در مسائل حیاتی ؛به خداوند سپردن ،یعنی سلب مسئولیت از خویشتن.
در وادیهای قبل طرز تفکر درست را آموختیم اما باز هم ممکن است با تفکرات، تصمیمگیریها و عملکرد خویش، اشتباهاتی انجام دهیم؛ زیرا به درستی، خود و مسئولیتهای خویش را نمیشناسیم. جایی که اتفاقی به نفع ما رخ میدهد آن را تایید کرده و اگر اتفاقی به ضرر ما انجام شد، آن را به خداوند نسبت میدهیم که ما را فراموش و به حال خود رها کرده است، درصورتیکه اگر کمی بیندیشیم متوجه میشویم خدایی که فرمانروای جهانی به این بزرگی است و همهچیز را به صورت خودکار و منظم آفریده است آیا انسان را بدون برنامه و مسئولیت آفریده است! خیر. این عدم شناخت من از مسئولیتهای خویش و خداوند است که عملکرد نادرست گذشته و شکستهای خود را در حیطه مسئولیت خداوند قرار میدهم.
در وادی چهارم برای شناخت بهتر، هسته انسان را میشکافیم:
الف: صور آشکار، هسته جسم، آنچه با چشم ظاهر میبینیم؛ مثل مغز، کلیه، دست، پا.
ب: صور پنهان، آنچه که با چشم دیده نمیشود؛ مثل عقل، روح، نفس. تعریف نفس هم تعیین موجودیتی است که در هر صورت، چه ظاهر و چه باطن انسان را مینمایاند و بر مبنای خواسته و دانایی که دارد در رتبه و درجهای قرار میگیرد. ۱_ نفس اماره که پایینترین مرحله تکاملی حیوانی و ابتداییترین مرحله تکامل انسان است، در این مرحله انسان هیچ حد و مرزی برای رسیدن به خواستههای خود ندارد و از هر مسیری بدون تفکر و تعقل در کوتاه مدت میکوشد تا وسایل خوشی را فراهم کند اما عاقبتی پر از مشکلات دارد.
۲_نفس لوامه یعنی انسان در این مرحله برای رسیدن به خواستههای خویش مدام خود را سرزنش میکند که آیا این راه درست است یا نه و مدام در جهت دانایی خویش میکوشد.
۳_ نفس مطمئنه در این مرحله نفس انسان کاملاً دانا شده و خود را پالایش کرده است، همه تصمیم گیریها از روی عقل و منطق بوده و حرکتها همه صحیح میباشد.
بنابراین انسان با شناخت خویش میتواند حد و مرزهای مسئولیت خود و خداوند را بشناسد؛ البته که خداوند با واگذار کردن اختیار به انسان در تمام مراحل زندگی به او قدرت انتخاب داده است و این خود انسان است که با چگونه حرکت کردن در این مسیر، به خواستههای خویش میرسد. حال اگر در مسیر ضد ارزشها حرکت کند به سمت تاریکیها خواهد رفت و اگر در صراط مستقیم حرکت کند به طور حتم به فرمان عقل و فرمانروای مطلق نزدیک خواهد شد.
نویسنده: مسافر حسین لژیون هفتم
ارسال: سایت نمایندگی ملاصدرا
- تعداد بازدید از این مطلب :
217