English Version
English

بزرگترین قاضی خداوند است

بزرگترین قاضی خداوند است

چهاردهمین جلسه از دوره چهاردهم کارگاه‌های آموزشی خصوصی ویژه همسفران نمایندگی باباطاهر همدان با استادی همسفر سمیه و نگهبانی همسفر راضیه و دبیری همسفر فاطمه با دستور جلسه « قضاوت و جهالت » در روز دوشنبه یازدهم تیر ماه ۱۴۰۳ رأس ساعت ۱۶:۰۰ آغاز به کار کرد. 

 

خلاصه سخنان استاد:


سلام دوستان سمیه هستم‌ همسفر
دستور جلسه؛ قضاوت و جهالت.
ابتدا معنی لغوی قضاوت و جهالت را باید بدانیم، قضاوت یعنی داوری کردن، حکم کردن و جهالت یعنی نادانی، ناآگاهی، ندانستن.
قضاوت نقطه مقابل جهالت است. خداوند وقتی انسان را خلق کرد و فرمود که دارای ویژگی‌های خاصی است و گفت از خاک آفریدم، تمام ذراتی که در خاک وجود دارد در کالبد فیزیکی انسان هم وجود دارد گفتند چرا؟ این انسان می‌رود و در زمین فساد و تباهی می‌کند و خداوند فرمود؛ من می‌دانم آن‌چه را که شما نمی‌دانید و آن‌جا به انسان یک ویژگی داد که به موجودات دیگر داده نشده است و آن ویژگی اختیار انسان بود که بر حسب اختیار مسیر تقوا و یا فسق و فجور را انتخاب کند و آن‌جا به انسان قدرت قضاوت داده شد آن هم قضاوت در مورد خودش و مسیرش. مثلاً کنگره بروم یا نروم، درسم را ادامه دهم یا ندهم به خاطر همین اختیارش سر دوراهی و یا ارزش و ضدارزش که دائما قضاوت می‌کند آن‌جایی که در مورد خودمان‌ قضاوت کنیم عادی و طبیعی و خوب است اما مشکل از جایی شروع می‌شود که در مورد دیگران‌ قضاوت می‌کنیم که ارتباطی به ما ندارد پس جاهل هستیم و وقت و انرژی خود را تلف کردیم و اگر قضاوت منفی باشد خودمان در رنج و عذاب هستیم‌ مثلاً در کنگره در امور هیچ‌کس تجسس نمی‌کنیم اگر گمان بد‌ بردیم به مرحله اول قضاوت وارد شدیم که بعد وارد مرحله سرزنش کردن و غیبت کردن می‌شود که آخر پرونده به جهالت می‌خورد. جهالت یک مثلث است که از ترس، ناامیدی، منیت تشکیل شده است. زمانی که دانایی نباشد انسان وارد جهالت می‌شود یک مورد دیگر داریم که طرف در جایگاه قاضی است که قضیه آن جدا است بابت کارش پولی دریافت می‌کند و هیئت منصفه، گروه تجسس، کلانتری، پلیس و ۱۰نفر آدم با انصاف حکم شخص را صادر می‌کنند که یک جایی یک قضیه‌ای پیش می‌آید که آن قتل را یکی‌ دیگر به گردن می‌گیرد ولی باز امکان اشتباه قاضی است ولی ما یک حرف را در مورد یک شخصی می‌شنویم شروع می‌کنیم به داوری و قضاوت که این عین جهالت است. برای جاهل بودن هیچ خرجی ندارد ولی برای قضاوت هزینه زیاد دارد برای جهالت دلیلی لازم نیست چون خود جهالت درختی است که میوه‌هایش خودخواهی، کینه، بخل و حتی خرافات زاییده‌ی جهل هستند.
قضاوت کار هرکسی نیست‌، بهترین و بزرگ‌ترین قاضی خداوند است و هر چه‌قدر ما به سمت دانایی و معرفت حرکت کنیم قضاوت‌های ما عادلانه و درست خواهد بود و بیشتر روی خودمان متمرکز خواهیم شد و به آرامش و حال‌خوش می‌رسیم قضاوت نکنید تا مورد قضاوت دیگران قرار نگیرید. چون سیستم کائنات جوری طراحی شده است که هر کاری چه خوب و چه بد به سمت خودمان برمی‌گردد همان‌طور که در دعاهایمان داریم که برای رهایی از دست نیرومندترین دشمن خودمان که جهل و ناآگاهی خودمان است ۱۴ثانیه سکوت می‌کنیم و به خداوند پناه می‌بریم و می‌خواهیم که ما را یاری کند که در مورد دیگران قضاوت نکنیم.

تایپ: همسفر سمیه (لژیون هشتم)

عکاس: مرزبان خبری همسفر زهرا

ویراستاری و ارسال: همسفر سمیرا رهجوی راهنما همسفر مهری (لژیون اول)

همسفران نمایندگی باباطاهر

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .