English Version
English

کوچک باش اما جاری باش

کوچک باش اما جاری باش

ششمین جلسه از دوره سی‌وچهارم کارگاه‌های آموزشی خصوصی همسفران نمایندگی فردوسی، با استادی راهنمای تازه‌واردین همسفر فاطمه، نگهبانی همسفر ندا و دبیری همسفر معصومه، با دستور جلسه: «حرمت کنگره ۶۰؛ چرا رابطه کاری و مالی و خانوادگی در کنگره ممنوع است؟» ساعت 17:00 روز دوشنبه چهارم تیرماه ۱۴۰۳ آغاز به کار کرد.

خلاصه سخنان استاد:

خوشحالم که در خدمت شما هستم و از همسفر زینب خیلی تشکر می‌کنم. دستور جلسه در مورد «حرمت کنگره 60؛ چرا رابطه کاری، مالی و خانوادگی در کنگره ممنوع است؟» حرف از حریم و حرمت یک خانواده هست و به معنای قلمرو، مرز و محدوده‌ای است که عبور از آن در صور آشکار و پنهان باعث ایجاد تخریب‌های زیادی می‌شود. ما با حس‌ها و تفکرات مختلفی وارد کنگره شد‌ه‌ایم؛ پس وجود قوانین و حرمت‌ها در کنگره لازم است.

کسی که با نقطه نظرات خودش پیش برود، به این پذیرش می‌رسد که باهم در ارتباط باشیم، زمانی که بیرون از کنگره باهم در ارتباط هستیم از تخریب‌ها و نقاط ضعف هم مطلع می‌شویم. همه ما مانند ستون‌هایی هستیم اگر خیلی نزدیک یا کنار هم باشیم باعث ریزش سقف می‌شویم. تعادل روابط ما در کنگره همان چیزی است که دربندهای حرمت گفته‌شده است تا ما روابط کنترل‌شده داشته باشیم تا بتوانیم سفری در صلح و آرامش و امنیت سپری کنیم. کنگره علم زندگی کردن را به ما یاد می‌دهد نه جمع‌کردن اطلاعات.

اطلاعات یک مسئله سطحی است. ما چیزی را که یاد می‌گیریم در زندگی خود پیاده کنیم؛ اما وقتی بادید علم به آن موضوع نگاه کنیم آن زمان علم به ما کمک می‌کند که مسائل را درک کنیم و در زندگی خود بهتر پیاده کنیم؛ به‌طور مثال وقتی به سطح دریا نگاه می‌کنیم موجودات خیلی ریزی را روی سطح دریا می‌بینیم؛ اما وقتی به عمق بیشتری از دریا برویم موجودات ناشناخته‌تر و زیباتری را می‌توانیم ببینیم، دقیقاً مطالب کنگره و حرمت کنگره ۶۰ به همین شکل است. چیزی که به ما کمک می‌کند تا مسائل را درک کنیم و به پیدا کردن آن مسائل دست پیدا کنیم، تکرار مطالب است. همان‌طور که می‌دانید هر چیزی یک حریمی دارد، رودخانه، کوه، کره زمین و ... حریمی دارد.

اگر ما سعی کنیم به حریم هر چیزی وارد شویم برای ما تخریب ایجاد می‌کند، این حریم از حریم شخصی ما گرفته تا حریم همسر، دوستانمان، خانواده، محل کار و ... است. به نظر من هر شخصی باید حریم خودش را حفظ کند و برای این‌که برای خودش ارزش قائل شود از چهارچوب خارج نشود، می‌توانیم برای این قضیه یک مثلث در نظر بگیریم که اضلاع آن، حریم در نگاهمان، حریم در گفتارمان و حریم در رفتارمان. ما می‌توانیم با نگاهمان، گفتارمان و رفتارمان وارد حریم دیگران شویم.

یک داستانی می‌خواهم تعریف کنم، روزی شخصی نزد بهلول می‌رود می‌گوید: چه چیزی بخرم که نفع زیادی ببرم. بهلول به او می‌گوید، پنبه و آهن بخر او هم می‌خرد و می‌فروشد و سود زیادی می‌برد بعد از مدتی دوباره نزد بهلول می‌رود و می‌گوید: ای بهلول دیوانه، چه چیزی بخرم که سود کنم بهلول هم می‌گوید: پیاز و هندوانه بخر او هم می‌خرد و بعد از مدتی تمام محصولاتش فاسد می‌شود و از بین می‌رود، دوباره نزد بهلول می‌رود و می‌گوید، چرا بار اول سود بردم، اما الآن ضرر کردم بهلول به او می‌گوید؛ چون بار اول گفتی آقای شیخ بهلول اما بار دوم من را دیوانه خطاب کردی و من هم از روی دیوانگی به تو پیشنهاد دادم. دقیقاً همه انسان‌ها همین‌طور هستند یا خوب هستند یا بد هستند، این بستگی به نوع رفتار من دارد که آدم‌ها کدام روی شخصیتشان را به من نشان می‌دهند.

در حرمت کنگره گفته می‌شود که الفاظ ناشایست به کار نبرید، حرف یکدیگر را قطع نکنیم، برای یکدیگر لقب نگذاریم، این حرمت، مختص کنگره نیست، تمرینی برای بهتر زندگی کردن است. برای این‌که یاد بگیریم قوانین زندگی کردن را ۶ ساعت در هفته در کنار یکدیگر هستیم، تمرین می‌کنیم. به هم عشق و محبت می‌دهیم تا هنر زندگی کردن را یاد بگیریم و بتوانیم خیلی از تخریب‌هایی که دیگران به ما وارد کرده‌اند و وارد حریم شخصی ما شده‌اند، آسیب روحی و روانی، احساسی یا مالی زده‌اند، بتوانیم در کنگره آن را ترمیم کنیم و با آگاهی کامل به صلح و آرامش دست پیدا کنیم. من صلح و آرامش را برای خودم و دیگران به ارمغان بیاورم همه از کنار من لذت می‌برند. جمله معروف کنگره این است که می‌گوید: زندگی کنیم و بگذاریم دیگران هم زندگی کنند. این همان آموزش‌هایی است که هر هفته در قالب سی‌دی جدید در اختیار ما قرار می‌گیرد.

در ادامه حرمتی است که پشتش سال‌ها تجربه و زیان‌ها و خسارت‌هایی واردشده است که این حرمت به‌صورت مکتوب درآمده است تا ما سفری در آرامش و امنیت داشته باشیم. کوچک باش؛ اما جاری باش. اگر می‌توانی اقیانوس باش، اگرنه دریا یا رودخانه باش، اگر نمی‌توانی رود کوچک باش؛ اما هرگز مرداب نشو. نهری جاری و زلال و مهربان باش و با جوشش زیبایت، مهربانی را به همه هدیه کن. وقتی باشی هم زنده‌ای هم به دیگران زندگی می‌دهی، سبزه‌های کنار رود را دیده‌ای؟ چه زیبا چشم را نوازش می‌دهند و ماورای آن پروانه‌های لطیف و زیبا این‌ها همه به خاطر مهربانی و سخاوت نهر کوچک است، پس کوچک باش؛ اما جاری باش.

تقدیر از اعضاء لژیون سردار:

نفرات برتر آزمون خردادماه:

تقدیر از نگهبان صوت دوره قبل:

عکاس: همسفر بهاره رهجوی راهنما همسفر سمانه (لژیون دوازدهم)
تایپ و ویرایش متن: همسفر سمیه رهجوی راهنما همسفر طاهره (لژیون اول) و همسفر فاطمه رهجوی راهنما همسفر مریم (لژیون یازدهم)
ارسال مطلب: همسفر فاطمه رهجوی راهنما همسفر طاهره (لژیون اول)
همسفران نمایندگی فردوسی مشهد

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .