English Version
English

گروه خانواده - حرف درست از حلقوم درست بیرون می‌آید

گروه خانواده - حرف درست از حلقوم درست بیرون می‌آید

هفتمین جلسه از دوره اول جلسات لژیون‌ سردار کنگره ۶۰ ویژه همسفران نمایندگی طارم با استادی پهلوان همسفر حدیثه، نگهبانی همسفر زری و دبیری همسفر سمیه با دستور جلسه «پهلوان» در روز پنج‌شنبه هفدهم خردادماه 1403 ساعت ۱۵:۳۰ آغاز به کار کرد.

خلاصه سخنان استاد:

ابتدا از نگهبان و ایجنت محترم سپاسگزارم که به من اجازه دادند که در این جایگاه خدمت کنم و در جمع شما عزیزان باشم.

دستور جلسه در مورد آداب معاشرت است که همه ما با آن تا حدودی آشنا هستیم. خدا را شکر می‌کنم که آقای مهندس آن‌قدر اطلاعات خوب برای ما گذاشتند که می‌توانیم به نحو احسن  از آموزش‌ها برخوردار باشیم.

انسان وقتی  دریک فضایی قرار می‌گیرد باید صحبت کردن با طرف مقابل را کاملاً  بلد باشد. ما قبلاً بلد نبودیم که با چه آدابی صحبت کنیم، تا یکی صحبت می‌کرد سریع می‌رفتیم وسط حرفش و نظر می‌دادیم و یا اینکه کلمات توهین‌آمیز به کار می‌بردیم و بدون این‌که برداشت درستی از صحبت‌های طرف مقابل داشته باشیم برای خودمان جمع‌بندی می‌کردیم.

خدا را شکر می‌کنم که آقای مهندس دژاکام آداب معاشرت را به ما آموزش دادند و در کتاب عبور از منطقه ۶۰ درجه زیر صفر فرمودند: «حرف درست از حلقوم انسان درست بیرون می‌آید»، پس ما باید به جملاتمان دقت کنیم. بعضی‌اوقات یک کلمه باعث می‌شود حرف من به‌خوبی و خوشی ختم شود و گاهی اوقات هم به دعوا و خون‌ریزی ختم شود، پس ما باید مراقب باشیم که چه صحبت‌هایی می‌کنیم. از همه مهم‌تر اینکه گوش کنیم ببینیم که طرف مقابلمان چه چیزی می‌گوید و پشت این حرفش چه چیزی نهفته است و هدفش چیست؛ شاید قصدی داشته که ما باید متوجه باشیم. جناب مهندس می‌فرمایند: «موقعی که به بچه‌های خود آموزش می‌دهیم اول سلام گفتن را به آن‌ها یاد بدهیم، وقتی بزرگ‌تری را می‌بینند سلام بدهند یا کسی برای آن‌ها کاری انجام داد تشکر کنند»، پس درست صحبت کردن، تشکر کردن و احترام گذاشتن همه این‌ها برای ما مهم هستند.

اگر ادب را یاد نگیریم برای مثال وقتی ما برای خرید یک وسیله‌ای به فروشگاه می‌رویم اگر اجناس خاکی شده باشد فوری ایراد می‌گیریم و به صاحب مغازه می‌گوییم: این چه وضع وسایل است! درصورتی‌که آن مغازه‌دار تمام سعی خود را می‌کند بهترین و باکیفیت‌ترین وسایل را به‌طرف مقابل بفروشد. ما در جایگاهی قرار داریم که لحظه‌به‌لحظه این‌ها را به ما آموزش می‌دهند. از آقای مهندس خیلی تشکر می‌کنم، چون خود من خیلی چیزها را نمی‌دانستم و در این چند سالی که در کنگره ۶۰ هستم خیلی آموزش‌ها گرفتم و احساس می‌کنم یک‌بار دیگر متولدشده‌ام .

قبلاً احساس می‌کردم انسان بیهوده‌ای هستم و هیچ‌چیزی برای من اهمیت نداشت و نمی‌توانستم هیچ کمکی به دنیا و خودم بکنم ولی الآن فهمیدم چیزی که می‌توانم انجام بدهم برای خود من است.

آقای مهندس  دژاکام در کتاب عبور از منطقه ۶۰ درجه زیر صفر فرمودند: «ما دو تا نیرو داریم که این نیروها در وجود ما هستند؛ یکی نیروی مثبت و دیگری نیروی منفی که شاخه‌ اصلی این هست که به ما اختیار داده‌شده است و با آن می‌توانیم راه درست یا راه نادرست را انتخاب کنیم»، این دقیقاً همان آداب معاشرت است؛ باید خودمان تشخیص بدهیم که کدام راه را برویم. من امروز تشخیص دادم که اینجا در جمع شما عزیزان باشم، پس این باعث می‌شود که حال من خوب باشد و حال خوبم را به شماها انتقال بدهم و از شما هم انرژی دریافت کنم. هرچقدر ما پهلوان‌ها، دنورها و سردارها بخواهیم به کنگره ۶۰ کمک کنیم ناچیز است؛ به قول آقای مهندس که بنیان‌ کنگره ۶۰ هستند: «هنوز من نتوانسته‌ام ترازم را با کنگره ۶۰ صفر کنم و همیشه احساس می‌کنم که به کنگره ۶۰ بدهکارم»، چون پولی که من می‌دهم یا کمکی که می‌کنم در مقابلش به من حال خوب می‌دهد و این همان ضرب‌المثل است که از هر دستی که بدهی از همان دست دریافت می‌کنی.

پهلوانی برای هرکسی یک معنا دارد؛ یکی می‌گوید قدرت است‌؛ یکی می‌گوید مالی است، ولی من می‌گویم علاوه بر این‌ها یعنی با نفس اماره‌ات بجنگی. هر وقت جنگیدی و فهمیدی کجای کار هستی و مشکلاتت را با خودت حل کردی آن‌وقت است که برای خودت پهلوان شده‌ای نه برای دیگران.

هرکدام از ماها در یک جایگاهی پهلوان هستیم؛ یکی پهلوان مسافرش است؛ یکی می‌رود بیرون دست یک پیر زنی را می‌گیرد یا دست یک فقیری را می‌گیرد به او می‌گویند پهلوان. هرکسی پهلوانی را یک‌طور معنی می‌کند. خود من نمی‌دانستم پهلوانی چه هست، مدت‌ها با خودم جنگیدم تا فهمیدم که پهلوانی یعنی این‌که با خودت بجنگی، خودت را بسازی تا یک شخص دیگر و انسان دیگر بشوی و این خیلی حس‌ و حال خوبی است و آرامش دارد، چون باعث می‌شود انسان به‌سختی هیچ مشکلی فکر نکند، حتی مشکلی که به‌سختی کوه باشد، فقط به یک موضوع فکر می‌کند؛ اینکه خدا در مقابل این سختی یک‌راهی گذاشته است، شاید دیر برسد ولی به‌زودی به آن راه می‌رسد آن‌هم با تفکر درست. 

تایپ: همسفر زری رهجوی راهنما همسفر زهرا، نگهبان و عضو لژیون‌سردار
عکاس: همسفر رقیه، مرزبان خبری
ارسال: همسفر مرضیه رهجوی راهنما همسفر پروانه، خدمتگزار سایت
همسفران نمایندگی طارم

 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .