English Version
English

قضاوت و جهالت

قضاوت و جهالت

هشتمین جلسه از دوره اول سری کارگاه های آموزشی مجازی کنگره 60ویژه همسفران نمایندگی بروجرد با استادی همسفر فریبا با دستور جلسه  قضاوت وجهالت در روز شنبه 9تیرماه 1403 آغاز به کار کرد.

سخنان استاد

سلام فریبا هستم همسفر. خدا را شکر می‌کنم و از شما تشکر میکنم که این فرصت به من داده شد تا خدمت کنم. از راهنمای خودم خانم معصومه تشکر می‌کنم که با صبوری و مهربونی به من آموزش دادن .دستور جلسه ی این هفته قضاوت و جهالت است .آقای مهندس وقتی این دستور جلسات را در کنگره‌ی ۶۰ مطرح می‌نمایند باید با ظرافت و دقت به دستور جلسات پرداخته شود  چون تفکری بزرگ پشت آن است.
خود من تا جایی که امکان داشته باشد کسی را قضاوت نمیکنم و با گفتن به من چه، من که از پشت پرده ی زندگی او اطلاع ندارم از ماجرا می‌گذرم. اما باز هم گاهی جهل من بر من پیروز میشود و دچار این اشتباه میشوم و این نشان میدهد که من به اندازه ی کافی دانا نشده ام و هنوز  آموزش ها بهره نگرفته ام.قضاوت به معنی حکم کردن و جهالت به معنی عدم آگاهی و ندانستن است. ارتباط این دو کلمه به این معنی است که ما باید از قضاوت بر مبنای جهالت پرهیز کنیم.
در جهانبینی هم مثلث جهالت در مقابل مثلث دانایی قرار می‌گیرد. سه ضلع مثلث جهالت که ترس، منیت و ناامیدی است در قضاوت ما تأثیرگذار است. معمولاً انسان از نظر ادراک عقلی می‌داند که قضاوت کاری اشتباه است ولی در نهایت آن کار را انجام می‌دهد به این دلیل که دستور قضاوت در مغز انسان، در کسری از ثانیه صادر می‌شود. راهکار مقابله با این فرایند فقط بالا بردن دانش و آگاهی است. زمانی که در مورد دیگران قضاوت می‌کنیم باعث می‌شود انرژی‌مان از بین برود، انرژی که باید صرف کارهای خودمان از جمله درمان و آموزش شود. قضاوت کردن در مورد انسان‌ها در ما تخریب ایجاد می‌کند و آرامش و آسایش ما را سلب می‌کند.
قاضی‌ها هم درست نمی‌توانند قضاوت کنند. قاضی به استناد مدارکی که برایش می‌آید قضاوت می‌کند. بر اساس شهادتی که من میروم و میدهم. شاید شهادت من دروغ باشد و آن قاضی مسیر قضاوتش عوض شود.قضاوت کار خیلی سختی است تاوان دارد، به خصوص در کنگره‌ی ۶۰.
به دستور جلسه‌هایی که آقای مهندس مطرح می‌کنند کتابی نگاه نکنیم و برویم عمق کار را نگاه کنیم که دستور جلسه‌ی قضاوت میخواهد به ما چه بگوید.

تایپ ازهمسفرفریبا 

تنظیم وارسال: خدمتگزار سایت همسفرسمیرا 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .