English Version
English

وقتی نور باشد تاریکی از بین می‌رود

وقتی نور باشد تاریکی از بین می‌رود

جهالت یعنی نادانی و به مفهوم عدم و نبودن چیزی است مثلاً نور وجود دارد و ظلمت یعنی نور وجود ندارد و حاکی از عدم نور است لذا وقتی نور باشد تاریکی از بین می‌رود، برای قضاوت کردن پیش‌نیاز لازم است ولی برای جهالت و نادانی هیچ پیش‌نیازی لازم نیست.
منیت، ترس و ناامیدی باعث جهالت نمی‌شود بلکه وقتی جهالت باشد ترس و ناامیدی به وجود می‌آید، زمانی که به رهایی می‌رسید ذره‌ذره آموزش می‌بینید و به دانایی می‌رسید و وقتی چراغ روشن شد همه ضد ارزش‌ها کنار می‌روند مثل حرص، بخل و خودخواهی که زاییده جهالت است و برای جهالت هیچ بهایی پرداخت نمی‌شود ولی قضاوت هزینه دارد.
قدرت مطلق یا نیروی برتر وقتی انسان را خلق کرد به تمام ساکنین آسمان‌ها اعلام کرد که آن را از خاک آفریدم به این معنا که تمام ذراتی که در خاک موجود است در کالبد فیزیکی انسان هم وجود دارد برای مثال ویتامین‌های موجود در خاک مانند منیزیم، پتاسیم، آهن و کلسیم در کالبد فیزیکی انسان هم وجود دارد.
ویژگی که خداوند به انسان داد این بود که اختیار را در دست خودش قرارداد و از تمام صفات خود مقداری را در انسان دمید و فرمودند که علم و دانش را به شما دادم، حال انسان خود تعیین می‌کند که به او الهام تقوا یا الهام فجور شود و از روز الست که انسان خلق شد اختیار کامل و قدرت قضاوت داده شد، قضاوت در مورد مسیر خود و بر سر یک دوراهی قرار می‌گیرد یکی راه مثبت، تقوا و الهی و دیگری راه منفی، ظلمت و شیطانی است.
وقتی انسان بر سر دوراهی قرار می‌گیرد هرکدام از دوراهی‌ها هزاران شاخه می‌شود و هم در مسیر فسق و فجور و هم در راه تقوا اختیار داده می‌شود که کدام را انتخاب کند، یک نفر راه سخت را انتخاب می‌کند و تلاش و کوشش می‌نماید و ذره‌ذره از راه صراط مستقیم سرمایه به دست می‌آورد و چند نسل استفاده می‌کنند و یکی هم راه گلستان یعنی با رشوه و معامله مواد مخدر و گریز تریاک که ظاهرش گلستان است را انتخاب می‌کند ولی به ناکجاآباد می‌رسد.
وقتی در مورد خود قضاوت می‌کنیم خوب است و انسان در مقام قضاوت، حساب جایگاه خود را دارد اما قضاوت در مسائلی که به ما ارتباط ندارد عین جهالت است و ما در کنگره در امور شخصی هیچ‌کس تجسس نمی‌کنیم و در مورد دیگران داوری و قضاوت کردن، جهالت است که نادانی، خودخواهی، خرافات، وابستگی، منیت، کبر، غرور و جهل را با خود به ارمغان می‌آورد.
بنابراین در کار دیگران دخالت نکنیم و سعی کنیم افکار و اندیشه خود را در جهت مثبت پایه‌گذاری کنیم چون قضاوت کار هرکس نیست و به منابع اطلاعاتی زیادی نیاز داریم بنابراین برحسب گمان نمی‌توان داوری کرد.

نگارش: همسفر مرضیه، راهنما همسفر فاطمه (لژیون پنجم)
ثبت: همسفر رها (خدمتگزار سایت)

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .