English Version
English

دروغ گفتن؛ مادر و کلید تمام زشتی‌ها و گناهان است

دروغ گفتن؛ مادر و کلید تمام زشتی‌ها و گناهان است

چهاردهمین جلسه از دوره دوم جلسات لژیون سردار کنگره ۶۰ ویژه همسفران نمایندگی نائین با استادی همسفر زینب، نگهبانی همسفر سمانه و دبیری همسفر طاهره با دستور جلسه «حرمت کنگره۶۰؛ چرا رابطه کاری، مالی و خانوادگی در کنگره ممنوع است؟» روز دوشنبه ۴ تیرماه ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۳۰ آغاز به کارکرد.

خلاصه سخنان استاد:

از نگهبان عزیز خانم سمانه و ایجنت محترم خانم محبوبه و همچنین از همه شما سپاسگزارم که این فرصت را در اختیار من قرار دادید.

در مورد دستور جلسه که حرمت کنگره۶۰ و روابط کاری و مال و خانوادگی ممنوع است؟ من در ابتدا یک گریزی به سی‌دی علم زندگی می‌زنم که آقای مهندس می‌فرمایند: «ما در تمام دنیا مشاهده می‌کنیم که همه علوم تلاش می‌کنند که انسان‌ها به آسایش و آرامش واقعی برسند و هر کدام به یک بیان، به یک‌قلم و یا به یک زبانی؛ ولی هدف همه رسیدن به آسایش و آرامش انسان‌ها است.»

حرمت به این معنی است که ما یک‌سری از رفتارها و کردارها را نباید انجام دهیم و همین امر باعث می‌شود که در کنگره و بیرون از کنگره به آسایش و آرامش برسیم. آقای مهندس می‌فرمایند: «حرمت در کنگره۶۰ باعث می‌شود که وضعیت تمام افرادی که به کنگره می‌آیند، چه سفر اولی، چه سفر دومی و چه تمام افرادی که وارد کنگره می‌شوند، مشخص شود و با رعایت‌کردن این حرمت‌ها باعث می‌شود که جلوی یک‌سری از اتفاقات ناهنجار گرفته شود.» در حدیثی گفته می‌شود که حرمت انسان‌ها از حرمت‌خانه خدا بالاتر است، یعنی ما باید تلاش کنیم تا آبروی انسان‌ها حفظ شود.

حرمت کنگره از اهمیت بالایی برخوردار است و در هر جلسه دو بار، یکبار اول جلسه و یکبار آخر جلسه خوانده می‌شود و تلاش بر این است که تمام افراد کنگره۶۰ این حرمت‌ها را رعایت کنند. آقای مهندس موارد حرمت کنگره۶۰ را این‌گونه بیان می‌کنند و در ابتدای حرمت گفته می‌شود که کنگره مکان مقدس و امنی می‌باشد؛ زیرا هدف اصلی کنگره درمان اعتیاد است و این بیماران از تمام آلودگی و رفتارهای شیطانی و ضد ارزش‌ها دور می‌شوند و به سمت ارزش‌ها حرکت می‌کنند؛ پس به این دلیل است که مکان مقدس نامیده شده و زمانی که وارد کنگره می‌شویم احساس امنیت می‌کنیم و به همین دلیل مکانی امن است.

ما شاید قبل از ورود به کنگره در مکانی که عده‌ای مصرف‌کننده بودند بافاصله از کنار آن‌ها عبور می‌کردیم و همیشه احساس ترس داشتیم؛ ولی الان ما با آرامش کامل و با خیال راحت رفت‌وآمد می‌کنیم. آقای مهندس می‌فرمایند: «این امنیت و آرامش به این معنا نیست که شما مواظب وسایل و مال و اموال خود نباشید و چیزی را گم کنید و بگویید مگر این مکان جای امنی نیست؟ نه! شما باید مراقب وسایل خود باشید تا آن امنیت از بین نرود و مال خودت را محکم نگه‌دار و همسایه را دزد نکن.»

نکته بعد در مورد دروغ گفتن است. روایت است که دروغ گفتن مادر و کلید تمام زشتی‌ها و گناهان است، یعنی زمانی که با دروغ وارد شوید تمام درهای ضدارزشی دیگر نیز باز می‌شود. علیه شخصی سرزنش‌کردن؛ آقای مهندس در اینجا می‌فرمایند: «سرزنش‌کردن یعنی پشت سر دیگران صحبت کنیم حال اگر درست باشد، می‌شود غیبت و اگر اشتباه و درست نباشد، می‌شود تهمت‌زدن» زمانی که ما شروع کنیم و کسی را سرزنش کنیم، پشت سر آن قضاوت، غیبت و تهمت نیز می‌آید؛ پس باید از این کار هم دوری کنیم.

نکته بعد، حرف یکدیگر را قطع نمودن که در بین تمام افراد جامعه این نکته جاافتاده است که می‌گویند بین حرف شما شکر و صحبت آن فرد را قطع می‌کنند و خودشان به صحبت‌کردن می‌پردازند. ما باید اجازه بدهیم صحبت‌های آن شخص تمام شود و بعد خودمان شروع به صحبت کنیم و این نکته بسیار مهم و درعین‌حال یک هنر است که شما چیزی را که می‌خواهید بگوئید، مختصر، مفید و بعد از آن نتیجه‌گیری کنید.

نکته بعد از الفاظ ناشایست استفاده‌کردن؛ یعنی ما زمانی که به خودمان اجازه بدهیم که هر حرفی را هر جایی بزنیم و یا هر شوخی را انجام دهیم، چه در کنگره و چه در بیرون از کنگره کاری ضدارزشی است. در جلسه بدون اجازه سخن‌گفتن که ما باید اول اجازه بگیریم و بعد صحبت کنیم. بدون اطلاع و هماهنگی هرگونه پولی را دریافت و پرداخت‌کردن، به هر شخصیت حقیقی یا حقوقی به‌صورت وام یا قرض که این بخش را می‌توان به لژیون سردار ربط داده و روی آن مانور بدهیم. ما در لژیون سردار و به‌طورکلی در کنگره هر گونه پرداختی که داشته باشیم رسید آن را نیز داریم. آقای مهندس می‌فرمایند: «ما باید یاد بگیریم هر پول و هر چیزی را که به شخصی می‌دهیم در قبال آن رسید بگیریم.»

داستانی از حضرت علی است که شنیدن آن خالی‌ازلطف نیست. روزی حضرت علی در بازار قدم می‌زدند که قصاب به ایشان می‌گوید گوشت تازه آورده‌ام اگر نیاز دارید بیایید و ببرید. حضرت علی در جواب می‌گوید نه! امروز پول به همراه ندارم. قصاب: اشکالی ندارد در یک فرصت دیگر پول آن را پرداخت کنید. حضرت علی: من به‌جای اینکه به شما بگویم صبر کن به شکم خودم می‌گویم صبر کن و چند روز دیگر گوشت تازه بخور.

حالا در لژیون سردار من باید به توانایی خودم نگاه کنم اگر می‌توانم در لژیون سردار شرکت کنم وگرنه به‌اندازه توانایی خودم به کنگره پولی را اهدا کنم. من نباید به‌خاطر لژیون سردار یا دنور و... از کسی پول قرض کنم یا به کسی پول بدهم. من برای حمایت از سبد قانون ۱۱ نیز نمی‌توانم از کسی پول بگیرم یا از نشریات کتاب بگیریم و مدت‌ها از این موضوع بگذرد و من هنوز پرداختی خود را نداده باشم؛ چون این‌ها کم‌کم روی‌هم جمع می‌شود و برای سیستم ضرر دارد و باعث حرمت‌شکنی می‌شود و باید بدانیم که در کنگره هیچ‌گونه قرار مالی، قرار کاری و قرار خانوادگی نداریم.

نکته بعد پوشش نامناسب که آقای مهندس فرمودند: «تمام اعضای کنگره باید از پوشش مناسب استفاده کنند» به نظر من بهترین کاری که ما می‌توانیم بکنیم این است، زمانی که می‌خواهیم وارد کنگره شویم از بهترین لباس‌ها و بهترین عطرهای خود استفاده کنیم گویی می‌خواهیم به مهمانی و یا عروسی برویم و یک جلوه زیبایی نیز داشته باشیم که اگر یک تازه‌واردی از بیرون آمد محیط و افراد کنگره برای آن فرد دلنشین باشد. نکته بعد این‌که بدون اجازه راهنما تلفن دادن و تلفن گرفتن ممنوع است و فقط در موارد خاص که باید تمام هماهنگی‌ها صورت‌گرفته باشد.

در پایان خداوند بزرگ را شاکر و سپاسگزارم که به من اجازه داد تا در این جلسه حضور داشته باشم و امسال عضو لژیون سردار باشم و این قسمت از مال ما نخودی در این دیگ بزرگ آش باشد.

مشارکت ایجنت همسفر محبوبه

خدا را شکر می‌کنم که امروز هم توانستم در لژیون سردار کنگره ۶۰ حضور پیدا کنم.

در مورد دستور جلسه، حرمت کنگره۶۰ و چرا رابطه کاری، مالی و خانوادگی در کنگره ممنوع است؟ باید بدانیم که حرمت کنگره موضوع بسیار مهمی است. ما قوانینی را در کنگره دیده‌ایم که تغییر می‌کند؛ ولی تنها چیزی که تغییر نکرده، همین حرمت کنگره بوده و این نشان‌دهنده این است که این قوانین و حرمت‌ها بسیار مهم است. اگر کنگره۶۰ این چند سال برپا و استوار بوده و بدون هیچ مشکلی به این نقطه رسیده، به‌خاطر رعایت‌کردن همین حرمت‌ها بوده است.

اگر من نوعی که یکی از اعضای کنگره۶۰ هستم، یکی از قوانین یا بندهای آن را رعایت نکنم و زیر پا بگذارم و به خود بگویم ایجنت یا مرزبان و یا راهنما متوجه این موضوع نمی‌شوند؛ ولی خود سیستم کنگره۶۰ به‌گونه‌ای عمل می‌کند که به‌خاطر آن حرمتی که حفظ نشده است از کنگره خارج شوم و دیگر راه برای من باز نباشد که در کنگره حضور پیدا کنم و این امر باعث می‌شود که حال من خراب شود، شاید این کار من مقداری به سیستم ضربه بزند؛ ولی در نهایت ضربه اصلی را به خودم وارد کرده و مهم‌تر این که از آموزش‌های ناب کنگره محروم می‌شوم.

آقای خدامی در صحبت‌های خود فرمودند: حرمت کنگره۶۰ باید اجرا شود؛ حتی یک تازه‌وارد نمی‌تواند، بگوید که من مفهوم آن را درک کرده یا درک نکرده‌ام، باید حرمت‌ها اجرا شود و در حفظ حرمت، ما چرا نداریم و باید اجرا شود. اجرای این حرمت و قوانین است که باعث صمیمت، دوستی و محبت در کنگره۶۰ شده و باعث می‌شود که یک‌پرده‌ای بین ارتباط ما و دیگران باشد. نکته مهم این است که قوانینی که در حرمت بیان شده، چیزی مشخص است؛ ولی اگر چیزی را هم نمی‌دانستید حتماً از ایجنت، مرزبان و یا راهنمای خود سؤال کنید تا برای شما و دیگران مشکل به وجود نیاید.

مشارکت راهنمای تازه‌واردین، همسفر فرزانه

خدا را شکر می‌کنم که در جمع دوستان بخشنده قرار دارم.

در مورد دستور جلسه باید بگویم که حرمت به معنای نگه‌داشتن حریم است. به نظر من یک مکانی که می‌خواهد تازه‌تأسیس شود برای آن مکان یک‌سری قوانین و حرمت‌هایی تعریف می‌شود یعنی؛ یک خط قرمزی برای آنجا کشیده می‌شود و می‌گویند نبایستی از این خط تجاوز کنید. ناگفته نماند که این حرمت در بین خانواده، دوستان، مدرسه و به‌طورکلی در همه‌جا باید نگه داشته شود.

به نظر من دلیل این‌که حرمت در کنگره دو بار خوانده می‌شود این است که حرمت کنگره از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و دفعه دوم برای اشخاصی که دیر سر جلسه حضور پیدا می‌کنند خوانده می‌شود و تأکید به رعایت حرمت کنگره کرده و سپس یادآوری این موضوع که اعضای کنگره باید سروقت در جلسه حضور پیدا کنند. انجام این حرمت‌ها خیلی می‌تواند در علم جهان‌بینی ما سازنده باشد و باعث رسیدن به تعادل، آسایش و آرامش واقعی ما می‌شود.

تایپ: دبیر لژیون سردار همسفر طاهره، رهجوی راهنما همسفر مینا (لژیون دوم)
عکاس: مرزبان خبری، دنور همسفر طیبه
ویراستاری و ارسال: راهنمای تازه‌واردین، همسفر سمانه
همسفران نمایندگی نائین

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .