English Version
English

قضاوت کردن دیگران، تخریب زیادی به همراه دارد

قضاوت کردن دیگران، تخریب زیادی به همراه دارد

چهاردهمین جلسه از دوره اول کارگاه‌های آموزش خصوصی همسفران کنگره ۶۰ نمایندگی صفادشت با استادی راهنما همسفر حدیث، نگهبانی همسفر زهره و دبیری همسفر ساره با دستور‌ جلسه «قضاوت و جهالت» در روز سه‌شنبه 12 تیرماه ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۰۰ آغاز به کار کرد.

خلاصه سخنان استاد:

دستور جلسه امروز در مورد قضاوت و جهالت است. یکی از اهداف کنگره شصت از ارائه آموزش ها رسیدن انسان‌ها به تعادل است و یکی از نکاتی که کمک می‌کند انسان به تعادل برسد این است که ضد ارزش‌ها را به خوبی بشناسد و معنی لغوی آن را بداند، کلمه قضاوت به معنای حکم صادر کردن است و جهالت به معنی نادانی است.

خداوند انسان را با ویژگی‌ خاصی خلق کرد و از همان ابتدا صفت قضاوت را در درون انسان نهادینه کرد، به عبارتی انسان قاضی گونه به دنیا آمده و این صفت قضاوت به این علت به انسان داده شده که بتواند در مسیر زندگی خود با قضاوت راه را تشخیص بدهد که اگر مسیری را اشتباه رفته بتواند آن را اصلاح کند.


اگر انسان دوربین را روی خودش بگذارد و از ابزاری که خداوند در درون او قرار داده برای رشد و پیشرفت خودش بهره برداری کند؛ بیشترین خدمت را به خودش کرده است؛ ولی اگر هدف را فراموش و گم کند، دوربین خود را روی دیگران می‌گیرد و شروع می‌کند، اعمال و رفتار دیگران را زیر نظر گرفتن و وارد قضاوت می‌شود. اولین مرحله وارد شدن در مقوله قضاوت، ظن و گمان بد است، یعنی من‌ نوعی یک رفتاری را از طرف مقابلم می‌بینم که از آن خوشم نمی‌آید و همین اولین قدم می‌شود و شروع می‌کنم به تجسس کردن از رفتار شخصی که باب میل من نبوده و در این مسیر اطلاعات ناقصی را به دست می‌آورم و در ادامه طرف را سرزنش می‌کنم و بعد شروع  می‌کنم به قضاوت.


مقوله قضاوت یکسری تخریب‌ها را هم در صور آشکار من نوعی که قضاوت می‌کنم را به وجود می‌آورد و یک سری تخریب‌ها را هم در صور آشکار و پنهان طرف مقابلی که قضاوت می‌شود. در صور آشکار هم تخریب‌هایی، قضاوت به وجود می‌آورد که میوه آن می‌شود همان دلخوری‌ها، کینه‌ها و از بین رفتن حرمت‌ها، حتی ممکن است کار به جایی برسد که طرف بگوید؛ به شما چه مربوط است که در کار من دخالت می‌کنید؟  در صور پنهان هم فشار‌های روحی و روانی دارد که هر دو طرف باید متحمل شوند.

فردی که قضاوت را انجام می‌دهد گویا به طرف  فرد مقابل خود در حال پرتاب کردن بمبی است که باید منتظر برگشت این ترکش‌ها باشد و در ادامه جنگ درونی برای این دو طرف اتفاق میفتد که حاصل آن می‌شود و گویا هیچ اتفاقی نیفتاده؛ ولی شخص یک مرتبه احساس می‌کند که از درون از لحاظ انرژی تهی می‌شود و این حاصل همان جنگ پنهانی است که در درونش در حال رخ دادن است و تخلیه انرژی در حال صورت گرفتن است.

مسئله دیگر در مورد قضاوت حس انسان است. من قبل از آمدن به کنگره آدم‌های اطرافم را به راحتی قضاوت می‌کردم بر پایه این که من حس خیلی قوی دارم: ولی در واقعیت این طوری نیست. حس اولین قوه به کار گیری عقل است و عقل در درون هر انسانی حکم قاضی را دارد و بر مبنای اطلاعات و حسی که انسان دارد می‌آید و حکم را صادر می‌کند.


خداوند انسان را طوری خلق کرده که همیشه مسائلی وجود دارد که از نظر من نوعی پنهان است و من فقط به وسیله پنج حس ظاهری که دارم می‌توانم مسائل را تشخیص بدهم و به خاطر همین همیشه یک سری مسائلی وجود دارد که از دیدگاه من پنهان می‌ماند، در واقع ملاک قضاوت من در مورد انسان ها آن دیدگاه و حس من می باشد.


بنابراین من نمی‌توانم بر مبنای آن چیزی که دریافت می‌کنم انسان ها را قضاوت کنم و باید بدانم که اگر من دیدگاهم این باشد وارد مقوله جهالت شده‌ام. استاد امین در این مورد می‌فرماید: زمانی که من یک رفتاری را از کسی می‌بینم که باب پسند من نیست و این باعث حس تنفر من از طرف مقابل می‌شود، باید برگردم و مراجعه کنم به درون خودم، چرا که یکسری صفات در درون من ظاهر شده و یکسری صفات هم به صورت بذر هایی نهفته ای است که هنوز فرصت ظهور آن پیدا نشده است. 

اگر من از طرف مقابلم مقوله دروغ را می‌بینم و احساس تنفر پیدا کردم؛ باید یک نقطه تفکری در من ایجاد شود که من هم حتما صفت دروغ گویی را در درون خودم دارم که یا بر آن واقف هستم و قبول دارم و یا هنوز متوجه این خرابی درونم نشدم و اگر بتوانم از این گذرگاه به خوبی عبور کنم قطعا اتفاقات خوبی را به همراه دارد.

قضاوت با جهالت رابطه مستقیمی دارد، اگر من بخواهم از جهالت فاصله بگیرم باید تلاش کنم با آموزش، تفکر و تجربه در مسیر درست قدم بردارم و در ادامه بدانم قضاوت کردن دیگران جز تخریب چیز دیگری را به همراه ندارد.

در ادامه جلسه دوره نگهبانی همسفر زهره رهجوی راهنما همسفر شهناز به پایان رسید، ضمن خدا قوت به ایشان، همسفر زهرا رهجوی راهنما همسفر ژیلا  به صورت انتصابی، نگهبان دوره جدید انتخابات شدند. خدمت همسفر زهرا تبریک عرض نموده امیدواریم دوره پرباری را داشته باشند. 

مرزبانان کشیک: همسفر منیره و مسافر علیرضا
عکس: مرزبان خبری، همسفر منیره
تایپ و ویراستاری: همسفر شایسته رهجوی راهنما همسفر ژیلا (لژیون اول)
ارسال: همسفر الهام رهجوی راهنما همسفر ژیلا (لژیون اول)
همسفران نمایندگی صفا‌دشت

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .