English Version
English

قضاوت چشم ما را بر مسایل می بندد

قضاوت چشم ما را بر مسایل می بندد

امروز جلسه اول از دوره بیست ششم کارگاه‌های آموزشی خصوصی همسفران نمایندگی عطار نیشابوری با استادی همسفرسمیه و نگهبانی همسفرفهیمه و دبیری همسفراسماء با دستور جلسه «قضاوت وجهالت » دوشنبه 11 تیر ۱۴۰۳ ساعت ۱۶ آغاز به کار کرد.

 

خلاصه سخنان استاد :

خداوند را شاکر هستم که در این جایگاه قرارگرفته‌ام تا بتوانم از شما عزیزان آموزش بگیرم. دستور جلسه در مورد «قضاوت و جهالت» است؛ قضاوت به معنای حکم کردن، جهالت به معنای نداشتن ناآگاهی و نادانی است و این دو تا رابطه مستقیمی باهم دارند یعنی انسان هرچه نادان‌تر و جاهل‌تر باشد، قضاوت بیشتری می‌کند و هرچه داناتر باشد و آگاهی بیشتری داشته باشد کمتر به کرسی قضاوت می‌نشیند چون می‌داند که قضاوت کردن کار هرکسی نیست.

وقتی‌که ما قضاوت می‌کنیم هم آرامش خودمان را به هم می‌زنیم و هم آرامش دیگران را، از روزی که به انسان قدرت اختیار داده شد، قضاوت هم داده شد. از صبح تا شب ما در حال قضاوت کردن هستیم آیا این کار را انجام دهیم یا نه؟ آیا قانون را اجرا کنم یا نه؟ آیا به فلانی کمک کنیم یا نه؟ و مدام سر دوراهی قرار می‌گیریم و قضاوت می‌کنیم.

ما گاهی در اموری که به ما مربوط نمی‌شود دخالت می‌کنیم. ابتدا با سوءظن وارد می‌شویم و بعد در کار دیگران تجسس می‌کنیم و در آخر هم برحسب کینه و حسادت حکم را اجرا می‌کنیم و این باعث می‌شود با دیدن ظاهر قضیه قضاوت کلی انجام دهیم.

قضاوت کار بسیار دشواری است و تنها خداوند می‌تواند قضاوت کند چون به همه موجودات احاطه دارد و بعدازآن قاضی که علم و آگاهی راجع به آن دارد و درس قضاوت را خوانده است که گاهی همان قاضی هم باوجود مدرک و شواهد بازهم اشتباه می‌کند.

قضاوت راجع به دیگران باعث می‌شود که ما کوچک‌ترین مشکلات دیگران را ببینیم ولی بزرگ‌ترین مشکلات خود را نبینیم اگر ما می‌خواهیم به آرامش برسیم نباید در امور دیگران دخالت کنیم.بهتراست که دوربینمان را روی خودمان زوم کنیم زیرا بهترین نوع قضاوت، قضاوت کردن در مورد خودمان است که سازنده هم هست و باعث می‌شود عیب‌های خود را برطرف کنیم. چیزی که من در کنگره یاد گرفته‌ام این بود که باید حرمت دیگران را نگه‌دارم به تفاوت‌های فردی احترام بگذارم و که امکان خطا برای همه است. یاد گرفتم که قضاوت نکنم تا مورد قضاوت قرار نگیرم.

در پایان حرف‌هایم را با یک حدیثی از امام صادق (ع) به پایان می‌رسانم: در مورد دیگران قضاوت نکنید زیرا زمان می‌گذرد و درست در همان شرایطی که دیگران را قضاوت کرده‌اید مورد قضاوت قرار می‌گیرید.
 

 

عکاس:مرزبان خبری همسفر انسیه
تایپ ویرایش :همسفرعصمت
نمایندگی همسفران عطار نیشابور

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .