English Version
English

زندگی بر مبنای خواست، تقدیر و فرمان‌ الهی است

زندگی بر مبنای خواست، تقدیر و فرمان‌ الهی است

زندگی جبر است یا اختیار؟ هم جبر است هم اختیار. زندگی بر مبنای خواست، تقدیر و فرمان الهی است. برای رسیدن به هر خواسته باید بهایی پرداخت شود. تقدیر؛ یعنی نامه پیشین و یک اصل کلی است. گاهی اوقات ما با تفکر غلط، تقدیر خود را تغییر داده و خراب می‌کنیم. تقدیر هم صورِآشکار و هم صورِپنهان دارد. صورِآشکار؛ یعنی در گذشته هر کاری انجام داده باشیم، تقدیر حال خود را رقم زده‌ایم و صورپنهان تقدیر از روز الست شروع می‌شود. تقدیر هم خوب و هم بد است.

آنچه دیروز کاشته‌ایم، تقدیر امروز ماست و آنچه امروز می‌کاریم، تقدیر فردایمان است‌. فرمان الهی هم در کاشت و برداشت و یا تقدیر نقش مهمی دارد. بها و ارزش هر انسانی دانش و آگاهی درونش است. آیا کسی می‌تواند چنین گنج‌هایی را از بهترین معادن استخراج بنماید؟ خیر زیرا این گنج، گنجِ درون است و پایانی ندارد. تا زمانی که ما دنبال اشکالات در بیرون می‌گردیم به نتیجه نمی‌رسیم. گنج همیشه در ویرانه‌ها است تا انسان ویران نشود، نمی‌تواند به گنج درون خود برسد. پس سختی‌هایی که می‌کشیم برای این است که گنج درون خود را بیابیم؛ بنابراین باید از سختی‌ها درس بگیریم. دیده و تفکر ما محدود است. ما حتی جسم فیزیکی خود را نمی‌شناسیم.

علاوه‌بر پنج حس ظاهری، پنج حس درون هم داریم. بزرگان با حس‌های درونی خود به جهان‌های دیگر سفر می‌کنند. ما با تمام هستی بودیم، هستیم وخواهیم بود و زندگی ما پایانی ندارد. با درس خواندن و تحصیلات عالیه نمی‌توان به پنج حس درون رسید. بعضی از مطالب را اصلاً نمی‌توان توضیح داد؛ زیرا در حوزهٔ فهم انسان‌ها نیست، به همین دلیل به صورت تمثیل گفته می‌شود؛ مثل عبور از منطقهٔ ۶۰ درجه زیر صفر که به اعتیاد تشبیه شده است. بهشت و جهنم نیز تمثیل است و همینطور حس دوست داشتن یا بوی گل را هیچ‌گاه نمی‌توان برای کسی توضیح داد.

بعضی از مطالب را فقط تعدادی از انسان‌ها می‌دانند و انتقال می‌دهند و نیازی نیست همه بدانند چون؛ دانستن آن‌ها ایجاد مشکل می‌کند. جهان هستی بر مبنای سه مؤلفه پایدار است: صوت، نور و حس. صوت. صوت از مؤثرترین پایه‌های هستی است و می‌تواند اثر مثبت یا منفی داشته باشد؛ بنابراین برای رسیدن به خواسته‌هایمان در کنار تلاش و کوشش به تقدیر و فرمان الهی توجه کنیم و با امیدواری، فرمانبرداری و صبورانه به حرکتمان ادامه دهیم.

نویسنده: همسفر فاطمه (م) از لژیون یکم
تنظیم و ارسال: همسفر لیلا (ک) رهجوی راهنما همسفر لیلا
همسفران نمایندگی دنا

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .