English Version
English

گروه خانواده - هر چه انسان جهلش بیشتر باشد قضاوتش هم بیشتر است

گروه خانواده - هر چه انسان جهلش بیشتر باشد قضاوتش هم بیشتر است

جلسه پنجم از دور‌ه سوم کارگاه‌های آموزشی خصوصی همسفران نمایندگی صالحی ۲ با استادی همسفر زهره، نگهبانی همسفر منصوره و دبیری همسفر مریم، با دستور جلسه «قضاوت و جهالت» روز یکشنبه دهم تیرماه سال ۱۴۰۳ ساعت 16:00 آغاز به کار کرد.

خلاصه سخنان استاد:

از نگهبان جلسه که اجازه دادند در این جایگاه خدمت کنم و آموزش بگیرم خیلی تشکر می‌کنم. دستور جلسه قضاوت و جهالت است. قضاوت به معنی حکم کردن و جهالت به معنی ندانستن است. قضاوت و جهالت با‌هم یک رابطه مستقیم دارند و ما نباید انسان‌ها را قضاوت کنیم؛ باید کلاه‌خود را در برابر مشکلات و عیب‌ و ایرادها قاضی کنیم.

گاهی اوقات انسان عکس این عمل را انجام می‌دهد، خود را یک فرد بی‌عیب و نقص و دیگران را دارای عیب می‌داند و شروع به قضاوت کردن می‌کند و این نشان‌دهنده ناآگاهی یا منیت است؛ مثل قضاوت‌هایی که یک همسفر خارج از کنگره در مورد مسافرش دارد؛ چون نسبت به مسئله اعتیاد آگاهی و اطلاعات ندارد؛ به همین دلیل قضاوت‌های نادرستی راجع به مسافرش می‌کند؛ چون خانواده‌ها نسبت به مسئله اعتیاد اطلاعات و آگاهی ندارند به همین دلیل قضاوت‌های نادرستی نسبت به مسافرانشان می‌کنند؛ ولی با آمدن به کنگره و پیدا کردن دانایی دیگر آن قضاوت را انجام نمی‌دهند.

دستور جلسات کنگره خیلی کاربردی هستند و کلید حل مشکلاتمی باشند. در شروع جلسات نگهبان می‌گوید: خواهش می‌کنم برای رهایی خودمان از دست نیرومندترین دشمن خودمان که همان جهل و نا‌آگاهی خودمان است 14 ثانیه سکوت کنیم و به خداوند پناه ببریم. چرا؟؛ چون جهالت باعث قضاوت نادرست می‌شود و هر چه انسان جهلش بیشتر باشد قضاوتش هم بیشتر است؛ ولی وقتی دانایی انسان بالا می‌رود به‌مرورزمان قضاوتش هم کمتر می‌شود.

انسان یک ساختار قاضی گونه دارد و همیشه بر سر یک دوراهی است که چه‌کاری را انجام دهد و همیشه باید یک‌راه را انتخاب کند. این دنیا هم قانون عمل و عکس‌العمل است. ما در مورد هر شخصی که قضاوت می‌کنیم یک‌دانه‌ای می‌کاریم که یک روز آن را برداشت می‌کنیم حال اگر این قضاوت نادرست و نا‌بجا باشد حتی اگر یک روز از دنیا باقی‌مانده باشد ما در آن جایگاه قرار خواهیم گرفت.

خدا را شکر که در مکانی قرارگرفته‌ایم که آموزش‌ها را به ما می‌دهند و با این آموزش‌ها دوربین را از روی دیگران برداشته و به سمت کارهای خودمان بر‌می‌گردانیم و دیگران را قضاوت نمی‌کنیم و اگر رفتار اشتباهی از دیگران می‌بینیم سعی می‌کنیم که خودمان آن را تکرار نکنیم. بزرگ‌ترین قاضی خداوند است که بهترین حکم‌ها را صادر می‌کند. امیدوارم در مرحله دانایی به درجه‌ای برسیم که هیچ‌وقت شخصی را برحسب گمان خودمان قضاوت نکنیم.

در ادامه مراسم تجلیل ایجنت قبل همسفر شهره و معارفه ایجنت جدید همسفر سمانه

تایپ و ارسال: همسفر لیلا رهجوی راهنما همسفر شهره (لژیون اول)
همسفران نمایندگی صالحی ۲

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .