English Version
English

فکر کردن وقتی با عمل همراه باشد ثمربخش است

فکر کردن وقتی با عمل  همراه باشد ثمربخش است

سلام دوستان فریبا هستم همسفر؛
پیام وادی پنجم حاکی از عظمت درون موجودات است، عظمتی که در صور پنهان آنها وجود دارد و بدون شناخت و آگاهی بدست نمی‌آید، اما باید دانست که معرفت و شناخت بدون عمل به قول سعدی شیرین سخن مانند «زنبور بدون عسل است»؛ بنابراین وقتی در کنگره، آموزش‌ها را یکی‌یکی فرا می‌گیریم و با مسائلی چون تفکر و تعقل، پذیرش مشکلات و امیدوار بودن در حل آنها،  مسئولیت‌پذیری آشنا می‌شویم نوبت آن است که دانسته‌های خود را از قوه به فعل در آورده و پا در میدان عملیات بگذاریم. این وادی آموزش می‌دهد که باید حرکت کرده و افکار منطقی خود را به اجرا بگذاریم. برای رسیدن به آرامش از نکات منفی همچون ترس، اضطراب، ناامیدی، غیبت و....  باید پاکسازی و سازندگی را از خودم شروع کنم و هر لحظه به سه اصل پندار سالم، گفتار سالم و کردار سالم پایبند باشم. خروج از پریشانی، ناامیدی و بیماری‌ها و.... یک‌باره  اتفاق نمی‌افتد، بلکه باید برای رسیدن به صلح و آرامش پله‌های تزکیه و پالایش را به مرور زمان یکی‌یکی طی کنم. این جهان، جهان فیزیک و ماده است و همه چیز در حال حرکت است پس ما  هم برای حل مشکلات به ویژه مشکل اعتیاد باید حرکت کنیم، باید از ضد ارزش‌ها  همچون دروغ، غیبت، قضاوت و تجسس و... پرهیز نماییم از هر کاری که نمی‌دانیم به نفع ما یا ضرر ما است خودداری نموده و در این مسیر از طبیعت الگو بگیریم که از ساده‌ترین و کمترین امکانات بهترین‌ها را به وجود می‌آورد. برای حل مشکلات نباید عجول باشیم، آگاه باشیم که این کار در طی زمان انجام می‌گیرد و با تفکر و تعقل و با تلاش و کوشش مسائل و مشکلات را پشت سر بگذاریم و با دانستن اطلاعات ناقص بر کرسی قضاوت ننشینیم. بدانیم با پس انداز کردن و طی نمودن مسیر حل مشکلات برایمان آسان‌تر می‌شود، پس هیچگاه دست روی دست نگذاریم حرکت کنیم و بدانیم خداوند در این مسیر ما را یاری خواهد نمود، پس به او توکل کرده و راضی به رضای او بوده و تسلیم خواست او شویم،  گرچه این کار، کار سختی است اما برای کسانی که خواسته آن را داشته و در این مسیر تلاش کنند سهل خواهد شد. امیدوار هستم که با آموزش‌هایی که در کنگره از جناب آقای مهندس دژاکام می‌گیریم بتوانیم به بهترین شکل مشکلات خود را حل نمائیم و به صلح و آرامش برسیم.


سلام دوستان نسرین هستم همسفر؛
وادی پنجم می‌گوید: «در جهان ما تفکر قدرت مطلق حل نیست، بلکه توام با رفتن و رسیدن آن را کامل می‌نماید». این وادی به من می‌آموزد که باید تفکراتم را از قوه به فعل دربیاورم، مثلاً من همیشه می‌دانستم غیبت کردن کار خوبی نیست ولی همیشه انجام می‌دادم و نمی‌توانستم این عمل را ترک کنم، ولی حالا با آموزش از وادی پنجم تا حدودی توانستم از این ضد‌ارزش دوری کنم. تنها دانستن ضدارزش‌ها کافی نیست بلکه باید بتوانم این دانسته‌ها را عملی کنم و در زندگی به کار ببندم.


سلام دوستان زهرا هستم همسفر؛
بعد از چهار وادی که در مورد تفکر گفته شد، وادی پنجم به میان می‌آید تا بدانیم تفکر صرفاً کافی نیست، توام با رفتن است که از قوه به فعل در می‌آید. من طبق این وادی یاد گرفتم که جهان خاکی، جهان خواب و جهان ذهنی وجود دارد و از میان آنها قوی‌ترین و پیچیده‌ترین جهان، جهان ذهن است که هر چقدر آگاهی و بینش انسان قوی‌تر باشد جهان ذهن هم قوی‌تر می‌گردد و این عمل لازمهٔ تمرین برای چگونه زندگی کردن است. هفت کلید واژه در این وادی عنوان شده که تک‌تک آنها دنیایی از آگاهی و علمِ چگونه زیستن را به ما می‌آموزد. مهمترین مرحله، دوری از ضدارزش‌ها است و برگشت از اعمال ناشایستی مثل دروغ گفتن، دزدی کردن، غیبت کردن و مصرف مواد مخدر و غیره است که خرد جهانی هم ما را از انجام این اعمال منع کرده است. قناعت، یعنی  اینکه از کمترین امکانات بهترین بهره را ببریم. توکل، رضا و تسلیم که این را اگر بتوانیم عملی کنیم از آرامش زیادی در زندگی بهره‌‌مند می‌شویم. موضوعی که برای من خیلی جالب و تمرین و انجام آن برایم دلچسب بود، پس انداز بود، من در طول زندگی‌ام به پس‌انداز باوری نداشتم تا اینکه دراین وادی با آن روبه‌رو شدم و از زمانی که شروع به پس‌انداز کردم برایم بسیارر لذت‌بخش است و خدا را شکر می‌کنم که پس انداز را یادگرفتم تا امسال بتوانم در لژیون سردار عضو شوم و بتوانم ذره‌‌ای از لطفی که کنگره به من کرده را جبران کنم.


سلام دوستان صغری هستم همسفر؛
من در وادی پنجم یاد گرفتم که ساختارهای فکری خود را به ساختارهای عملیاتی و اجرایی تبدیل کنم و برای خروج از ضدارزش‌ها چند پله را پشت سر بگذارم که اولین پله آن همان برگشت از ضدارزش‌ها است که با رفتن به درون خود و لحظه‌ای تفکر می‌توانم بفهمم چه کاری ارزشمند و چه عملی ضدارزش است، همچنین یاد گرفتم که تجسس، قضاوت و غیبت نکنم و فقط روی خودم تمرکز کنم و حواسم به خودم باشد تا نقاط ضعف خودم را ببینم و بتوانم روی آن‌ها کار کنم و سعی در تزکیه و پالایش خودم داشته باشم؛ یاد گرفتم که قناعت کنم و مام خودم، طبیعت را الگوی خودم قرار بدهم که از ساده‌ترین چیزها و کمترین امکانات بهترین‌ها را به وجود می‌آورد، مانند درخت میوه‌ای که از آب تلخ و کود بهترین و خوشمزه‌ترین میوه‌ها را می‌دهد. در این وادی به من یادآوری شد که خودداری کنم و اگر در درست یا غلط بودن کاری شک دارم و نمی‌دانم انجام آن به نفع من است یا به ضررم، عقل سالم حکم می‌کند که آن را انجام ندهم؛ همچنین صبر به من یادآوری شد که  در عین حال که زمان را پشت سر می‌گذارم و در نظر می‌گیرم تا به اهدافم برسم، باید برای رسیدن به آن تلاش و کوشش کنم نه اینکه دست روی دست بگذارم و غصه بخورم تا یک ناجی بیاید و مرا نجات بدهد، همینطور پس‌انداز کردن به من یادآوری شد که تا به حکمت و معجزه آن پی نبرم متوجه قدرت و برکت آن نخواهم شد. نکته مهمی که در این زمینه است این است که حتماً باید با این نیت و ذهنیت پس‌انداز کنم که پس‌اندازم برای انجام کارهای خیر و مثبت مانند خرید ماشین، خانه، طلا یا ازدواج و غیره خرج شود، نه با ذهنیت استفاده در بیماری‌ها و حوادث غیرقابل پیش‌بینی و در پله آخر برگشت از ضدارزش‌ها، توکل، رضا و تسلیم به من یادآوری شد که در مراحل مختلف زندگی‌ام علاوه بر تلاش به قدرت مطلق توکل کنم و پس از گذشتن از مرحله توکل و رضا به مقام تسلیم برسم که می‌تواند هم سخت باشد و هم سهل که در آنجا مرا خواسته‌ای نیست جز خواسته قدرت مطلق.


سلام دوستان مهناز هستم همسفر؛
وادی پنجم به ما یاد می‌دهد که در هر کاری باید تفکر کرد و بعد از آن عمل کنیم، حالا زمانی که خواستیم عمل کنیم اول با توکل بر خدا مسیر درست را انتخاب می‌کنیم و بعد با استفاده از نفس لوامه یعنی اینکه با وجدان در راهی که انتخاب کردیم قدم برداریم، اول صبر داشته باشیم و بعد قناعت و به دنبال قناعت کردن، پس‌انداز داشته باشیم.در این وادی یاد گرفتم از تجسس کردن، غیبت کردن و دروغ گفتن بپرهیزم، یک ضرب المثل هست که می‌گوید: «عالم که عمل نداشته باشه در کارهاش مثل زنبور بدون عسل است». فکر کردن وقتی با عمل کردن همراه باشد ثمربخش است و اینکه از خداوند بزرگ می‌خواهم که در این راه و در این مکان مقدس و امن در کنگره 60 بتوانم تمامی کارهایی را که جناب آقای مهندس دژاکام فرمودند را انجام بدهم و امیدوارم که همه همسفران و مسافران کنگره 60 به آرامش و آسایش برسند.


سلام دوستان مریم هستم همسفر؛
پس از گذشت از چهار وادی که یاد گرفتیم که با تفکر ساختارها آغاز می‌شود و باید چگونه فکر کنیم، در وادی پنجم ما به مرحله‌ای رسیدیم که باید بدانیم که تنها با تفکر خواسته‌های ما عملی نمی‌شود و برای به انجام رسیدن خواسته‌هایمان باید حرکت کرد و رفت تا رسید و باید در این مسیر از همه ناامیدی‌ها ‌و استرس‌ها دوری کنیم و سه پله مهم را به درستی پشت سر بگذاریم که یکی از پله‌ها دوری از ضدارزش‌ها مثل دروغ گفتن، تجسس کردن، غیبت کردن است، پله بعدی خودداری است، یعنی اگر برای کاری فکر کردیم، تحقیق کردیم و نفهمیدیم که نتیجه انجام آن کار درست یا غلط است آن کار را انجام ندهیم و پله آخر هم پله قناعت است که به معنی خساست نیست و معنای آن متفاوت است، یعنی اینکه با آموختن از طبیعت که با خاک، آب و بذر گیاه به ما میوه‌ای خوشمزه و خوش رنگ و بو میدهد یاد بگیریم که با استفاده از کمترین امکانات بهترین بهره را ببریم.


سلام دوستان فریده هستم همسفر؛
بهترین درسی که این وادی به من داد این است که همیشه قدرت مطلق را وکیل خود قرار دهم و همیشه قلب، زبان و عمل و آنچه از طرف او برای ما تقدیر می‌شود رضایت داشته باشم. در زندگی خود قناعت کنم و از کمترین امکانات بیشترین بهره را ببرم همانند طبیعت. در زندگی صبور باشم و این را بدانم که صبر همیشه با شیرینی نیست و گاهی اوقات صبر بسیار سخت و گاهی هم بسیار تلخ و طاقت فرسا است. در زندگی دیگران سرک نکشم و اگر با کسی مشکل دارم به خود شخص بگویم و نه به شخص دیگری. این وادی به من آموخت با اندک درآمد هم می‌توان پس‌انداز کرد و تا زمانی که پس انداز نکنم به قدرت و عظمت آن پی نمی‌برم.

ویرایش و ارسال: همسفر راهله رهجوی راهنما همسفر فریبا (لژیون دوم)
 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .