English Version
English

تنوع طریقت برای دستیابی به خواسته‌ها

تنوع طریقت برای دستیابی به خواسته‌ها

داستان حضرت موسی از جهاتی خیلی شبیه به داستان زندگی ماست. چون فرعون قوم بنی اسرائیل را به بندگی کشیده بود و کاملاً به آنها سلطه داشت و هر فرامینی که اجرا می‌کرد، شر بود. نکته مشابه‌اش این‌که، آنجا فرعون بود که تسلط داشت، اینجا تاریکی اعتیاد و مواد مخدر است و نقش بردگی را مواد مخدر و نقش اعتیاد را در این داستان فرعون بازی می‌کنند و ما خودمان نقش  قوم بنی‌اسرائیل را بازی می‌کنیم.

قدرت اصلی که در داستانها وجود دارد، خواسته‌ها هستند. برای رسیدن به خواسته‌ها دو الگو مورد نیاز است:
یکی؛ الگوی فرعون، که هر وقت خواسته‌ای دارم به هر قیمتی باید به آن خواسته‌ برسم و وقتی به خواسته‌ام برسم به آن قدرت و لذت می‌رسم.
دیگری؛ الگوی خداوندی است، از فرامین خداوند اطاعت کنیم و سختی‌ها را بگذرانیم تا به آن لذت دست یابیم.

خداوند از طریق قرآن و داستانهایی مانند؛ حضرت موسی داستان زندگی ما را بیان کرده است تا یک سری آموزشها را از طریق  داستان حضرت موسی به انسانها انتقال دهد. ما باید به عنوان یک انسان که خواسته‌ای داریم و می‌خواهیم به خواسته‌مان برسیم، ببینیم با چه روشی می‌خواهیم به آن خواسته برسیم.

نکته مهم این است که ما قانون را می‌خواهیم از چه روشی اجرایی کنیم. از روش فرعون یا روش خداوندی؟ البته خداوند قدرت مطلق است، ما می خواهیم خودمان را به خداوند نزدیک کنیم.

اگر برای رسیدن به خواسته‌ها دست به هر کاری می‌زنیم، ما از نیروی شیطانی استفاده می‌کنیم، ولی اگر با کمترین کنش رفتار می‌کنیم، ما به خداوند نزدیک هستیم. رسیدن به خواسته‌ها در جای خودش، ولی روش رسیدن به خواسته‌ها خیلی مهم است.

در حقیقت این تکبر بود که باعث شد فرعون از این روش استفاده کند. این که فکر کند از همه بهتر است و خدای آنهاست. حضرت موسی به فرمان خداوند برای هدایت فرعون می‌رود تا قومش را نجات دهد، ولی فرعون از حضرت موسی می‌خواهد که مسابقه‌ای با جادوگران انجام دهد، اینجاست که در قرآن جادو مطرح می‌شود.

در واقع جادو وجود دارد و استفاده می‌شود و چراکه نیروهای منفی و شیطانی وجود دارند. یکی از روشهای شیطانی این است که شما فکر می‌کنید وجود ندارد و به خاطر همین کار آنها پیش می‌رود.

جادو روی القاء اثر می‌گذارد. یعنی نیروهای منفی انسان را به سمت آن کار می‌کشاند. البته در کلام‌الله آمده است که جادو در انسان اثر نمی‌کند، مگر به اذن الهی.

خداوند می‌خواهد انسان خلوص و خوبی پیدا کند و وقتی انسان در صراط مستقیم حرکت کند، جادو در او اثر ندارد و اینجاست که وقتی حضرت موسی معجزه خودش را نشان می‌دهد، تمام جادوگرها به ایشان ایمان پیدا می‌کنند، فرعون همچنان حرف خودش را می‌زند و می‌گوید موسی با جادوگرها تبانی کرده است.

داستان دریا می‌تواند داستان علم امروز باشد، که حضرت موسی دریا را می‌شکافد و آن دانشی که به وجود می‌آید و انسانهایی که در اسارت هستند به وسیله آن دانش رها می‌شوند.

در داستان ما هم همینطور است؛ وقتی علم اعتیاد شناخته شد، مصرف‌کننده‌ها از اعتیاد خارج شدند و کسانی که روش‌های نادرست را انجام دادند، زیر این دریای علم غرق شدند و از بین رفتند. اگر علم باشد، انسان می‌تواند گره‌ها را باز کند و از اسارت رها شود.

در مرحله دوم داستان، قومی که آزاد شده بودند، می‌خواهند به چرخه حیات برگردند و در نبود حضرت موسی، با وجود شخصی به نام سامری در تاریکی می‌روند.
یعنی وقتی به سمت تاریکی می‌روند، حتی برادر حضرت موسی هم که آنجا بوده است هم نمی‌تواند کاری کند و حضرت موسی سعی می‌کند آنها را برگرداند به راه درست و یک عده ازآنها هم برای اینکه به خواسته‌هایشان برسند آواره می‌شوند.

خداوند از حضرت موسی می‌پرسند که چه شد که شرایط این قوم اینچنین شد؟
حضرت موسی می‌فرمایند: من به دنبال تو شتافتم، ولی آنها به دنبال من. یعنی من خواستم فرامین تو را اجرا کنم، ولی آنها فقط می‌خواستند به من نزدیک شوند تا به خواسته‌هایشان برسند.

تا زمانی که آن خواسته برآورده شود، آن نزدیکی پا برجاست، ولی زمانی که دو، سه خواسته برآورده نشد، اینجاست که گمراهی و تاریکی اتفاق می‌افتد.
کسانی که فرامین خداوند را اجرا می‌کنند، رستگار می‌شوند، ولی کسانی که خواسته‌های خودشان را انجام می‌دهند وارد جهان تاریکی می‌شوند و این چرخه دائماً ادامه دارد و خداوند بعد از گذر از سختی‌ها آرامش و علم به انسان می‌دهد.

پس می‌توان گفت؛ وقتی از تاریکی اعتیاد خارج شدیم و وارد روشنایی شدیم فکر نکنیم که تمام شد، در مرحله دوم به مراتب سفر دوم هم سخت است و هم سهل و در آن مرحله مبارزه و تلاش ادامه دارد و باید با تلاش و دانایی تکمیل کننده مسیر باشیم و گرنه اگر ناآگاه باشیم، دوباره به یک شکل دیگر به جهان تاریکی برمی‌گردیم و اگردر راه درست حرکت کنیم دیگر برایمان سخت و طاقت فرسا نیست. یعنی به جایی می‌رسیم که آن تلاش‌ها دیگر دشوار نیست.

رابط خبری: همسفر آرزو رهجوی راهنما همسفر لیلا (لژیون اول)
ویراستاری و ارسال: همسفر سارا، خدمتگزار سایت
همسفران نمایندگی یوسف‌آباد

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .