English Version
English

تا حرکت نکنی اتفاقی نخواهد افتاد

تا حرکت نکنی اتفاقی نخواهد افتاد

دهمین جلسه از دوره دوم جلسات آموزشی خصوصی ویژه همسفران لژیون سردار نمایندگی ملایر، با استادی راهنما همسفر فائزه، نگهبانی همسفر معصومه و دبیری همسفر مبینا با دستور جلسه «وادی پنجم و تاثیر آن روی من؛(در جهان ما تفكر؛ قدرت مطلق حل نيست، بلکه توام با رفتن و رسيدن، آن را كامل مي نمايد.)» تاریخ یک‌شنبه ۲۴ تیر‌ماه ۱۴۰۳ رأس ساعت ۱۶:۰۰ آغاز به کار کرد.

خلاصه سخنان استاد:

وادی‌ها مبانی آموزش کنگره‌۶۰ هستند که در چهار وادی اول از نظر ذهنی آماده می‌شویم اما اگر این آمادگی ذهنی بدون عمل و حرکت باشد بی‌فایده هستند؛به قول سعدی: «عالم بی‌عمل مانند زنبور بی‌عسل می‌باشد.» وادی پنجم می‌گوید: «بایستی حرکت کنی و تا حرکت نکنی اتفاقی نخواهد افتاد، فکر به تنهایی حلال مشکلات نیست پس برای رسیدن به نتیجه و حل مشکلات و یا درمان اعتیاد باید حرکت نماییم.»

در این وادی عنوان شده است تا زمانی که حرکت نکنیم هیچ تغییر و تحولی در وجود ما به‌وجود نخواهد آمد و همین حرکت سبب می‌شود تصاویر ذهنی درونی تبدیل به تصاویر واقعی بیرونی شود و از قوه به فعل درآیند. در وادی‌ پنجم ما حرکتمان را آغاز می‌کنیم اما باید بدانیم که این حرکت بایستی درست و اصولی باشد تا به بی‌راهه نرویم برای این منظور در این وادی هشت کلید وجود دارد؛

۱_ برگشت از ضدارزش‌ها؛ بزرگ‌ترین ضدارزش مصرف موادمخدر است که در کنار آن ضدارزشی‌های دیگری به‌وجود می‌آید بایستی تحت هر شرایطی از ضدارزش‌هایی که قبلا انجام می‌دادیم بازگشت یا به نوعی توبه کنیم. ۲_ خودداری؛ یعنی در اختیار داشتن خود؛ انسان خوددار کسی است که اختیار خودش را در دست دارد به‌عنوان مثال اگر جایی امکان لغزش در آن است به آن مکان نرود حتی اگر تردید دارد بهتر است خودداری کند.

۳_ قناعت؛ بایستی در طول دوره درمان اعتیاد مسافرمان به آن‌چه داریم قانع باشیم و قدر داشته‌های خود را بدانیم به‌عنوان مثال به همان مقدار دارویی که راهنما مشخص کرده قناعت کنیم و از همان بهترین استفاده را ببریم قرار نیست که بلافاصله با شروع درمان تمامی مشکلات ما حل شود بلکه با قناعت و استفاده درست، شکرگزار نعمت‌هایی که در اختیار داریم باشیم و در ادامه با تلاش و کوشش فراوان می‌توانیم پایه‌های مالی زندگی خود را مستحکم کنیم.

۴_ صبر؛ یکی از مفاهیم مهم و کاربردی در کنگره صبر است؛ یعنی در نظر گرفتن زمان برای انجام هر کاری همراه با سعی و تلاش حساب شده درمان اعتیاد ۱۰ الی ۱۱ ماه زمان می‌خواهد و خروج از تاریکی مستلزم صبر، تلاش و گذشت زمان است برای درمان اعتیاد ما نیازمند آموختن و به‌کارگیری مفهوم صبر در زندگی خود هستیم چرا که در غیر این صورت یعنی بدون در نظر گرفتن صبر هرگز به درمان اعتیاد نمی‌رسیم.

۵_ غیبت، تجسس، قضاوت؛ رهجو بایستی از غیبت کردن پرهیز کند، از تجسس در امور دیگر رهجویان خودداری کند چرا که تجسس ممکن است باعث قیاس شود و نهایتاً به قضاوت نابه‌جا می‌رسد که تخریب ایجاد می‌کند. ۶_ وکیل؛ وکیل هم خانواده توکل است که بایستی همواره در مسیر زندگی به خداوند توکل کنیم تا ما را در رسیدن به هدف یاری کند در مسیر درمان اعتیاد پس از توکل به خداوند بایستی فرد دیگری یعنی راهنما را وکیل قرار داده و فرمان‌بردار او باشیم تا به سرمنزل مقصود برسیم.

۷_ رضا؛ بعضی‌ها دائماً در حال گله و شکایت از خود، خانواده، کار، جامعه، هستی و حتی خداوند هستند؛ انسانی که چنین روحیه‌ای داشته باشد لذتی از زندگی و کارهایی که انجام می‌دهد نمی‌برد برای چنین افرادی با چنین تفکراتی زندگی تلخ و جهنم است؛ پس رضایت‌مندی و راضی بودن یکی از صفات زیبایی است.در کنگره یک رهجو می‌بایست با برخورد با مشکلات سفر خویش رضایت توأم با توکل به خدا را داشته باشد رضا به محبت بستگی دارد و اگر محبت حاصل شد رضایت هم حاصل می‌شود و در این مرحله شاید بتوان گفت محبت بین یک رهجو و یک راهنما یقیناً رضایت به‌دست می‌آورد.

۸_ تسلیم؛ مقام تسلیم در درجه بالاتر از رضا قرار دارد زیرا تسلیم عبارت است از ترک کردن خواسته‌ها و سپردن امور به خدا بدون آنکه به آن‌ها وابستگی داشته باشد که بسیار سخت و دشوار است ولی وقتی کسی بتواند وارد این مرحله شود به آرامش می‌رسد.

تایپ: همسفر اکرم رهجوی راهنما همسفر معصومه (لژیون سوم) و عضو لژیون سردار
عکاس: همسفر رعنا مرزبان خبری گروه خانواده و عضو لژیون سردار
ویراستاری و ارسال: راهنمای تازه‌واردین همسفر زهرا رهجوی راهنما همسفر سمیرا (لژیون دوم)
همسفران نمایندگی ملایر

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .