English Version
English

سیستم‌ها هوشمند عمل می‌کنند

سیستم‌ها هوشمند عمل می‌کنند

جلسۀ چهارم از دورۀ هجدهم سری کارگاه‌های آموزشی خصوصی ویژۀ همسفران نمایندگی دهخدا قزوین به نگهبانی همسفر فاطمه، دبیری همسفر مریم و استادی همسفر مطهره با دستور جلسۀ «حرمت کنگرۀ ۶۰، چرا رابطۀ کاری و مالی و خانوادگی در کنگرۀ ممنوع است؟» در روز دوشنبه چهارم خرداد ۱۴۰۳ رأس ساعت ۱۶:۰۰ آغاز به کار کرد.

خلاصه سخنان استاد:
خدای بزرگ را شکر می‌کنم بابت اینکه اجازه دارم در این جایگاه خدمت کنم. از نگهبان و دبیرشان تشکر می‌کنم بابت اینکه اجازه دادند من امروز در این جایگاه بنشینم. برای آقای مهندس و خانواده‌شان آرزوی سلامتی دارم. از گروه مرزبانی و ایجنت محترم تشکر می‌کنم. از راهنمای عزیزم، خانم فاطمه بابت آموزش‌هایشان تشکر می‌کنم، هر جایگاهی را که تجربه می‌کنم به‌خاطر زحمات ایشان است.
دستور جلسۀ این هفته حرمت کنگرۀ ۶۰ است. واژۀ حرمت از حریم گرفته شده است. هر سیستمی یک حریمی دارد که ما می‌توانیم به دو صورت با آن برخورد کنیم. اول این‌که این حریم را حفظ کنیم که در این صورت می‌توانیم ارتباط خود را حفظ کرده و تعامل سالمی با آن سیستم داشته باشیم، اما در حالت دوم یعنی زمانی که آن حریم را زیر پا بگذاریم یا به آن تجاوز کنیم، یک شرایطی به وجود می‌آید؛ اول این‌که آن سیستم آسیب می‌بیند و به هم می‌ریزد، اما در ادامه به ما یک بازخورد نشان می‌دهد. ابتدا ما به آن سیستم آسیب می‌زنیم، اما در ادامه آن سیستم به ما آسیب می‌زند و ما را مورد حمله قرار می‌دهد. هر زمان که انسان در طبیعت دخالت می‌کند، چنین اتفاقی می‌افتد. اگر امروز من یک کارخانه‌ای داشته باشم و فضولاتش را در یک رودخانه بریزم، ابتدا به رودخانه آسیب می‌زنم، ممکن است بوی بدی بگیرد یا تعادل آبش برهم بخورد. اما در ادامه من با آسیب رساندن به رودخانه، به خودم آسیب می‌زنم. اگر رودخانه آلوده باشد، گوشت ماهی که من می‌خورم نیز آلوده است، گیاهی که با آن آب آبیاری می‌شود نیز آلوده است و این آلودگی وارد زندگی من می‌شود.

سیستم‌ها هوشمند عمل می‌کنند. کنگرۀ ۶۰ نیز همین‌طور است. کنگرۀ ۶۰ یک حریمی را برای خود و اعضایش مشخص می‌کند که باید حفظ شود. این سیستم نیز خودکار عمل می‌کند. اگر من یک روز حرمت‌ها را رعایت نکنم و بخواهم به آن آسیب وارد کنم، ممکن است برای یک مدت فضای لژیون، شعبه یا کنگره به هم بخورد، اما در ادامه این من هستم که آسیب می‌بینم. بدترین آسیبی که ممکن است به من برسد، حذف‌شدن از فضای کنگره است. کسی که به کنگره نیاز دارد من هستم و اگر من حذف شوم، هیچ آسیبی به کنگره نمی‌رسد. اگر من نباشم که راهنما شوم، کس دیگری این کار را می‌کند. پس این من هستم که آسیب می‌بینم و از این فضایی که معتقد هستیم بهشت روی زمین است، بیرون می‌شوم.
در بین اصطلاح‌هایی که مردم قبل‌ها استفاده می‌کردند، یک واژه‌ای تحت عنوان آرمان‌شهر وجود داشت. آرمان‌شهر به مکانی گفته می‌شود که همه در بهترین حالت خودش باشد و کسانی که در آنجا زندگی می‌کنند بهترین شرایط زندگی را داشته باشند، یعنی شرایطی که آنجا وجود دارد بی‌نقص باشد. بعدها در تعاریف از آن به‌عنوان یک حقیقت دست‌نیافتنی یاد شد، زیرا معتقد بودند هیچ‌گاه ایجاد نخواهد شد. درحالی‌که به نظر من کنگرۀ ۶۰ همان آرمان‌شهری است که سال‌ها پیش تعریف شده بود. این تنها به‌واسطۀ وجود و رعایت حرمت‌ها است؛ بنابراین حرمت‌ها باید رعایت شوند تا کنگره به شکل بی‌نقص خودش اداره شود.
دقیقاً از زمانی که وارد کنگره می‌شویم، هر جلسه و در تمام جلسات حرمت‌ها به ما گوشزد می‌شوند و ما را با این حرمت‌ها آشنا می‌کنند. ما ابتدا آن‌ها را حفظ و رعایت می‌کنیم، اما بعدها که در کنگره آموزش می‌گیریم، معنای پشت حرمت‌ها را می‌فهمیم. معنای اینکه چرا نباید دروغ بگوییم را می‌فهمیم. مفاهیمی که در حرمت کنگره، وجود دارد بسیار ساده است. همۀ ما می‌دانیم که نباید دروغ گفت، اما هیچ‌وقت آن را رعایت نمی‌کنیم، به‌خاطر اینکه دلیل پشت آن را نمی‌دانیم. اینجا برای ما توضیح داده می‌شود که چرا نباید سفر اولی‌ها باهم ارتباطی داشته باشند و دلیل پشت آن چیست. اگر این حرمت‌ها را بپذیریم، در این سیستم پایدار می‌شویم، در غیر این صورت حذف می‌شویم. ممکن است ما با رعایت‌نکردن حرمت‌ها، به فردی که تازه وارد کنگره شده و مفهوم حرمت‌ها را درک نکرده نیز آسیب بزنیم و او را نیز حذف کنیم.
در ادامه اینکه رعایت‌نکردن حرمت‌ها فضای کنگره را از آنچه که باید باشد، دور می‌کند. کنگره یک فضای درمانی و آموزشی است، بنابراین یک هدف مشخص دارد. خارج‌شدن از حیطه و فراتر گذاشتن پایمان، باعث خارج‌شدن کنگره از راه اصلی‌اش می‌شود. آقای مهندس یک مثالی می‌زنند و می‌گویند که در بهشت‌های برین هیچ سخن بیهوده‌ای شنیده نمی‌شود، در کنگره نیز باید این‌چنین باشد. ما برای درمان اینجا هستیم، پس باید در یک چهارچوب خاصی حرکت کنیم و نباید حرف بیهوده یا کار بیهوده انجام. در آخر این‌که با رعایت حرمت‌ها باعث ایجاد امنیت و عدالت می‌شویم و تنها خودمان می‌توانیم آن را ایجاد کنیم. ممنون از اینکه به صحبت‌های من گوش کردید.

نفرات برتر آزمون خردادماه ۱۴۰۳/۳/۲۱ «نمایندگی دهخدا»:

نفرات اول:
همسفر اعظم از لژیون ششم، همسفر فرزانه از لژیون یازدهم و همسفر فرشته از لژیون چهاردهم با نمرۀ ۱۸
نفرات دوم:
همسفر طاهره از لژیون یازدهم، همسفر زهرا از لژیون اول و همسفر رقیه از لژیون دوازدهم با نمرۀ ۱۷/۷۵
نفر سوم:
همسفر معصومه از لژیون هشتم با نمرۀ ۱۶/۵

عکاس: همسفر سعیده (مرزبان خبری)
تایپ و ویرایش: همسفر سحر، راهنما همسفر اعظم (لژیون یازدهم)
ارسال: همسفر مطهره، راهنما همسفر فاطمه (لژیون پنجم)
همسفران نمایندگی دهخدا قزوین

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .