English Version
English

در هر انسانی شخصیت اصلی نفس است

در هر انسانی شخصیت اصلی نفس است

در هر انسانی شخصیت اصلی نفس است که تعیین موجودیت می‌کند نه روح و جسم او. در هنگام مرگ نیز این نفس انسان است که توسط فرشتگان مرگ تحویل گرفته می‌شود؛ در حالی‌ که اکثر انسان‌ها روح و نفس را یکی می‌دانند. در قرآن‌کریم آمده است: «ما شما را از نفس واحده‌ آفریده‌ایم و از روح خود در شما دمیده‌ایم و از علم خود به شما نداده‌ایم مگر اندکی».

ما چیزی به نام روح پلید و یا کثیف نداریم؛ زیرا روح از جنس خداوند است و کاملاً پاک و منزه است. در قرآن‌ کریم لغات مفهوم خاص و تخصصی خودشان را دارند به همین دلیل زبان قرآن به صورت عربی است؛ چون دستور و قوانین زبان عربی این‌گونه است. به‌طورمثال در زبان فارسی وقتی می‌گوییم شتر، اصلاً مشخص نیست که این شتر ماده است و یا نر؛ اما در زبان عربی کاملاً مشخص است که شتر بچّه است یا بزرگ، نر است یا ماده. کلمه جماز به شتری گفته می‌شود که مخصوص سرعت است. پس روح و نفس  کاملاً باهم متفاوت هستند؛ به عنوان مثال وقتی می‌گوييم بیت یعنی خانه؛ اما طویله هم خانه است، ولی برای‌ حیوانات است.

اولین ابزار نفس، حس است که ما می‌توانیم به وسیله آن با جهان ارتباط برقرار کنیم؛ زیرا حس در همه انسان‌ها و حیوانات دریافت کننده است که شامل پنج حس بینایی، شنوایی، چشایی، بویایی و لامسه است؛ مثلاً با حس چشایی می‌توانیم انواع و اقسام خوراکی‌ها را بچشیم تا اگر یک خوراکی مثل بادام تلخ که سیانور دارد و با خوردن بیش‌ از اندازه آن مسموم می‌شویم را مصرف نکنیم؛ تریاک تلخ است و ضرر دارد، مگر از آن به عنوان دارو استفاده شود؛ همچنین مشروبات الکلی و قهوه تلخ سم هستند؛ مثلاً قهوه‌ تلخ برای سیستم گوارش و روده‌ها بسیار ضرر دارد؛ اما از آن‌جایی که مردم عربستان تعصب شدید نسبت به خوردن ودکا دارند، بیشتر از قهوه‌های تلخ استفاده می‌کنند.

حس بعضی از حیوانات بسیار قوی‌تر از حس انسان است؛ مثلاً حس بویایی یک سگ بسیار قوی است؛ درصورتی‌که اگر حس بویایی انسان مانند حس بویایی سگ قوی بود، هرگز ما نمی‌توانستیم زندگی کنیم. حس یک گیرنده است به همین خاطر ما به یک فرستنده به نام نور نیاز داریم که در تمام جهان هستی از اهميت ویژه‌ای برخوردار است و بیش‌ترین سرعت در جهان، سرعت نور است. در قرآن به آن اشاره شده است: «خداوند نور زمین و آسمان است». پس از نور، صوت بسیار مهم است؛ بنابراین اگر هر کدام از این مؤلفه‌ها نور، صوت و حس وجود نداشته باشند، دریافت امکان‌پذیر نیست.

وقتی ما یک صدایی را می‌شنویم، قسمت‌های مختلف گوش صدا را تبدیل به مورس می‌کنند و به مغز انتقال می‌دهند تا این صدا تبدیل به مفهوم شود؛ بنابراین ما بایستی هنگام حرف زدن با دیگران بسیار تمرکز کنیم تا بفهمیم پشت حرفی که زده شده ، چه چیزی نهفته است و از این طریق هدف فرد را متوجه شویم. ما پنچ حس درون داریم که به ما چسبیده‌اند، به همین دلیل به آن‌ها حس‌های درونی می‌گوییم؛ هم‌چنین پنچ حس بیرون داریم که در خواب و پس از مرگ اتفاق می‌افتد؛ بنابراین ما باید به حس‌های خودمان بیشتر دقت کنیم.

استاد ۸ ماه قبل از شروع سفر آقای مهندس به طور غیر مستقیم به او تذکر می‌داد که به فکر درمان خود باشد. ما انسان‌ها تحمل کوچک‌ترین ایراد از طرف اطرافیان‌ خود را نداریم و با کوچک‌ترین خطا از طرف آن‌ها فوری تذکر می‌دهیم؛ چون نمی‌توانیم عیب کسی را ببینیم و عکس‌العمل نشان ندهیم. گاهی ما باید با اشاره بیان کنیم؛ زیرا استاد آقای مهندس با اشاره بیان می‌کردند که باید از دود پرهیز کنید؛ آقای مهندس با این‌که منظور آن‌ها را متوجه می‌شدند، می‌گفتند: بله! باید سیگار را کمتر استفاده کنم؛ نفس انسان بسیار زیرک است و زیر آبی می‌رود. البته گاهی اوقات اجرای کارها برای فرد غیر ممکن است و در حد توانش نیست. آقای مهندس از استاد خود می‌پرسد که برای بهتر شدن من چه پیشنهادی دارید؟ استاد می‌فرماید: «قدم‌هایتان را سریع بردارید، تفکر کنید و کارها را به طور‌ کامل انجام دهید تا عمل بدون نقص داشته باشید».

آقای مهندس همیشه توصیه می‌کنند که در زندگی قدر آن چیزهایی که دارید را داشته باشید؛ اما ما زمانی قدر‌ کسی و یا چیزی را می‌دانیم که آن را از دست داده باشیم، مانند سلامتی و یا عزیزان‌ خود. وقتی حس انسان قوی شود، هیچ مانعی روبه‌رویش وجود ندارد و شرط قوی شدن حس، خالص شدن خواسته فرد است. هر چیزی دارای دو قطب مثبت و منفی است، به همین دلیل ما همیشه بر سر دو راهی قرار می‌گیریم؛بنابراین اگر حس انسان خالص باشد، می‌تواند راه درست را‌ پیدا کند و اگر حس تقویت شود، شما به مطالبی دسترسی پیدا می‌کنید که در باورتان نمی‌گنجد و وارد درجه دیگری خواهید شد و به کارهایی که برای شما مجهول است و در انجام آن تردید دارید، می‌توانید با تفکر، تعقل و قوی شدن حس قبل از پیش آمدن هر چیزی آن را پیش‌بینی کنید. در بعد حیات زمینی ما از هر نقطه‌ای که شروع می‌کنیم تا انتها همه امتحان است؛ بنابراین زمانی‌که حس ما منفی می‌شود، برای نفس مشکل ایجاد می‌شود.

آقای مهندس نمایشنامه پنجره‌ای رو به آسمان را نوشتند تا به افراد توضیح بدهند که حقایق را باید به زبان ساده برای انسان‌ها بیان کرد تا برای آن‌ها قابل فهم باشد.

 

منبع: سی‌دی گردش حس
نویسنده: همسفر معصومه رهجوی راهنما همسفر آرزو (لژیون تغذیه سالم)
ویرایش: همسفر معصومه رهجوی راهنما همسفر آرزو (لژیون تغذیه سالم)
ویراستاری و ارسال: راهنمای تازه‌واردین، همسفر حمیده
همسفران نمایندگی جواد

 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .