English Version
English

جهالت در مقابل قضاوت قرار دارد

جهالت در مقابل قضاوت قرار دارد

جلسه اول از دوره هشتم کارگاه‌های آموزش خصوصی همسفران کنگره ۶۰ نمایندگی چرمهین اصفهان به استادی مرزبان همسفر آزاده نگهبانی همسفر زینب و دبیری همسفر فروغ با دستور جلسه «قضاوت و جهالت» در روزدوشنبه‌ ۱۱تیر ماه ماه ۱۴۰۳ رأس ساعت ۱۵ آغاز به کار کرد.

خلاصه سخنان استاد

خداوند بزرگ را شاکر و سپاس‌گزارم که بار دیگر در این جایگاه قرار گرفتم که آموزش بگیرم و خدمت کنم؛ از ایجنت همسفر مریم سپاس‌گزارم که این فرصت را در اختیار من قرار دادند. 

دستور جلسه امروز قضاوت و جهالت است، همان‌طور که می‌دانیم قضاوت به معنای حکم صادر کردن است و جهالت به معنای جهل و نادانی است؛ صفت قضاوت در وجود همه ما قرار دارد و این‌گونه نیست که یک فرد دیگران را قضاوت کند و فرد دیگر قضاوت نکند. در زندگی ممکن است ما بین دوراهی قرار بگیریم و بخواهیم راهی را انتخاب کنیم، در اینجا باید قضاوت کنیم و تصمیم بگیریم که بتوانیم آن راه را انتخاب یا انتخاب نکنیم و ما خودمان را با خودمان باید قضاوت کنیم. 

گاهی اوقات ما درمورد عملکرد دیگران قضاوت می‌کنیم و زندگی دیگران را مورد قضاوت قرار می‌دهیم که این مناسب نیست و نباید شخصی را مورد قضاوت قرار دهیم. گاهی اوقات افراد در کنگره به جای این‌که حواسشان به خودشان باشد به یک سفر اولی، سفر دومی و حتی به یک تازه وارد است که هر کدام چه کاری انجام می‌دهند؟

 زمانی که فردی را مورد قضاوت قرار می‌دهیم باعث این می‌شود که حال خودمان خراب شود که به دلیل جهل و نادانی ماست. جهالت در مقابل قضاوت قرار دارد، زیرا ما از روی جهل و ناآگاهی دیگران را مورد قضاوت قرار می‌دهیم. هرقدر جهل و ناآگاهی ما بیشتر باشد، دیگران را بیشتر مورد قضاوت قرار می‌دهیم و هرقدر آگاه‌تر و داناتر باشیم خودمان را مورد قضاوت قرار می‌دهیم.

 گاهی اوقات افرادی از صبح تا شب کارشان این است که فقط دیگران را قضاوت می‌کنند و تمام نیرو و انرژی خود را صرف دیگران می‌کنند. زمانی که ما یک صفت را در دیگران می‌بینیم باعث می‌شود دیگران را مورد قضاوت قرار دهیم و تا آن صفت را در دیگران نبینیم، نمی‌توانیم آن‌ها را مورد قضاوت قرار دهیم و مطمئن باشیم زمانی که دیگران را مورد قضاوت قرار می‌دهیم و یک صفت را درون آنها می‌بینیم، آن صفت درون ما نیز وجود دارد. چه خوب است که ما دوربین را از روی دیگران برداریم و به خودمان نگاه کنیم و به زندگی خود فکر کنیم و ما باید تمرکزمان روی اعمال، رفتار و کردار خودمان باشد.

 اضلاع مثلث جهالت «ترس، منیت و ناامیدی» است. اگر هر یک از این اضلاع در وجود ما قرار داشته باشد، دیگران را بیشتر مورد قضاوت قرار می‌دهیم. در وادی پنجم در‌مورد قضاوت بسیار زیبا توضیح داده شده است که برخی ها چه کاره اند که مثل یک فضول باشی بدون حقوق و دستمزد در امور شخصی دیگران تجسس و قضاوت می‌کنند و حکم صادر می‌کنند و اسم آن را کار خیر و کنجکاوی می‌گذارند و به خیال خود فکر می‌کنند که کار درستی انجام می‌دهند که مورد قضاوت قرار می‌دهند و زیر دیوار خراب و پوسیده غیبت تکیه می‌دهند و مثل یک بنگاه خبرپراکنی در همه جا پشت سر این و آن به سخن پراکنی می‌پردازند و در آخر هم یک روز که در حال نطق هستند، همین دیوار روی سرشان خراب می‌شود و آن وقت به دنبال مقصر می‌گردند در حالی که نمی‌دانند مقصر اصلی جهل و نادانی خودشان است.

از خداوند می‌خواهم که ان‌شاءالله به ما کمک کند تا از کارها و صفت های ضد ارزشی دوری کنیم و به ارزش‌ها بپردازیم و این‌طور نیست که صفت ضد ارزش خود را بتوانیم یک شبه حل کنیم و باید کم کم از ضد ارزش‌ها دور شویم و به ارزش‌ها بپردازیم.

تقدیر و تشکر از نگهبان و دبیر دوره هفتم: 

 

 

مرزبانان کشیک: همسفر شهناز و مسافر حمزه علی
تایپ و ویراستار: همسفر زهرا رهجوی راهنما همسفر کبری (لژیون دوم)
عکس: همسفر شهناز مرزبان خبری
ارسال:همسفر زینب رهجوی راهنما همسفر کبری‌ (لژیون دوم)
همسفران نمایندگی چرمهین

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .