English Version
English

خارج شدن از سکون و به حرکت درآمدن

خارج شدن از سکون و به حرکت درآمدن

جلسه سوم از دوره چهارم کارگاه‌های آموزشی مجازی کنگره ۶۰ نمایندگی پاکدشت با دستور جلسه "وادی چهارم و تأثیر آن روی من" با استادی راهنما همسفر سمیرا در تاریخ ۲۶ خردادماه ۱۴۰۳ آغاز به کار کرد.

خلاصه سخنان استاد:

به نام خدایی که خاک آفرید‌، کز‌ان خاک، انسان پاک آفرید. خداوند را شاکرم که در این جایگاه قرار گرفتم. از نگهبان عزیز، گروه مرزبانی و ایجنت محترم سپاسگزارم که این خدمت را به من واگذار کردند تا آموزش بگیرم. وقتی‌که دستور جلسه یکی از وادی‌ها است‌، من به این فکر می‌کنم که چه تأثیری روی من داشته و دارد و به مفهوم‌هایی که در هر وادی است بیشتر پی می‌برم و از تفکری که برای نوشتن وادی‌ها استفاده‌شده‌ است متعجب می‌شوم. ما باید تأثیر این وادی را در زندگی خانوادگی، کاری، کنگره و... کاملاً حس کنیم‌؛ چون با درک‌ کردن و کاربردی کردن آن متوجه خواهیم شد که چه قدر کار ما آسان‌تر می‌شود‌. وادی‌های کنگره به‌گونه‌ای نوشته‌شده که هر فردی در هر مقطع از سفر اول و دوم که باشد با هر بار خواندن آن به مطالب جدیدی دست پیدا می‌کند و یک برداشتی خواهد داشت.

در ابتدای این وادی از برداشت و نگرش ما از نیروی مافوق یا خداوند صحبت شده است‌. من قبل از ورودم به کنگره خداوند را در زمان مشکلات می‌دیدم و فکر می‌کردم خداوند مسائل و مشکلات را برایم درست کرده است‌ غافل از این‌که رفتار و اعمال خودم باعث به وجود آمدن تمام مشکلاتم شده بود و علاوه بر این طرز فکر، انتظار هم داشتم که خداوند مشکلات مراحل کند؛ یعنی در مسائل حیاتی به خداوند مسئولیت می‌دادم. زمانی که نمی‌توانستم مشکلاتم را حل کنم و ناامید می‌شدم دنبال مقصر می‌گشتم و می‌گفتم خدایا چرا من را به این دنیا آورده‌ای؟ خدایا چرا هر چه بلا است‌ بر سر من نازل می‌کنی؟ خدایا مگر من چه‌کار کرده‌ام؟ خدایا تاوان کدام اشتباهم را پس می‌دهم؟ درصورتی‌که من به‌عنوان یک انسان خودم را نمی‌شناختم‌ و نمی‌دانستم خداوند چه نیروهایی را در درونم قرار داده است که "مانند قله‌های آتش‌فشان آرام و بی‌صدا هستند فقط کافی است به آن‌ها توان حرکت دهم".

این وادی با شکافتن هسته انسان هم در صور آشکار و هم در صور پنهان به من یاد می‌دهد که چگونه بتوانم به‌فرمان عقل نزدیک شوم. وادی‌هایی را که پشت سر گذاشته‌ام قدرت چگونه فکر کردن و این‌که من بیهوده نیستم و خودم باید به خودم فکر کنم را به من یاد می‌دهند، این‌ها ابزارهایی هستند که بدون آن‌ها نمی‌توانم به وادی چهاردهم برسم‌؛ چون روش حل مشکلات را به من می‌آموزد و استفاده از این وادی‌ها باعث می‌شود که خودم در جهت حل مسائل زندگی‌ام قدم بردارم و مسئولیت آن‌ها را به خداوند واگذار نکنم‌. من باید بدانم که خداوند به من قدرت اختیار داده تا مسئولیت خودم را بپذیرم، اگر من الآن دچار مشکلی هستم و قادر نیستم مشکلم را حل کنم؛ باید بپذیرم که خودم با اختیاری که داشته‌ام باعث بروز مشکلات شده‌ام و باید خودم تفکر کنم و مسئولیت کارها را به خداوند یا فرد دیگری واگذار نکنم و این خیلی می‌تواند به من کمک کند و باعث می‌شود که از سکون خارج شوم و به حرکت دربیایم.

"آنانی که اقدام به حل مسائل می‌کنند موردحمایت الله قرار می‌گیرند‌". قطعاً "نیروی مافوق که از رگ گردن هم به من نزدیک‌تر است". وقتی‌که می‌بیند با اختیار خودم برای حل مشکلاتم تلاش می‌کنم و مسئول اعمال خودم هستم او هم به من کمک می‌کند‌. اگر از زاویه دیگری به این وادی نگاه کنم می‌بینیم که این وادی در شکل گرفتن و بالا رفتن اعتمادبه‌نفس من هم نقش داشته است. وقتی‌که من مشکلی را خودم حل کنم باعث بالا رفتن اعتمادبه‌نفسم می‌شود‌ مثل شخصی که درگیر بیماری اعتیاد است و شخصی که در کنگره اعتیادش را درمان می‌کند و درواقع یک کار بسیار بزرگی را انجام می‌دهد‌، کاری که دنیا در حل این مسئله مانده‌اند‌. کافی است که هرکدام از ما، به درون خود برویم و ببینیم این وادی در زندگی ما چه تغییری ایجاد کرده است و چه طور مثل یک کوه مقاوم شده‌ایم و همه مشکلات را به پایان می‌رسانیم‌؛ چون یاد گرفته‌ایم در مسائل حیاتی به خداوند مسئولیت ندهیم؛ بلکه اقدام به حل مسائل کرده‌ایم و خداوند هم ما را یاری داده است.

این وادی به من می‌گوید: عبور از نفس‌ اماره به عهده خود من است اگر شب تا صبح دعا کنم که خدایا نقص‌ها و عیب‌های مرا برطرف کن و من را از بدی‌ها دور کن‌؛ اما در عمل برعکس آن را انجام دهم به‌طرف پایین سوق داده می‌شوم؛ چون خداوند اختیار به من داده است و به‌واسطه همین اختیار می‌توانم به‌سوی بالاترین نقطه تکامل قدم بردارم یا از چهارپایان هم کمتر باشم‌ و این کاملاً بستگی به من و خواست من دارد که در چه مسیری قدم بگذارم‌، اگر من در مسیر ضد ارزش‌ها بوده‌ام الآن که به‌اشتباه خودم پی برده‌ام اگر بخواهم تغییر جهت به سمت ارزش‌ها بدهم یک مقدار دشوار است‌‌؛ اما برایم قابل‌اجرا است؛ یعنی من می‌توانم با چرخش ۱۸۰ درجه از تاریکی‌ها به سمت نور حرکت کنم و خرابی‌های گذشته را جبران کنم و شرط آن این است که مسئولیت کارها و مسائلم را به هیچ‌کس واگذار نکنم. در کل تأثیر این وادی بر من این بود که اگر من مشکلی دارم و بخواهم در خانه بمانم و بگویم؛ هر آن‌کس که دندان دهد نان دهد و انتظار داشته باشم مشکل من حل شود کاملاً در اشتباه هستم؛ حتی اگر بخواهم با دعا و نیایش هم این کار را انجام دهم‌؛ ولی اگر در مسیر ضد ارزش‌ها باشم مانند این است که راهنمای ماشینم را به چپ بزنم؛ ولی به راست بپیچم. خداوند را شکر می‌کنم که نعمت کنگره ۶۰ را در اختیار من قرارداد و برداشت من از خداوند اصلاح شد و فهمیدم که مسئولیت مشکلاتم فقط و فقط به عهده خود من است.

نویسنده: راهنما همسفر سمیرا (لژیون پنجم)
ویراستاری: همسفر یاسمن (لژیون دهم)
ارسال: همسفر فاطمه خدمتگزار سایت
همسفران نمایندگی پاکدشت

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .