی قاضی به دنیا آمده و مرتب در حال قضاوت کردن است. در اینجا خداوند به انسان فرمود باید بگردید تا به گنج برسید. مشکل جایی آغاز میشود در مواقعی که به ما ارتباطی ندارد ما وارد حوزه قضاوت میشویم و در اینجا مبحث جهالت مطرح میگردد. زمان حرکت انسان، یک راه مثل گلستان است و راه دیگر مانند آتش. شعبده اینجاست که وقتی وارد گلستان میشوید از جهنم و دوزخ و کویر سر در میآورید و وقتیکه پا را در کویر و خارستان میگذارید از گلستان سر در میآورید. به عبارتی راهی که آسانتر است بهسختی می رسد و راهی که سخت است بهآسانی منتهی میگردد. اگر ظن و گمان بد به کسی بردیم و در مورد دیگران تجسس کردیم، وارد مرحله سرزنش می شویم و شروع به غیبت می کنیم. بهتر است افکار و اندیشههایمان را مثبت نماییم و به اصطلاح دوربین را به سمت خود برگردانیم تا از گزند قضاوت و جهالت در امان باشیم. در دنیای حقوق، بالاترین شغل و رتبه، قاضی میباشد. قاضی بایستی سالها دروس مرتبط زیادی را با موفقیت گذرانده باشد و سالها در سمتهای پایینتر کار کند و تجربه کسب کند تا بتواند به مدارج بالا برسد. یک قاضی هیچوقت اجازه ندارد بر اساس حدس و گمان و یا از روی احساسات تصمیم بگیرد حتی اگر برخلاف میل باطنی خود باشد. شغل قضاوت بهقدری سخت است که میتوان آن را بهعنوان یکی از پرمخاطرهترین شغلهای جهان نام برد؛ چراکه با مرگ و زندگی و حال و آینده و آبروی انسانها سروکار دارد. قاضیالقضات عالم در رأس خداوند متعال میباشد. قاضی الحاجات یعنی ای کسی که بهترین قضاوت کننده درباره حاجات ما هستی. باید دانست که قضاوت عادلانه کار هرکسی نیست و احتیاج به علم و آموزش و تجربه و تزکیه خیلی بالایی دارد. ولیکن ما انسانها هر روز و هر شب و هر ساعت خیلی راحت، بدون اینکه به عمق و ریشه رفتارمان توجه کنیم، به سادگی و با کمال میل و حق به جانب، اطرافیان خود را قضاوت می کنیم. به نظر میرسد که جناب آقای مهندس با دستور جلسه نیز آموزش خاصی را به ما میدهند و آنهم این است که ما اجازه نداریم نسبت به کسانی که قضاوت میکنند و در رابطه با دیگران سخنان بیهوده و اشتباه به زبان میآورند نیز دید بدی داشته باشیم چرا که این کار ایشان نیز از روی جهل شان است. البته نباید فراموش کرد که برای دوری از جهالت ضروری است که با منیت و ناامیدی و ترس روبرو شده و با آموزش صحیح بتوانیم آنها را بشناسیم و از آنها گذر کنیم. انسانی که در جهل است تصور میکند میداند، ولی نمیداند به نظر می رسد که تقسیم بندی انسان ها از نظر نوع حرکت به سمت دانا شدن به صورت مثلث است اول: انسانهایی را شامل میشود که در جهت بالا بردن دانایی تلاش میکنند. دوم: انسانهایی که در جهت معکوس کسب دانایی تلاش میکنند حال چه آگاهانه و چه ناآگاهانه. سوم: انسانهایی که هیچ تلاشی نمیکنند و خنثی هستند. اگر بخواهم دانایی خود را بالا ببرم از این سهراه میتوانم بروم تا به نتیجه برسم. البته در جزوه جهانبینی بیان میگردد که این سه ضلع مثلث باید به موازات و در کنار هم رشد نمایند تا دانایی به کارمان بیاید. حالا در مقابل مثلث دانایی یک مثلث وجود دارد به نام مثلث جهالت که بهترین ابزار برای نیروهای اهریمنی است و شامل: ترس، منیت و ناامیدی میشود، مثلث جهالت انسان را به جهنم سوق می دهد. پس جهلی که ابزار دست شیطان است درختی است پرشاخ و برگ که یکی از شاخههای آن قضاوت کردن نادرست است.
نویسنده: همسفر معصومه، راهنما همسفر زینب (لژیون چهارم)
ویرایش: همسفر فاطمه، همسفر زینب
ارسال: همسفر رها (خدمتگزار سایت)
منابع: سی دی قضاوت استاد امین
همسفران نمایندگی مسعود
- تعداد بازدید از این مطلب :
47