English Version
English

قضاوت نکنید تا مورد قضاوت قرار نگیرید

قضاوت نکنید تا مورد قضاوت قرار نگیرید

در مورد قضاوت و جهالت؛ ابتدا باید در مورد جهالت توضیحاتی را ارائه داد. جهالت مترادف با نادانی هست؛ یعنی همان عدم بودن یا به عبارتی نیست بودن است‌. نور چیزی است که وجود دارد؛ اما ظلمت وجود ندارد یا عدم نور به معنای تاریکی و ظلمت هست. ظلمت به‌اندازه‌ منشأ نور و قضاوت به معنای حکم کردن است و کسی که حکم صادر می‌کند قاضی است. برای قضاوت کردن پیش‌نیازهایی لازم است؛ اما برای جهالت هیچ پیش‌نیازی لازم نیست.

وقتی‌که جهالت وجود داشته باشد ترس، منیت و ناامیدی را با خود همراه می‌آورد، نتیجه جهالت نداشتن امنیت است و همین‌طور خودخواهی، زاییده جهالت و نادانی است که جهالت زیاد می‌تواند خرافات را به وجود بیاورد. مصرف مواد مخدر از روی نادانی و جهالت است و کسانی به رهایی از بند اعتیاد می‌رسند که آموزش لازم را دیده و به دانایی مؤثر رسیده باشند در این صورت است که می‌تواند، سایر اعمال ضد ارزشی کنار بگذارد و مانند یک انسان متعادل برخورد کند.

زمانی که انسان خلق شد، قدرت مطلق همه ساکنین را به دورهم جمع کرد و به آن‌ها گفت: «من انسان را خلق نمودم و به او قدرت اختیار را دادم که هیچ موجود دیگری آن را ندارد». وقتی انسان به مرحله میانه برسد، بر سر یک‌دو راهی قرار خواهد گرفت که یک‌راه آن الهام تقوا است که اگر این راه انتخاب کند به آرامش می‌رسد و راه دیگر، الهام فجور که هر دو راه تعیین‌کننده هستند. می‌توان گفت در آنجا بود که قدرت قضاوت به انسان داده شد.

انسان موجودی است که قاضی به دنیا آمده و دائماً در حال قضاوت کردن است و در تمام موارد انسان به دلیل این‌که اختیار دارد، بر سر دوراهی قرار می‌گیرد که هرکدام از راه‌ها، ممکن است هزاران شاخه شود، فساد و فجور و هم راه تقوا و عمل سالم. برای مثال انسان در طول درمان در کنگره 60 ممکن است با مشکلات زیادی برخورد کند. انسان اگر بخواهد آنجایی که قرار دارد را گلستان کند؛ باید در مسیر درست قرار بگیرد؛ مثلاً با مصرف تریاک می‌تواند، ظاهر را گلستان کند؛ ولی به ناکجاآباد می‌رود.

امر قضاوت برای همه‌ انسان‌ها صادق است و در فطرت او برنامه‌ریزی‌شده است و در مواقعی که به او ارتباطی ندارد، وارد حوزه قضاوت می‌شود و این امر زمانی اتفاق می‌افتد که او در مورد یک موضوع یا شخصی آگاهی کامل ندارد و از روی ظاهر، قضاوتی انجام می‌دهد که این نشانه جهل و نادانی او هست و راهکار مقابله با این فرآیند فقط بالا بردن دانش و آگاهی است. کنگره 60 این آموزش را به افراد می‌دهد که در امور شخصی دیگران تجسس نکنند، اگر این کار را انجام بدهند ‌پرونده آن‌ها به جهالت ختم می‌شود. برای قضاوت کردن، باید موارد زیادی رعایت شود تا مراحل آن به‌صورت قانونی طی شود.

می‌توان نتیجه گرفت که نباید وارد اموری که مربوط به دیگران است و هیچ ارتباطی به شخص دیگری ندارد، شد و قضاوت نمود. وقتی جهالت وجود داشته باشد، ترس، ناامیدی و منیت را با خود به همراه می‌آورد. اگر شخص جاهل و نادان باشد، نتیجه‌اش نداشتن امنیت، خودخواهی، حرص، هست که زاییده جهالت است و درواقع صفات منفی؛ میوه جهالت است؛ بنابراین هر چه انسان داناتر باشد، کمتر قضاوت می‌کند و هر چه جاهل‌تر باشد، بیشتر قضاوت می‌کند. قضاوت نکنید تا مورد قضاوت قرار نگیرید.

نویسنده: همسفر زهرا رهجوی راهنما همسفر سمیه (لژیون چهارم)
رابط خبری: راهنما همسفر سمیه
عکاس: همسفر مرضیه مرزبان خبری
ویراستاری و ارسال: راهنمای تازه‌واردین همسفر سمانه
همسفران نمایندگی گوجان

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .