English Version
English

عمل نیک و عمل به ظاهر نیک

عمل نیک و عمل به ظاهر نیک

جلسه‌ اول از دوره‌ بیست و ششم کارگاه‌های آموزشی خصوصی کنگره‌ 60 همسفران نمایندگی آبادان و خرمشهر با استادی راهنما همسفر مژده، نگهبانی همسفر ساحره و دبیری همسفر فاطمه‌ با دستور جلسه‌ «حرمت کنگره‌ 60؛ چرا رابطه‌ کاری و مالی و خانوادگی در کنگره ممنوع است؟» در تاریخ چهارم تیرماه 1403 ساعت17:00 آغاز به کار کرد.

خلاصه سخنان استاد:

از همسفر ساحره تشکر می‌کنم که اداره‌ این جلسه را به من واگذار کردند که هم خدمت کنم و هم آموزش بگیرم. به ایشان جایگاه نگهبانی را تبریک می‌گویم و جایگاه دبیر را به همسفر فاطمه تبریک می‌گویم. امیدوارم این دو عزیز آموزش‌های لازم را از این جایگاه‌ها بگیرند. قبل از شروع جلسه، همسفر فاطمه می‌گفتند: «اولین جلسه‌ ورودم به کنگره، همسفر مژده استاد جلسه بودند و دستور جلسه در مورد وادی دوازدهم (در آخر امر، امر اول اجرا می‌شود) بود و امروز، اولین جلسه‌ دبیری ایشان من استاد جلسه هستم.» ان‌شاءالله جلسه‌ خوبی را در کنار هم برقرار کنیم.

دستور جلسه: «حرمت کنگره ۶۰، چرا رابطه کاری، مالی و خانوادگی در کنگره ۶۰ ممنوع است؟» همه‌ ما می‌دانیم که در کنگره حرمت دو بار خوانده می‌شود. به‌این‌علت که اهمیت بسیاری دارد. ممکن است دربندهای حرمت که خوانده می‌شود، چیزهای خیلی ساده‌ای باشد. اتفاقاً در جلسه‌ راهنمایی ما در مورد این موضوع صحبت می‌کردیم که حرمت چیزهای ساده‌ای هستند؛ ولی همین چیزهای به‌ظاهر ساده اگر رعایت نشوند ممکن است خیلی از سوءتفاهم‌ها یا مشکلات را به وجود بیاورند. حالا ممکن است؛ سرزنش کردن باشد یا لفظ ناشایست یا هر چیز کوچک دیگری و این‌ها باعث دلخوری و به وجود آمدن یک سری از مشکلات می‌شود. مسئله‌ مهمی که کنگره تأکید می‌کند این است که حرمت برای شخص من است، نه این‌که من آن را دستم بگیرم که فلان شخص این حرمت را رعایت می‌کند یا نه؟ یا فلان شخص این حرمت را رعایت نمی‌کند؛ پس چرا من باید رعایت کنم؟ و این دقیقاً باعث می‌شود که من به حاشیه کشیده بشوم؛ البته ممکن است گاهی ما بالا و پایین شویم و یک سری اشتباهاتی هم به‌صورت ناخواسته و از روی ناآگاهی مرتکب شویم.

آقای مهندس هم در این مورد گفتند: ما آدم بد نداریم و اگر کسی بدی می‌کند یا کار اشتباهی انجام می‌دهد از روی ناآگاهی است. ما به کنگره آمده‌ایم که فقط آموزش بگیریم. آمده‌ایم که یک سری از کارها را یاد بگیریم که بتوانیم در بیرون از کنگره به‌صورت عملی، آن را اجرای کنیم. به‌هرحال در حرمت، باوجود این‌که چیزهای ساده‌ای است، گاهی وقت‌ها پیش می‌آید که من فراموش کنم یا سهل‌انگاری کنم و به خودم بگویم که مثلاً چه اشکالی دارد که رابطه‌ کاری داشته باشم؟ و این سودی که در این کار است، چرا باید به کس دیگری برسانم، بهتر است به افراد کنگره برسد.

اینجا عمل نیک و عمل به‌ظاهر نیک مطرح می‌شود‌. شاید کاری که انجام می‌دهم، کار خوب و سالمی باشد؛ ولی آقای مهندس وقتی‌که در مورد چیزی تأکید می‌کنند، پشت آن صحبت، تجربه‌های زیادی است که به‌مرورزمان مشخص می‌شود. من به‌شخصه، در سفر اول، حرمت‌ها را زیاد جدی نمی‌گرفتم، یک سری کارها را انجام دادم و ضرر آن اول‌ازهمه به خودم رسید. دغدغه‌های فکری که داشتم و اضطراب و پریشانی حالم، به خاطر رعایت نکردن حرمت‌ها بود. اوایل به خودم می‌گفتم کار خوبی است و من به آن کمک می‌کنم؛ ولی بعد به‌مرورزمان، بحث‌هایی شد و یک سری اتفاقات افتاد که خوشایند نبود. من به‌سختی از این مورد گذشتم. حالا خدا را شکر می‌کنم که  توانستم از این موضوع عبور کنم؛ ولی ممکن است، رعایت نکردن حرمت برای یک نفر دیگر، باعث سقوط او شود و دلیلی برای کنگره نیامدنش باشد.

شاید برای خیلی از شما این سؤال پیش بیاید که چرا این فرد باوجود این‌که آموزش‌ها را گرفته؛ ولی باز فلان کار را انجام می‌دهد؟ درصورتی‌که منِ راهنما یا من ایجنت یا من سفر اولی یا دومی، همگی‌ برای آموزش گرفتن آمده‌ایم. اگر کسی هم اشتباهی انجام می‌دهد، ما نباید آن اشتباهات را به‌پای کنگره بگیریم. کنگره فاکتو‌رهایی برای ما گذاشته، یک سری قوانینی دارد و ما نباید از آن قوانین، سرپیچی کنیم. در قرآن هم آمده است که در موردبحث مواد است. خداوند می‌فرماید: «اگر ما آن را مصرف کنیم، یک سودهایی دارد، ولی ضرر مصرف آن بیشتر است.» خب حالا ممکن است رعایت نکردن بعضی از حرمت‌ها، یک سودهایی برای طرف مقابل داشته باشد؛ ولی باگذشت زمان، ضرر آن بیشتر است و حتی ممکن است از کنگره سوت شود.

در ادامه دلیل این‌که چرا نباید رابطه خانوادگی داشته باشیم؟ حالا تجربه‌ای که خودم دارم؛ من قبلاً برادرم به کنگره می‌آمد و خانوادگی در کنگره بودیم؛ برای مثال من در خانه در مورد کنگره یا لژیون با همسفر برادرم صحبت می‌کردم و این باعث شد که من در مورد بعضی از افراد قضاوت کنم و به حاشیه کشیده شوم. این چیزی بود که خودم تجربه کردم. آن زمان سفر اول بودم و تازه رهاشده بودم. یک سری چالش‌ها داشتم. الآن خدا را شکر می‌کنم که توانستم آموزش‌های لازم را بگیرم. من به کنگره ایمان داشتم و به خودم می‌گفتم: کنگره مسیر خودش را طی می‌کند. به‌هرحال در هرکجا یک سری مسائل پیش می‌آید و آن موقع خودم را از حاشیه‌ها بیرون کشیدم. آقای مهندس هم در این مورد تأکید می‌کنند که درون خانه بحثی درباره‌ کنگره نباشد؛ یعنی بحث کنگره، در کنگره باشد و بحث خانوادگی در بیرون از کنگره باشد. کنگره اگر می‌گوید که رابطه‌ کاری یا مالی نداشته باشیم و حرمت‌ها را رعایت کنیم، فقط به این دلیل است که بتوانیم در کنگره ماندگار باشیم و حالمان خوب باشد. من فقط روی خودم متمرکز باشم و حالم را خوب کنم که بتوانم این حال خوبم را به دیگران هم انتقال بدهم.

تایپ: همسفر فاطمه رهجوی همسفر عاطفه
ویراستاری: مرزبان خبری همسفر حمیده
عکاس: همسفر لیلا رهجوی همسفر سمیرا
تنظیم و ارسال: همسفر فرحناز رهجوی همسفر عاطفه
همسفران نمایندگی آبادان و خرمشهر

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .