English Version
English

تنها یک انسان جاهل در مورد دیگران قضاوت می‌کند

تنها یک انسان جاهل در مورد دیگران قضاوت می‌کند

جهالت مترادف با نادانی و عدم دانستن می‌باشد. نور چیزی است که وجود دارد اما ظلمت وجود ندارد و منشأ نور است.

برای قضاوت‌کردن آموزش و پیش نیازهایی لازم است ولی برای جهالت بالعکس هیچ پیش‌نیاز و آموزشی لازم نیست. وقتی که جهالت وجود داشته باشد، ترس، منیت و ناامیدی را با خود به همراه می‌آورد؛ نتیجه جهالت نداشتن امنیت است. خودخواهی زاییده جهالت و نادانی است و یکی از میوه‌های جهالت خرافات می‌باشد.

مصرف مواد‌مخدر از روی نادانی و جهالت است، افرادی به رهایی از بند موادمخدر می‌رسند که آموزش دیده و به دانایی لازم رسیده باشند و زمانی به این آگاهی می‌رسند که سایر اعمال ضد‌ارزشی نیز کنار گذاشته می‌شود. هنگامی که انسان خلق شد، خداوند به ساکنین آسمان‌ها فرمود: «موجودی خلق نموده‌ام با ویژگی‌های خاص که تمام عناصر و ذرات فیزیکی که در خاک وجود دارد در کالبد انسان نیز وجود دارد» خداوند ویژگی به انسان داد که در سایر موجودات دیگر وجود ندارد و آن ویژگی اختیار می‌باشد. انسان می‌تواند با داشتن اختیار راه خود را انتخاب نماید که راه تقوا یا فسق و فجور را در پیش گیرد. وقتی انسان به مرحله میانه می‌رسد در یک دو راهی قرار می‌گیرد، یکی الهام تقوا و دیگری الهام فجور است که هر دو تعیین‌کننده هستند و در اینجا خداوند قدرت قضاوت نیز به انسان داده است.

انسان ذاتاً موجودی است که گویی قاضی به دنیا آمده و مدام در حال داوری کردن است در تمام موارد انسان به دلیل دارا بودن اختیار در سر یک دو راهی قرار می گیرد که هر کدام از راه‌ها ممکن است، هزاران شاخه شود که همان فجور و تقوا می‌باشد؛ حال موضوع قضاوت برای همه ما صادق است و داوری کردن در فطرت ما برنامه‌ریزی شده است، مشکل از جایی آغاز می‌شود که در موضوعاتی که به ما ارتباط ندارد، وارد حوزه قضاوت می‌شویم که همراه با جهالت است. مثلاً ما در کنگره ۶۰ وارد امور شخصی هیچ‌کس نمی‌شویم و تجسس نمی‌کنیم، اگر این کار را انجام بدهیم، پرونده به جهالت ختم می‌شود.

برای قضاوت پارامترهای زیادی داریم که باید رعایت بشود تا مراحل آن به صورت قانونی طی بشود. قاضی برای این‌که بخواهد در مورد پرونده حکمی صادر کند، بایستی از هیئت منصفه هم کمک بگیرد تا بتواند حکمی در مورد پرونده صادر کند و حتی ممکن است قاضی هم دچار اشتباه بشود؛ بنابراین نتیجه می‌گیریم که نباید در اموری که به ما هیچ ارتباطی ندارد وارد داوری یا نظر‌دهی شویم.

وقتی جهالت وجود داشته باشد، ترس، ناامیدی، منیت و قضاوت را با خود به همراه می‌آورد. اگر جاهل باشیم به خودمان اجازه قضاوت در همه امور را می‌دهیم و در ادامه، این جهالت ما می‌باشد که به راحتی راجع به دیگران غیبت و داوری می‌کنیم و بعد شروع به تجسس کردن در زندگی دیگران می‌کنیم و همه این غیبت‌ها  قضاوت‌ها و تجسس کردن‌ها در تمامی امور زاییده یک ذهن مریض و ناآگاه است. تنها یک انسان جاهل است که در مورد دیگران قضاوت می‌کند. امیدوارم با آموزش‌های کنگره بتوانیم به درک و آگاهی لازم برسیم و از مسیر ضد‌ارزش‌ها فاصله بگیریم، در صراط مستقیم قرار بگیریم و به آگاهی، آرامش و تعادل لازم برسیم.

 

رابط خبری: راهنمای تازه‌واردین همسفر فاطمه
نویسنده: راهنمای‌ تازه‌واردین همسفر مریم
عکاس: همسفر نسرین مرزبان خبری
ویراستار: همسفر زهرا خدمتگزار سایت
ارسال: همسفر مرضیه رهجوی راهنما همسفر رضوانه (لژیون سوم)
همسفران نمایندگی امین قم

 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .