English Version
English

آداب معاشرت مقدمه رابطه نیکو

آداب معاشرت مقدمه رابطه نیکو

سلام دوستان مریم هستم همسفر

آداب معاشرت مجموعه رفتارهای درستی است که باید در برخورد با یکدیگر در موقعیت‌های مختلف رعایت کنیم تا احترام و شأن و منزلت ما حفظ شود و نیز به معنای روش‌های نیکو، اخلاق پسندیده و تربیت صحیح است. منظور از آداب معاشرت مجموعه از رفتارهای درست و باارزش فرد می باشد که موردقبول مردم، جامعه ونیز درجهت عقل و فرمان عقل انجام شود.

معاشرت به نحوه‌ی رفتار، عمل و عکس‌العمل ما در مقابل افراد مختلفی که روزانه با آن‌ها در ارتباط هستیم هست. همان‌طور که مشخص است آداب جمع اَدب است و در انجام عمل هیچ بی‌ادبی و عمل ناپسندی نیست اگر به این‌گونه باشد شخص بی‌ادب خطاب می‌شود. آداب معاشرت به ما کمک می‌کند تا در روابط اجتماعی و حتی روابط خانوادگی خود موفق‌تر باشیم. افرادی که آداب معاشرت را رعایت می‌کنند آدم‌های جذاب‌تری هستند و نیز در جامعه از احترام بیشتری نیز برخوردارند.

افراد باشخصیت و محترمانه در اجتماع دیده می‌شوند و متقابلاً احترام دیگران را هم به دست آورند. آداب معاشرت به ما نشان می‌دهد که چه رفتاری منطقی و در جامعه قابل‌قبول است. رعایت آداب معاشرت و کسب احترام از سوی دیگران باعث افزایش اعتمادبه‌نفس می‌شود.

آداب معاشرت از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین اصول زندگی هست از کوچک‌ترین و جزئی‌ترین مسائل روزمره تا بزرگ‌ترین آن‌ها از آداب غذا خوردن، آداب رانندگی، آداب ملاقات، آداب مهمانی، آداب راه رفتن، آداب رفتن به ادارات، آداب احترام به بزرگ‌ترها حتی کوچک‌ترها را شامل می‌شود. آداب زیارت و مقدسات هر دین، آداب هر قوم، حتی با پیشرفت جامعه آداب جدیدی به وجودمی آید مثل آداب فضای مجازی و رسانه حتی آداب تلفن کردن و پیام دادن و بسیاری از مسائل کوچک و بزرگ زندگی هر شخص را به زیبایی متحول می‌کند.

آداب معاشرت مقدمه معاشرت نیکو بستگی به علم و تعلیم و حلم و تربیت نیکو و عمل صالح، صبر و تحمل و مهر و محبت و اخلاق حسنه دارد. آنکه علمش بیشتر است تربیتش نیکوتر است و عملش صالح‌تر است و مطمئناً از رذایل اخلاقی همچون خشم و شهوت، بخل و حسادت، افراط‌وتفریط و بسیاری از ضد ارزش‌ها دوری می‌کند. فرق انسان و حیوان در همین رعایت ادب هست.

آموختن و درست رفتار نمودن آداب معاشرت یکی از نشانه‌های عبور از نفس اماره و ارتقای نفس شخص به درجه بالاتر یعنی همان نفس لوامه می‌باشد. وقتی میزان درک و فهم انسان براثر آموزش به مقام بالاتری برسد نه‌تنها ارزش و درستی را می‌فهمد بلکه با داشتن قدرت تشخیص ارزش از ضد ارزش درستی از نادرستی به تکامل می‌رسد تا آنجا که با انجام ندادن عمل زشت و ضد ارزشی و ناپسند دیگران خودبه‌خود در مسیر صراط مستقیم به راه خود ادامه می‌دهد و به بی‌راهه نمی‌رود. چه زیبا گفت لقمان حکیم درهمین مورد که ادب از که آموختی از بی‌ادبان.


 

سلام دوستان طااهره هستم همسفر رضا

(خلاصه‌ای از سی دی آداب معاشرت)

در درمان اعتیاد باید شخص به تعادل برسد. تعادل یعنی پایداری. آدم‌هایی که از تعادل خارج‌شده‌اند و آن آرامش لازم را ندارند در همه قشرهای جامعه دیده می‌شود و باعث رنجش دیگران می‌شوند. آداب معاشرت برمی‌گردد به تعادل و بی‌تعادلی، کسی که اَدب دارد تعادل هم دارد. ما مجموعه آداب را به‌صورت اَدب یاد می‌کنیم.

غذا خوردن آداب خاصی دارد. به چه میزان غذا خوردن و زیاده‌روی نکردن. راه رفتن آداب خاص خود را دارد: چگونه راه رفتن، تند نرفتن، کند نرفتن، غلط راه رفتن باعث کمردرد می‌شود. سخن گفتن، باید روی سخن خودکنترل داشته باشیم.

مهمانی عروسی عزا آداب و معاشرت خود را دارد: چطور غذا بخوریم، چقدر غذا بخوریم، از چند مدل غذا یک مدل انتخاب کنیم. مهمان‌داری: زمانی که مهمان‌داریم اول‌ازهمه سر سفره نشسته و آخر از همه بلند شویم. رانندگی: تند رفتن، بوق زدن، کمال بی‌ادبی است. مراجعه به ادارات: باید اَدب و نزاکت را رعایت کنیم دو نفر در حال صحبت هستند وارد بحث آن‌ها نشویم.

در آخر کسی که دروغ می‌گوید کسی که سخن‌چینی می‌کند کسی که در کار دیگران تجسس می‌کند انسان بی‌ادبی است. چراکه به دانایی و آگاهی لازم نرسیده است.

ویرایش: همسفر فهیمه (لژیون سوم)
ویراستاری و ارسال به سایت: همسفر اشرف (لژیون دوم)
 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .