English Version
English

قضاوت جنگی است که هیچ بردی ندارد و هر دو طرف بازنده هستند

قضاوت جنگی است که هیچ بردی ندارد و هر دو طرف بازنده هستند

چهاردهمین جلسه از دوره چهلم کارگاه‌های آموزشی خصوصی همسفران نمایندگی دانیال اهواز با استادی همسفر محبوبه، نگهبانی همسفر فاطمه و دبیری همسفر صفورا با دستور جلسه «قضاوت وجهالت »در تاریخ یازدهم تیر ماه ۱۴۰۳ ساعت 17:00 آغاز به کار کرد.

خلاصه سخنان استاد:

سلام دوستان محبوبه هستم همسفر،
دستور جلسه امروز،«قضاوت و جهالت»است، و یکی از سخنان آقای مهندس که خیلی مهم است، و در تمام سی دی‌ها به آن اشاره شده است، ‌ایشان می‌فرمایند؛ بزرگترین دشمن انسان، جهل و ناآگاهی است، و در مقابل آن، خودشناسی، جهان بینی و آگاهی قرار دارد.


زمانی که انسان خودش را بشناسد، می‌تواند خدای خود هم بشناسد، و این خیلی مهم است.
انسان یکی از بهترین و برترین و یا شگفت انگیزترین موجوداتی است که، در هستی خلق شده است. چرا انسان بهترین شد؟ چرا به انسان گفتند: برترین؟ چون به او عقل داده شد، به او اختیار داده شد، تا انسان تفکر کند و خودش انتخاب کند! به واسطه همین عقل و اختیار بود که، خداوند انسان را بر سر یک دو راهی قرار داد، که‌ ای انسان، حالا خودت انتخاب کن! ببین در این هستی، کجا می‌خواهی باشی؟ این دو راهی، یک طرف آن به سمت، تقوا و ارزش‌ها است! و یک طرف آن به سمت ضد ارزش‌ها و تاریکی‌ها است! و این مواردی که بیان شد؛ ( مسیر خوبی‌ها یا مسیر بدی‌ها) چیز‌هایی هستند که، مورد تأیید خرد جهانی هستند و این نیست که من بگویم دروغ بد است، اما در یک شهر دیگر و یا یک کشور دیگر بگویند؛ دروغ خوب است! اینطور نیست، زیرا این موارد، قوانینی هستند که، مورد تأیید خرد جهانی هستند.


بحث امروز ما در مورد قضاوت، که می‌خواهیم گفتگویی داشته باشیم، خیلی جالب است که، قضاوت هم دو رو و دو سمت دارد، یک سمت آن به طرف خوبی‌ها می‌رود و من را به طرف آرامش می‌برد و یک سمت آن به طرف ضد ارزش‌ها و تخریب می‌رود! پس چه زمانی من می‌توانم به آرامش برسم؟ زمانی که من خودم را قضاوت کنم! وقتی من خودم را نسبت به روز گذشته‌ام، قضاوت کنم، نسبت به ایراد‌ها و مسائل و مشکلاتی که داشتم، خودم را بتوانم قضاوت کنم، البته ناگفته نماند که هیچ انسانی، بدون عیب و ایراد نیست! و هر کسی یک ایرادی دارد، در بعضی‌ها کمتر و در بعضی‌ها بیشتر! به قول معروف؛ گل بی‌عیب خداست، پس اگر انسان بتواند خودش را، نسبت به گذشته‌اش، اصلاح بکند، آرام آرام به طرف آرامش می‌رود، وقتی من بتوانم خودم را تزکیه و پالایش کنم، این اتفاق می‌تواند روی فرزندان من و خانواده‌ی من و روی رفتار من با دیگران و حتی روی جامعه، اثر داشته باشد!


چه زمانی قضاوت تخریب دارد؟ این قسمت خیلی مهم و سخت است، همیشه هر چیزی در هستی، دو قطب دارد، بدی و خوبی! زشتی و زیبایی! تاریکی و روشنایی!


پس قضاوت کردن دیگران هم، همینطور است، وقتی کسی را قضاوت کنی، هر دو طرف ضربه می‌بینند، هر دو طرف دچار مشکل می‌شوند، و قضاوت کردن دیگران، جنگی است که هیچ بردی ندارد و هر دو طرف بازنده هستند! و همیشه گفتند؛ از هر دست بدی از همان دست پس می‌گیری! پس مطمئن باش وقتی که قضاوت می‌کنی، قضاوت می‌شوی، و این قانون هستی است! گاهی قضاوت کردن مانند موج می‌ماند، موجی است که می‌آید، برخورد می‌کند، اما کم یا زیاد بر می‌گردد، اما یک زمانی هم مانند یک سونامی می‌ماند و آنچنان تخریبی دارد که، جای هیچ جبرانی ندارد!


و موضوعی که من، هر زمان به یاد می‌آورم ناراحت می‌شوم، در مورد پدر خدا بیامرزم است، ‌ایشان دچار آلزایمر شده بودند و همه شما آگاه هستید آلزایمر یک بیماری هست که، در طول زمان خودش را نشان می‌دهد، و ما در آن زمان این بنده خدا را، خیلی قضاوت می‌کردیم، آنچنان قضاوت می‌کردیم که، تمام محیط خانه و رفتار و کردارمان نسبت به یکدیگر، تغییر پیدا کرده بود، می‌گفتیم مگر می‌شود کسی نام فرزند خود را از یاد ببرد؟ و یا اینکه، یادش برود از این اتاق به آن اتاق برود؟ خیلی سخت بود، و این از ناآگاهی و جهل و نادانی ما بود که این اتفاق افتاد، و این قضاوت هیچوقت دیگر جای جبران ندارد!


آقای مهندس می‌فرمایند؛ اگر می‌خواهید از زندگی لذت ببرید! اگر می‌خواهید به آرامش برسید! دوربین‌ات را روی خودت زوم کن، نگاهت را روی خودت بنداز، اگر توانستی این کار را بکنی و دوربین‌ات روی خودت باشد، می‌توانی به آرامش برسی! سرت توی لاک خودت باشد و به زندگی خودت برس، نه اینکه نسبت به دیگران بی‌تفاوت باشی، نه اینکه به اطرافیانت بی‌تفاوت باشی و بگذری! اما اگر سرت در لاک خودت باشد، می‌توانی از ضد ارزش‌ها دور شوی و به ارزش‌ها و آرامش، نزدیک شوی و راحت زندگی کنی!
خیلی ممنون هستم که به حرف‌های من گوش کردید.


☆ بیا تا گل برافشانیم و می‌در ساغر اندازیم
☆ فلک را سقف بشکافیم و طرحی نو دراندازیم


در ادامه جلسه انتخابات نگهبانی و دبیری برگزار شد؛

همسفر مهتاب نگهبان، همسفر فریده دبیر اول، همسفر مریم دبیر دوم انتخاب شدند.

مرزبان کشیک: همسفر زهرا و مسافر محمد
عکس: مرزبان خبری همسفر فروغ
تهیه و تایپ و ویراستاری: رابطه خبری همسفر فاطمه رهجو راهنما همسفر مریم(لژیون یازدهم)
ارسال: همسفر فروغ خدمتگزار سایت

همسفران نمایندگی دانیال اهواز
 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .