English Version
English

جهالت صور آشکار و پنهانی دارد

جهالت صور آشکار و پنهانی دارد

جلسه اول از دوره اول کارگاه‌های مجازی نمایندگی شمس با استادی راهنما همسفر پریناز با دستور جلسه «قضاوت و جهالت» در روز شنبه ۹ تیرماه سال ۱۴۰۳ آغاز به کارکرد.

سخنان استاد
تمام مفاهیم هستی صور آشکار و صور پنهان دارند و شعبده خلقت همین است که بعضاً این صور، ظاهری متفاوت دارند؛ ولی هم‌ریشه هستند. جهالت و ناآگاهی مثلثی دارد با اضلاع ترس، منیت و ناامیدی که این مثلث در مقابل مثلث دانایی با سه ضلع تجربه، آموزش و تفکر است. هر وقت ضدارزشی را انجام می‌دهیم مطمئن باشیم که آن ضدارزش از یکی از اضلاع مثلث جهالت سرچشمه گرفته است که آن ضلع یکی از اضلاع مثلث دانایی را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و با شناخت آن ضلع و تمرین در اصلاح آن، کار ضدارزشی نیز دیگر تکرار نمی‌شود.

حال به موضوع مشارکت که جهالت و قضاوت است می‌پردازیم. قضاوت یعنی داوری و کسی که قضاوت می‌کند قاضی محسوب می‌شود. کار قاضی این است که ادله و شواهد را جمع‌آوری کند و نهایتاً حکم دهد که به‌واسطه آن یک ضدارزش اتفاق نیفتد یا یک کار ارزشی رخ دهد. این کار کاملاً تخصصی است و هدف کاملاً مشخصی دارد؛ اما من انسان، به‌واسطه درجه‌ای از جهالتی که دارم که بیشتر به ضلع منیت برمی‌گردد امر برای من مشتبه می‌شود که از قوه تشخیص خودم که فقط برای قضاوت خودم کارایی دارد برای قضاوت دیگران استفاده کنم و حکم دهم.

درحالی‌که اولاً لوازم اولیه قاضی بودن را ندارم و شواهد و مدارک کامل در اختیارم نیست ثانیاً هدف قضاوت من مخدوش است؛ لذا در اکثر مواقع هم اشتباه می‌کنم. جهالت صور آشکار و پنهانی دارد که یکی از صور آشکار آن قضاوت است، پس هر چه بیشتر دیگران را قضاوت کنیم؛ یعنی این صور آشکار را بیشتر داریم که خود نشان‌دهنده قدرت صور پنهان آن یعنی جهالت است. حال راهکار چیست؟ باید روی منیت خودمان کار کنیم تا آموزش‌پذیر باشیم و متوجه شویم که توانایی قضاوت‌کردن ما چه حیطه‌ای دارد و از آن فقط برای شخص خودمان استفاده کنیم که هم خطای کمتری دارد و هم سازنده است.

نویسنده: راهنما همسفر پریناز (لژیون هفتم)
رابط خبری: همسفر مریم رهجوی راهنما همسفر پریناز (لژیون هفتم)
عکس: مرزبان خبری همسفر زهره
ویراستاری و ارسال: همسفر مریم رهجوی راهنما همسفر سمیه (لژیون ششم)
نمایندگی همسفران شمس

 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .