English Version
English

فقط خداوند می‌تواند انسان‌ها را عادلانه قضاوت کند

فقط خداوند می‌تواند انسان‌ها را عادلانه قضاوت کند

چهارمین جلسه از دوره‌ی دوم جلسات لژیون سردار کنگره۶۰، ویژه‌ی همسفران نمایندگی دامغان، با استادی پهلوان همسفر مریم، نگهبانی همسفر زهرا و دبیری همسفر طاهره، با دستورجلسه‌ی «‌قضاوت و جهالت‌‌» در روز دوشنبه یازدهم خرداد‌ماه ۱۴۰۳ رأس ساعت ۱۵:۰۰ آغاز به کار کرد.

سخنان استاد:

سلام دوستان مریم هستم؛ همسفر
خیلی خوشحالم که امروز در جمع شما عزیزان هستم. حضور در این مکان، برای من بسیار پر‌انرژی و دلچسب است. از دعوت شما سپاسگزارم.
دستور جلسه امروز قضاوت و جهالت است. وقتی خداوند انسان را آفرید؛ او را اشرف مخلوقات قرار داد. خداوند از روح خود به انسان دمید و صفات خود را به انسان انتقال داد. تمامی صفات، به میزان بسیار اندک در انسان وجود دارد. هنگامی که خداوند انسان را آفرید؛ فرمود: من انسان را از خاک آفریدم؛ پس همه عناصر خاک در کالبد فیزیکی انسان وجود دارد.

یکی از صفاتی که به انسان داده شده است؛ مسئله قضاوت است. قضاوت به معنای حکم‌کردن است. در کنگره ۶۰، جناب مهندس، قضاوت و جهالت را مقابل هم قرار دادند. جهالت به معنای نادانی است. دلیل قرارگرفتن این دو در مقابل هم این است که به ما بگوید؛ وقتی در مورد چیزی اطلاعی نداریم؛ بی‌جهت درباره آن قضاوت نکنیم.

هر کس در زندگی روزمره خود یک قاضی است و می‌تواند خودش را قضاوت کند. من می‌توانم در مورد خودم قضاوت و داوری کنم؛ مثل اینکه فلان مکان را بروم یا نروم؛ فلان غذا را بخورم یا نخورم و.... در این حالت خودم می‌توانم برای خودم تصمیم بگیرم. هرچه آگاهی من بالاتر باشد، می‌توانم تصمیمات بهتری بگیرم و آرامش بیشتری در زندگی داشته باشم.

قضاوت یعنی دوربین را از روی خودت برداری و روی دیگران زوم کنی. این به این معناست که ما به‌جای اینکه روی خودمان کار کنیم؛ مدام روی عملکرد انسان دیگری تصمیم بگیریم و او را قضاوت کنیم. گاهی پیش می‌آید؛ من نسبت به شخصی حس خوبی ندارم و به دلیل حال خراب خودم، قصد دارم صفتی را درونش پیدا کنم تا او را مورد قضاوت قرار دهم.
استاد امین در سی‌دی قضاوت می‌گویند؛ وقتی کسی را قضاوت می‌کنید، انگار موشک‌هایی را به سمت او شلیک می‌کنید و او را به جنگ دعوت می‌کنید. حاصل این جنگ تخریب‌های زیاد برای دو طرف است.

وقتی من در مورد کسی تجسس می‌کنم؛ به دنبال آن قضاوت اتفاق می‌افتد و در ادامه غیبت‌کردن و زنجیروار، بخل، کینه، دشمنی و... را برای من به ارمغان می‌آورد و در آخر این زنجیره باعث حال خراب من می‌شود. گاهی این تخریب، فقط مربوط به خودمان نیست؛ اگر در سیستمی باشیم باعث تخریب آن سیستم هم می‌شویم.
من هزار و یک مشکل دارم؛ اما طرف مقابل را زیر ذره‌بین قرار می‌دهم. پر کاهی را در چشم دیگری می‌بینم؛ ولی چوبی را در چشم خود نمی‌بینم. از بزرگان ما سفارش شده؛ قضاوت نکنید تا مورد قضاوت قرار نگیرید.

کسانی که به‌عنوان قاضی خدمت می‌کنند، با اینکه نیروهای زیادی در خدمتشان قرار دارد؛ ولی بارها اتفاق افتاده که قضاوت درست انجام ندادند. همه ما می‌دانیم بهترین قاضی در سیستم کائنات، خداوند است. فقط خداوند می‌تواند انسان‌ها را عادلانه قضاوت کند؛ اگر به این گفته ایمان داشته باشیم، از قضاوت دیگران دوری خواهیم کرد.

وقتی وارد کنگره می‌شویم؛ باید مسیر خودمان را برویم و از حاشیه دوری کنیم. این را بدانیم؛ اگر صفت بدی را در کسی قضاوت می‌کنیم؛ آن صفت درون ما وجود دارد. ما باید سعی کنیم با آموزش‌های کنگره این راه را برای خودمان هموار کنیم و در صراط مستقیم حرکت کنیم. من در جایگاه یک رهجو نباید راهنمای خودم را قضاوت کنم؛ چون راهنماهای کنگره با جان و دل و با عشق خدمت می‌کنند و با تمام وجود به ما آموزش می‌دهند؛ این کار من نشانه قدرناشناسی من است.

مسئله قضاوت، فقط در مورد کنگره نیست؛ اگر در زندگی شخصی خودمان این کار را متوقف کنیم؛ مطمئن باشیم به آرامش بیشتری دست پیدا می‌کنیم و می‌توانیم از تمام موهبت‌های خداوند که در مسیر زندگیمان قرار داده برخوردار باشیم.
از همه شما سپاسگزارم که با سکوتتان به حرف‌هایم گوش دادید.

مشارکت برخی اعضا:

همسفر محبوبه:

به همسفر مریم عزیز و همراهانشان خوش آمد می‌گویم. از اینکه در شعبه دامغان حضور دارید، بسیار خوشحال هستم. حضور شما عزیزان را در هفته اول خدمتم به فال نیک می‌گیرم. دستور جلسه لژیون سردار قضاوت و جهالت؛ از این پس به دستور جناب مهندس دستور جلسات لژیون سردار، همان دستور جلسات هفتگی هستند. از نگاه من این تصمیم باعث می‌شود؛ دستور جلسه از دو دیدگاه مورد بررسی قرار بگیرد. عزیزان که عضو لژیون سردار با مبلغ ۶ میلیون، ۵۰ میلیون، ۵۰۰ میلیون و نشانی در نشانی می‌شوند؛ همه این عزیزان با یک نیت و هدف در این جایگاه قرار می‌گیرند. بهترین قاضی برای این عزیزان که با اختیار خود این کار را انجام داده‌اند خود آن‌ها هستند. به‌عنوان‌مثال، شاید از بیرون زندگی من در حد متوسط یا روبه‌پایین باشد؛ این سؤال برای دیگران پیش می‌آید، چگونه این شخص می‌تواند عضو لژیون شود؟! در اینجا با قضاوت‌کردن دیگران گاهی باعث می‌شویم حال آنها را خراب کنیم. من در هر جایگاهی که باشم؛ اجازه ندارم دیگران را قضاوت کنم. آن شخصی که عضو لژیون سردار شده است؛ مطمئناً به آگاهی و جهان‌بینی بالاتر از مادیات رسیده است. در سال‌هایی که عضو این لژیون بودم؛ شاهد این بودم که عزیزانی با کارآفرینی و پس‌انداز توانستند، این پول را تهیه کنند و عضو لژیون سردار شوند. قرارگرفتن در این جایگاه، چیزی جز خواست و عشق نمی‌تواند باشد. مطمئناً وقتی در این مسیر قرار می‌گیریم؛ دست‌های الهی به کمک ما می‌آیند. این موضوع را من به عینه تجربه کرده‌. کنگره ۶۰ اتصال زمینی ندارد و به نقطه‌ای دیگر وصل است هر کس با نیت خالص قدم بردارد؛ نیروهای الهی به کمکش می‌آیند.

همسفر سکینه:

به مهمانان عزیز خیرمقدم می‌گویم. در مورد دستور جلسه قضاوت و جهالت؛ با توجه به آنچه تجربه کردم؛ هر کس را که مورد قضاوت قرار می‌دهم، انگار داستان او را به زندگی خودم دعوت می‌کنم تا روزی در همان شرایط قرار بگیرم؛ این موضوع برای من خیلی ترسناک است و باعث می‌شود تا حدودی از قضاوت‌کردن عقب بنشینم. این در رابطه با مواردی‌ست که عمل فرد ارتباطی با من ندارد؛ اما در مورد کسانی که عملشان در ارتباط با من است و تأثیر یا ضربه‌ای به زندگی من وارد می‌کند؛ از آن بالاتر، ظلمی در حق من می‌کنند؛ در این صورت فکر می‌کردم؛ اجازه دارم قضاوت کنم و حکم را به نفع خودم صادر کنم؛ اما با آموزش‌های کنگره یاد گرفتم؛ اینجا هم نباید قضاوت کنم. اگر به‌جای قضاوت آن فرد، به درون خودم نگاه کنم؛ فرصت را به خودم می‌دهم تا رشد کنم. تمام نیرو و قدرتم را به آن شخص تقدیم نمی‌کنم؛ نقش او را پررنگ نمی‌کنم؛ بلکه تمام نیروهایم را در اختیار می‌گیرم و در پی ساختن خودم برمی‌آیم؛ این‌گونه انتخاب می‌کنم که برنده باشم؛ نه در نقش یک قربانی. سخت‌ترین و مهم‌ترین مرحله این عمل، پذیرش است؛ بخشش در ادامه آن است.

تهیه گزارش: همسفر سکینه رهجوی راهنما همسفر مریم (لژیون یکم)
عکس، ویرایش و ارسال: همسفر سکینه رهجوی راهنما همسفر مریم (لژیون یکم)
مرزبان خبری: همسفر نسیم
همسفران نمایندگی دامغان

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .