English Version
English

برای فاصله گرفتن از ضد ارزش‌ها نباید دیگران را قضاوت کنیم

برای فاصله گرفتن از ضد ارزش‌ها نباید دیگران را قضاوت کنیم

جلسه هشتم از دور اول جلسات لژیون سردار همسفران نمایندگی رضوی مشهد با استادی همسفر سهیلا، نگهبانی راهنما همسفرمعصومه و دبیری راهنما همسفر راضیه دستورجلسه «قضاوت و جهالت » در روز یک‌شنبه دهم تیرماه ۱۴۰۳ رأس ساعت ۱۵:۴۵ آغاز به کار نمود.

خلاصه سخنان استاد:

سلام دوستان سهیلا هستم همسفر 

دستور جلسه: قضاوت و جهالت،

قضاوت از «قضا» می‌آید و به معنی حکم دادن و حکم صادر کردن است.

همچنین قضاوت یک خصوصیتی است که خداوند در انسان قرار داده است. وقتی که خداوند انسان را خلق کرد در یک دو راهی قرار داد و قدرت انتخاب و قدرت تصمیم‌گیری به انسان داده شد که بتواند مسیرش را خودش انتخاب کند.

آیه‌ی شریفی در قرآن داریم "و نفس و ما سوّاها فالهمها فجورها و تقواها" یعنی اینکه وقتی نفس به مرحله میانه می‌رسد آن فجور و تقوا به انسان الهام می‌شود. یعنی انسان خودش می‌تواند انتخاب کند، سمت فسق و فجور برود یا به سمت تقوا برود. اگر من یاد بگیرم که این قدرت قضاوت را برای عملکرد کارها، رفتار و کردار خود بکار ببرم باعث می‌شود از کلی ضد ارزش‌ها فاصله بگیرم و به سمت ارزش‌ها بروم و قضاوت برای خودم صورت می‌گیرد و خودم را تسویه و پالایش می‌کنم، حالا اگر قرار باشد که این قضاوت را در مورد دیگران انجام بدهم، یعنی اینکه دوربین را بر روی دیگران زوم کنم و آن‌ها را مورد قضاوت قرار بدهم، غیر از آن که حال من خراب شود و از آرامش واقعی فاصله بگیرم، باعث می‌شود که آن توان و انرژی که باید برای خود صرف می‌کردم، صرف امور دیگران می‌کنم و هیچ نفعی هم برای من ندارد که این هم یک ضد ارزش محسوب می‌شود.

مثلاً قاضی که در مرحله قضاوت قرار می‌گیرد، آموزش دیده است و در آن مقامی که قرار گرفته است، آگاهی و دانش در مورد قضاوت را دارد، تازه آن قاضی که در این مرحله قرار گرفته و دانش و آگاهی دارد و درس قضاوت را خوانده است، در بعضی از مواقع دچار اشتباه می‌شود، ولی من سهیلا، که هیچ آگاهی در مورد قضاوت ندارم و درس قضاوت را نخواندم و به آگاهی و دانایی لازم نرسیده‌ام، چطور به خودم اجازه بدهم که دیگران را مورد قضاوت قرار دهم؟ این که دیگران را مورد قضاوت قرار دهم این عمل ریشه در جهل و نادانی من دارد، یعنی همان مثلث جهالت در من وجود دارد، یعنی من آن دانش و آگاهی را کسب نکردم و سه ضلع جهالت که ترس و ناامیدی و مخصوصاً منیت در من بالا رفته است که خودم را از دیگران برتر و بالاتر می‌بینم که باعث می‌شود دیگران را قضاوت کنم، پس این به جهل و نادانی و ناآگاهی من برمی‌گردد که دیگران را قضاوت کنم. اگر بخواهم به حال خوش برسم باید دوربین را از روی دیگران برگردانم به سمت خودم، ببینم خودم چکار کردم. مثلاً در سفر اول بودم، چون من بعد از مسافرم به کنگره آمدم و مسافر من یک سری آموزش‌هایی را قبل از من گرفته بود و آگاهی‌هایی در مورد کنگره مخصوصاً در مورد لژیون سردار داشت، سال اول می‌خواست عضو لژیون سردار شود، من گفتم که این چه کاری است 

مگر نگفتند؛ اینجا رایگان و مجانی است الان روی چه حسابی می‌خواهی ۶ میلیون پول بدهی‌، من این عمل مسافرم را قضاوت کردم، چون علم و آگاهی لازم را نداشتم، هرچه مسافرم می‌خواست مرا متوجه کند و علم و آگاهی خودش را به من انتقال بدهند، من متوجه نمی‌شدم، تا اینکه خودم وارد کنگره شدم و آموزش‌ها را گرفتم و از آن مثلث جهالت مقداری فاصله گرفتم و یک مقدار به مثلث دانایی نزدیک شدم، متوجه شدم که بله این یک دِینی است به گردن من و حالا که مسافرم آمده اینجا و به حال خوش رسیده است،

باید ما هم این کار را انجام بدهیم، تا دیگران هم به حال خوش برسند و یک مقدار از ضد ارزش‌ها فاصله گرفتم. معمولاً کسی که به کنگره می‌آید و دیگران را مورد قضاوت قرار می‌دهد، یعنی اینکه هنوز آموزش‌های کنگره را عملی و کاربردی نکرده است. نه تنها خودش به حال خوش نمی‌رسد بلکه نمی‌گذارد اطرافیان هم به حال خوش برسند. باید این حرکت را به سمت مثلث دانایی پیش ببرد و هر چه به سمت مثلث دانایی برود، قضاوت در مورد دیگران کمتر قضاوت می‌شود. اگر قرار باشد مسیر به سمت مثلث جهالت پیش برود، باعث می‌شود که دیگران را مورد قضاوت قرار دهد و اشتباهات خود را نبیند. جناب مهندس می‌فرمایند؛ کسی که اشتباهات دیگران را پر رنگ می‌بیند و حساس‌تر می‌شود در مورد رفتار و کردار دیگران، مسلماً خودش حتماً آن اشتباهات و نقطه ضعف‌ها را در خودش دارد که دیگران را اینجور می‌بیند. بنابراین برای اینکه از ضد ارزش‌ها فاصله بگیریم، نباید دیگران را قضاوت کنیم و به سمت مثلث دانایی پیش برویم، تا اینکه بتوانیم به حال خوش برسیم، اگر قرار باشد دیگران را قضاوت کنیم هیچ وقت به حال خوش نمی‌رسیم.

ممنونم از این‌که به صحبت‌های من گوش دادید.

 

تقدیر و تشکر از دبیر دوره قبل جلسه لژیون سردار

تایپ: همسفر فاطمه (لژیون چهارم )

ویراستاری: همسفر تکتم( لژیون دوم)

عکاس خبری، ارسال مطلب: همسفر طاهره (لژیون اول)

همسفران نمایندگی رضوی 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .