English Version
English

در بهشت‌ برین هیچ سخن لغو و بیهوده‌ای نیست

در بهشت‌ برین هیچ سخن لغو و بیهوده‌ای نیست

حرمت از حریم می‌آید، هر چیزی یک حریمی دارد، وقتی می‌گویند یک چیزی حرمت دارد؛ یعنی حریم دارد و نمی‌توانیم به آن نزدیک شویم و شرایط خاص خودش را دارد. محارم، اعضای خانواده هستند که حرمت دارند شما نمی‌توانید به آن‌ها نزدیک شوید. جاده و رودخانه را که نگاه می‌کنیم حریم خاص خودش را دارد و شما بغل رودخانه نمی‌توانید خانه و باغ بسازید، وقتی که چند سال بارندگی نمی‌شود، یواش‌یواش انسان‌ها حمله می‌کنند و کل رودخانه‌ها را می‌گیرند و خانه می‌سازند، یک مرتبه سیل می‌آید، خانه، اسباب، ماشین و همه چیز را با خود می‌برد، به‌خاطر این‌که حرمت رودخانه را حفظ نکردند. کنگره هم یک حرمت و حریمی دارد، ما نمی‌توانیم وارد این حریم‌های کنگره ۶۰ شویم، ما نه پلیس داریم و نه قوه قضاییه، هیچی نداریم، بعضی از ما افرادی بودند که در جیب‌‌شان هروئین بود و هنگام کشیدن هم از آنها هروئین گرفته بودند، قیافه‌‌های تابلویی هم داشتند، می‌گفتند که این مواد مال ما نیست، شلاق‌شان می‌زدند اما می‌گفتند مال ما نیست و زیر بار کار خودشان نمی‌رفتند.
یک مصرف‌کننده؛ یک خانواده، یک محل و یک طایفه را به‌هم می‌ریزد، در بین ما چگونه است که چنین اتفاقی نمی‌افتد؟ مثلاً در پارک طالقانی همه در امنیت کامل هستند، تمام حریم‌ها نگهداری می‌شود، هیچ دعوایی نمی‌شود و کسی به دیگری توهین و اهانت نمی‌کند، ما کاری کرده‌ایم که افراد بیایند و فقط کار خودشان را انجام دهند و به درمان برسند. در بعضی از شعب ما که در باور  کسی نمی‌گنجد ۶۰۰ یا ۷۰۰ مصرف‌کننده وجود دارند پس این‌جا یک چیزی باید وجود داشته باشد تا بتوانیم نظم را برقرار کنیم و همه در امنیت باشند. در بهشت‌ برین هیچ سخن لغو و بیهوده‌ای نیست، وقتی بهشتی‌ها به یکدیگر می‌رسند فقط سلام می‌کنند. ما می‌خواهیم کنگره ۶۰ این چنین باشد، وقتی افراد به یکدیگر می‌رسند فقط سلام باشد.
افراد در کنگره نمی‌توانند هیچ رابطه مالی و تجاری با یکدیگر برقرار کنند، چون باعث اختلاف بین‌شان می‌شود و وقتی اختلاف پیش آمد، دیگر افراد به کنگره نمی‌آیند. در کنگره دروغ گفتن ممنوع است؛ اگر راهنما از رهجو سؤالی بپرسد و رهجو حقیقت را نگوید به نتیجه نمی‌رسد. ما اگر با هم رفت‌وآمد خانوادگی نداشته باشم اختلافی برای ما پیش نمی‌آید، رابطه ما باید عین ستون‌های مسجد یا معبد باشد، اگر این ستون‌ها خیلی به هم نزدیک شوند سقف پایین می‌ریزد، اگر این دو ستون از هم خیلی دور شوند باز هم سقف پایین می‌ریزد، باید اندازه این‌ها را نگه داریم. در کنگره ۶۰ اصلاً نیازی نیست که دروغ بگوییم مثلاً بیرون از کنگره وقتی از کسی پول دستی گرفتید و پولش را نمی‌دهید بعد می‌گوید پول را پس بده، شما مجبورید دروغی بگویید که پول را پس ندهید. وقتی در کنگره با هم خرده حسابی ندارید صلح برقرار است. یکی از مسائلی که در کنگره ۶۰ برقرار است همین حرمت کنگره است. هر نوشتاری در کنگره یک‌ بار خوانده می‌شود، ولی حرمت دو بار خوانده می‌شود.
علیه شخصی سرزنش کردن؛ در کنگره ۶۰ ما پشت سر هیچ‌کس سرزنش نمی‌کنیم، این را داریم یاد می‌گیریم، هر شخصی با دیگری مشکل دارد به خودش بگوید. مستمع، صاحب سخن را بر سر ذوق آورد، اگر کسی غیبت می‌کند و شما شنونده خوبی باشید آن شخص بیشتر غیبت می‌کند پس ما نمی‌خواهیم سخن لغو در کنگره بشنویم.
حرف یکدیگر راقطع کردن؛ ما حرف کسی را قطع نمی‌کنیم، وقتی حرف‌ طرف مقابل تمام شد بعد ما شروع به حرف زدن می‌کنیم. چند کلمه به ما یاد دادند که با به کار بردن آنها به خودمان اجازه می‌دهیم بین صحبت دیگران بپریم مثلاً بین حرف‌تان شکر، اصلاً حرف را نباید قطع کنیم، ولی وقتی هم که حرف می‌زنیم باید به اندازه حرف بزنیم که به طرف مقابل هم فرصت بدهیم که او هم صحبت کند.
الفاظ ناشایست بیان کردن؛ ما نباید حرف زشت بیان کنیم، گاهی اوقات طنز و لطیفه خوب است نمی‌خواهیم انسان‌های خیلی عصبانی باشیم که نگوییم و نخندیم، ولی اصولاً شوخی کردن شخصیت انسان را پایین می‌آورد. ما باید صحبت کردن با انسان‌های مختلف را به گونه‌های مختلف یاد بگیریم، ما نمی‌توانیم از یک نوع دیالوگ استفاده کنیم، شما با پدرت یک جور صحبت می‌کنی و با رفیقت جور دیگر، آن‌طور که با هم‌کلاسی خود صحبت می‌کنی نمی‌توانی با معلمت صحبت کنی. هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد؛ در زبان فارسی کسانی که با هم دوست هستند فقط می‌توانند از ضمیر مفرد استفاده کنند، یعنی بگویند تو، انسان به مقام بالاتر تو نمی‌گوید، بزرگ‌ترها باید جوری صحبت کنند که کوچک‌ترها یاد بگیرند. هر انسانی خودش با رفتار و کردار خود، حریم خودش را مشخص می‌کند، شما با بیانات خودتان اجازه می‌دهید که افراد دیگر چقدر به شما نزدیک شوند یا شما اجازه می‌دهید که افراد دیگر حریم شما را بشکنند و وارد آن شوند، مردم تقصیری ندارند. وقتی شوخی می‌کنید باید انتظار هر چیزی را داشته باشید.
بدون اطلاع و هماهنگی هر گونه پولی را دریافت و یا پرداخت کردن و یا هر گونه وجهی را تحت عنوان قرض یا وام به هر شخصیت حقیقی و یا حقوقی پرداخت کردن؛ کنگره هیچ مسئولیتی را در این مورد نمی‌پذیرد هیچ پولی را تحت هیچ عنوانی نمی‌توانی به کسی قرض بدهی.
از لباس و‌ پوشش مناسب استفاده کردن؛ لباس و پوشش مناسب فقط برای خانم‌ها نیست، در کنگره آقایان هم باید از لباس و پوشش مناسب استفاده کنند و پوشیدن پیراهن سفید برای آقایان الزامی است. اگر بخواهید قیافه و پوشش خودتان را از حالت استاندارد خارج کنید در کنگره امکان‌پذیر نیست. آقایان باید لباس و کفش تمیز بپوشند و وضعیت آنها عادی باشد.
تلفن دادن و تلفن گرفتن در کنگره ۶۰ ممنوع است. تلفن دادن و تلفن گرفتن در کنگره شر درست می‌کند، در کنگره این کار مفهومی ندارد چون به خانه شخصی زنگ می‌زنند مثلاً خواهر، مادر و یا همسر خبر ندارد که شخص هروئین می‌کشیده و کنگره می‌رود، تلفن را جواب می‌دهد، سلام علیرضا هست، کدام علی‌رضا؟ می‌گوید همان که کنگره می‌آید و هروئین می‌کشیده، شاید شخص نخواهد دیگران متوجه شوند.
یا هر گونه ارتباطی بیرون از کنگره برقرار نمودن؛‌ در کنگره رسم نیست اعضای کنگره برای شام خانه یکدیگر بروند، این کار از موارد ضدارزشی تلقی می‌شود که باید رعایت کنیم. در حرمت نوشته شده که از لوازم شخصی خود مراقبت کنید، می‌گویند مالت را سفت بگیر همسایه را دزد نکن، کسی که نتواند از موبایل یا کیفش مراقبت کند چگونه می‌تواند از زندگی خود مراقبت می‌کند؟ حتی در خیابان هم که داری با تلفن‌همراه صحبت می‌کنید باید مراقب تلفن‌همراه خودتان باشید ممکن است از دست شما آن را بدزدند. در کنگره ما با هیچ‌کس هیچ حسابی نداریم.
ما روی نکاتی که با یکدیگر مشترک هستیم کار می‌کنیم در نتیجه بحث سیاسی نداریم، ما فقط برای درمان اعتیاد این‌جا هستیم، خانواده‌ها آمده‌اند که اعتیاد مریض‌شان درمان و حال خودشان خوب شود پس این‌جا نه قرمز هستیم، نه سبز نه آبی، چون اگر طرفدار استقلالی‌ها باشیم پرسپولیسی‌ها دشمن‌مان می‌شوند و برعکس پس هر شخصی هر مسلک و هر چیزی دارد برای خودش است، بسیار هم برای ما قابل احترام است، ما به کنگره ۶۰ ‌ یک نقطه‌ای از سرزمین خداوند می‌آییم که درمان شویم‌ و مشکل‌مان را حل کنیم، برای کار، تفریح، مقام و منصب نمی‌آییم، هیچ‌کس هم کاری به کار دیگری ندارد، کارهایی که دادوستد است به کلی در کنگره ممنوع است و کسی که این کار را انجام دهد از حرمت کنگره پیروی نکرده، کنگره محل تجارت نیست، از این کارهای اقتصادی نداریم.

نویسنده: همسفر فاطمه، راهنما همسفر نجمه (لژیون سوم)
گردآوری: رابط سایت همسفر سیما، راهنما همسفر نجمه (لژیون سوم)
ارسال: راهنما همسفر نجمه (لژیون سوم)
همسفران نمایندگی گنجعلی‌خان

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .