English Version
English

قضاوت و جهالت رابطه مستقیمی باهم دارند

قضاوت و جهالت رابطه مستقیمی باهم دارند

راهنما همسفر اعظم به همراه مسافر خود با تخریب بیش از ده سال وارد کنگره شدند. آنتی‌ایکس مصرفی مسافرشان، الکل، شیره و تریاک بود. مدت ده ماه و ده روز به راهنمایی مسافر حسین و همسفر رؤیا سفر کردند و اکنون به شکر خداوند و دستان پرمهر آقای مهندس، دو سال و شش ماه است که آزاد و رها می‌باشند. ورزش هر دو والیبال است. اینک گفتگویی با ایشان ترتیب داده شده که تقدیم نگاهتان می‌گردد:

چه رابطه‌ای بین قضاوت و جهالت وجود دارد؟رابطه این دستور جلسه با ورزش چیست؟

قضاوت به‌ معنی قاضی بودن و حکم صادر کردن است و جهالت؛ یعنی جهل و نادانی. این دو صفت رابطه مستقیمی با هم دارند چراکه هرچه جهل و نادانی‌مان بیشتر باشد راحت‌تر درگیر قضاوت می‌شویم و از موضع اطمینان حکم صادر می‌کنیم. حال ارتباط این موضوع با ورزش این است که ما برای کسب انرژی، سلامتی و حال خوش در میادین ورزشی حاضر می‌شویم و در حقیقت هدف از ورزش، سلامتی و درمان است. اگر با این دیدگاه ورزش کنیم قطعاً درگیر و متمرکز بر مسائل دیگران نخواهیم شد و انرژی کسب شده بواسطه ورزش را، صرف قضاوت و بررسی دیگران نخواهیم کرد و فقط و فقط برای حال خوب خودمان ورزش و تمرین می‌کنیم. در حقیقت ورود به این نگاه؛ یعنی جهان‌بینی در ورزش که تنها با آگاهی حاصل می‌شود. 

در میادین ورزشی قضاوت برعهده داور است،چه عواملی باعث می‌شود داور با کمترین خطا قضاوت کند؟

زمانی که فردی به عنوان داور در جایگاه قضاوت قرار می‌گیرد، برای اینکه بتواند رأی و نظر درستی ارائه دهد لازم است که عملکرد افراد یا تیم را بدرستی مشاهده کند، تحقیق و بررسی لازم را انجام دهد و نهایتاً با توجه به اطلاعات و قوانین حاکم در بازی دست به قضاوت بزند و حکمی را صادر کند، اصلاً نباید بر اساس ظن‌و‌گمان خود یا هواداری از فرد یا اعضای یک تیم و بدون در دست داشتن اطلاعات دقیق و جامع، رأی صادر کند، چون در این صورت درگیر چالش‌هایی خواهد شد و حس منفی برایش بوجود می‌آید.

می‌توان گفت صفات منفی میوه جهالت هستند، آیا ورزش‌کردن و بازی‌های گروهی باعث فاصله گرفتن از این صفات می‌شود؟

قطعاً همینطور است. ورزش کردن علاوه بر لذت‌بخش بودن و دریافت انرژی، باعث می‌شود که هدف‌گذاری و مدیریت زمان را در زندگی‌مان یاد بگیریم؛ ورزش به‌مراتب اعتماد‌به‌نفس را درونمان قویتر کرده و کمک می‌کند روابط بهتر و قویتری را تجربه کنیم. ورزش باعث می‌شود کمتر درگیر ناامیدی شویم و همانطور که می‌دانیم ناامیدی زیربنای جهالت است، زمانی‌که احساس ناامیدی کمتری را تجربه کنیم درواقع، ترس و اضطراب‌مان نیز کاهش می‌یابد و در مقابل، تلاش و تمرین‌مان بیشتر و هدفمندتر خواهد شد، درنتیجه تمرکزمان بر روی رشد خود افزایش یافته و موفقیت بیشتری برایمان حاصل خواهد شد.

قضاوت اشتباه داور چه تاثیر مخربی برای ورزشکاران می‌تواند داشته باشد؟

استاد امین می‌فرمایند: وقتی شخصی را قضاوت می‌کنیم و حس بدی نسبت به او داریم گویی موشک‌هایی را به سمتش شلیک کرده و باعث انفجار و بهم‌ریختگی در او خواهیم شد. حال قضاوت اشتباه در هر موقعیتی می‌تواند باعث ایجاد احساس ناراحتی، نفرت، عدم‌اعتماد‌به‌نفس و ناامیدی شود و چه‌بسا قضاوت نادرست می‌تواند باعث از بین رفتن انگیزه در ورزشکاران نیز بشود و درنتیجه آنها را به بیراهه بکشاند و درگیر ضدارزشها کند.

طراح سوالات: همسفر زهرا لژیون یکم رشته ورزشی تنیس نمایندگی دنا شهرضا
عکاس: همسفر فهیمه لژیون سوم رشته ورزشی دارت نمایندگی دنا شهرضا
ارسال: راهنما همسفر ریحانه لژیون پنجم رشته ورزشی والیبال نمایندگی دنا شهرضا
گروه ورزش همسفران کنگره ۶۰

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .