English Version
English

آیا شما هم از خود پرسیده‌اید که...

آیا شما هم از خود پرسیده‌اید که...

طبق روال هر هفته در خدمت شما عزیزان هستیم با یک مطلب دیگر از لژیون تغذیه سالم با پاسخ با این سوال که نقش قند‌های طبیعی و مصنوعی در رژیم غذایی کجاست؟

آشنایی با انواع قندهای طبیعی و مصنوعی، یکی از اصول تغذیه سالم برای هر کسی است که به دنبال پیروی از سبک درست زندگی است.
قند‌های مصنوعی به عنوان جایگزین شکر در رژیم غذایی به حساب می‌آیند و تحت عنوان شیرین کننده‌های غیرمغذی نام گرفته‌اند؛ زیرا ارزش تغذیه‌ای آنها کم است.

قندها، نشاسته‌ها و فیبرها به گروه کربوهیدارت‌ها تعلق دارند و حذف کامل آنها، آسیب‌های جدی به جسم وارد می‌کنند. اکنون، متداول‌ترین شیرین‌کننده‌های مصنوعی را می‌توانیم به دو دسته تقسیم کنیم:
قند‌های کم کالری که در شیرین کننده‌هایی نظیر دسرهای یخ‌زده، پودینگ‌ها، آدامس و نوشابه استفاده می‌شود، مصارف دارویی آنها هم در شربت‌های ضد‌سرفه و ویتامین‌ها موجود است. در خصوص قندهای کم کالری، مشکل خاصی در میزان تعادل آنها گزارش نشده و فقط بیمارانی که کتونوری دارند نباید آن را مصرف کنند.

دسته‌ی دوم شیرین‌کننده‌های رژیمی که در نوشابه‌های رژیمی، آب‌نبات، محصولات بهداشتی دهان و دندان، خمیر دندان و دهان شویه‌ها استفاده می‌شود. در این دسته هم مصرف متعادل آن خطری ندارد و سازمان غذا و دارو در آمریکا، بی‌خطر بودن آنها را تایید کرده است.

توصیه‌هایی در مورد قندهای مصنوعی و طبیعی مطرح است برخی از آن موارد شامل: خودداری از مصرف بی‌رویه قند‌های مصنوعی مانند شکلات، آب‌نبات و قند سفید و در عوض توصیه می‌شود که بجای آن‌ها، قندهای طبیعی مانند میوه‌ها و خشکبار به صورت متعادل مصرف شود و مورد استفاده قرار بگیرد. حذف میوه‌ و خشکبار مثل توت، کشمش و انجیر به سلامت جسم آسیب می‌رساند و باید به اندازه و به موقع مصرف شود.

تأثیر قندهای مصنوعی بر سلامت جسم به این شرح است: باتوجه به اینکه این نوع قندها، کالری کمتری دارند اما تبعات منفی زیادی بر روی سلامتی خواهند داشت. مضرات استفاده از شیرین‌کننده‌های مصنوعی عبارتند از: احتمال ابتلا به سرطان و سکته‌ی مغذی را افزایش داده و به‌طور غیر‌مستقیم باعث تحریک اشتها و در‌نتیجه منجر به اضافه وزن می‌شود و همچنین مصرف زیاد این‌گونه قند‌ها، باعث بی‌خوابی شبانه شده و روند پیری را تسریع می‌بخشد و منجر به افزایش چین‌وچروک و درنهایت ابتلا به دیابت نوع دو را افزایش خواهد داد.

قندهای طبیعی مفید همانند عسل، حاوی آنتی‌اکسیدان بوده و مواد مغذی مناسبی دارد یا شربت افرا که از شیره درخت افرا به دست می‌آید، این شربت حاوی قندهای طبیعی بوده و ۲۴ نوع آنتی‌اکسیدان مختلف دارد.

خرما میوه‌ای است که بیشتر کالری‌های موجود در آن، از کربوهیدرات‌ها تأمین شده و حاوی فیبر، آنتی‌اکسیدان و مواد معدنی ضروری است. قند نارگیل از شیره نارگیل به دست می‌آید و حاوی فیبر و مواد مغذی است؛ فروکتوز آن بالاست و باید در حد تعادل مصرف شود.

در کلام آخر، مصرف هر ماده طبیعی، خوب است. «سالم زندگی کنید» درست است که قندهای مصنوعی مورد استفاده در برخی از مواد‌غذایی، قابل جدا کردن نیستند اما به هر حال در مواردی که انتخاب با ما است، انتخاب محصولات طبیعی باید در اولویت باشد؛ زیرا این نوع مواد، مغذی بوده و کمتر فراوری شده‌اند و باید به اندازه و متعادل مورد استفاده قرار گیرند.

نویسنده: مرزبان همسفر خدیجه لژیون یکم، رشته ورزشی والیبال، نمایندگی دنا شهرضا
تایپ: گروه تایپ ورزش نمایندگی دنا شهرضا
ویرایش: همسفر منیره لژیون چهارم رشته ورزشی والیبال نمایندگی دنا (شهرضا)
ارسال: راهنما همسفر ریحانه لژیون پنجم رشته ورزشی والیبال نمایندگی دنا (شهرضا)
گروه ورزش همسفران کنگره ۶۰

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .