English Version
English

قضاوت با جهالت رابطه مستقیمی دارد

قضاوت با جهالت رابطه مستقیمی دارد

سلام دوستان سکینه هستم همسفر

هر انسانی برای پیشرفت و تکامل در مسائل حیاتی خود باید قضاوتی داشته باشد تا بداند کدام کار و برنامه را انجام دهد و از کدام‌یک بگذرد؛ چرا که به انسان قدرت اختیار و تعیین سرنوشت داده شده، مشروط براینکه وارد حیطه و حریم زندگی دیگران نشود. قضاوت به‌ معنای حکم‌دادن است و با جهالت و نادانی رابطه مستقیمی دارد. هر چقدر انسان از بینش و بصیرت و آگاهی بالاتری برخوردار باشد دیگران را کم‌تر قضاوت می‌کند و هر چقدر جاهل‌تر باشد با شور بیشتری به قضاوت و حکم دادن به زندگی دیگران می‌پردازد.  برای تمرین قضاوت نکردن باید از مسائل ساده و کوچک شروع کنیم تا به توانایی بیشتری در مورد مسائل بزرگ‌تر برسیم.

سلام دوستان سوسن هستم همسفر

دستورجلسه این هفته در مورد قضاوت و جهالت است. وقتی کسی حسود، بخیل و کینه‌ای باشد نشان دهنده جهل فرد است. این مسائل همیشه تخریب ایجاد می‌کند و باعث می‌شود در همان سطح آگاهی پایین بمانیم. پس برای این‌که قضاوت ناحق درمورد شخصی نکنیم باید ازجهالت خود بکاهیم و با علم و آگاهی بالاتر برخورد کنیم. برای این‌که در صلح و آرامش باشیم باید دانایی کسب کنیم و کاری به دیگران نداشته باشیم؛ زیرا قضاوت فقط در شان خداوند است. زمانی این موضوع برایم اتفاق افتاد که شخصی عیب دیگران را پیش من بازگو کرد، اصلا دوست نداشتم حرف‌هایش را تایید کنم. واقعا از خداوند می‌ترسیدم و به این فکر می‌کردم که شاید یک روز من هم این عیب را داشته باشم. قضاوت هم به همین صورت است باید سعی کنیم کسی را قضاوت نکنیم.

سلام دوستان مهرانه هستم همسفر

در مورد قضاوت می‌توانیم این‌طور بگوییم که بهترین قاضی و قضاوت‌کننده خداوند است و ما فقط می‌توانیم در کارهایی که مربوط به خود ما می‌شود قضاوت کنیم؛ زیرا در مورد دیگران و این‌که چه‌چیزی در فکر آن‌ها می‌گذرد دچار جهل هستیم؛ یعنی از درون افراد خبر نداریم. پس بهتر است راجع‌به دیگران قضاوت نکنیم، چون همان‌گونه ما هم قضاوت می‌شویم و خداوند به همه چیز آگاه است. ‌اگر ما قضاوت نادرست انجام دهیم حتما روزی خود ما هم مورد قضاوت نادرست قرار می‌گیریم و با هر دستی بدهیم با همان دست هم پس می‌گیریم.

رابط خبری: همسفر سکینه رهجوی راهنما همسفر ناهید (لژیون دوم)
عکس: همسفر اعظم، مرزبان خبری
ویراستار: همسفر زینب رهجوی راهنما همسفر فاطمه (لژیون دهم)
ارسال: همسفر زهرا رهجوی راهنما همسفر ندا (لژیون پنجم)
همسفران نمایندگی وحید

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .