English Version
English

تبدیل ساختار فکری به ساختار عملی

تبدیل ساختار فکری به ساختار عملی

اولین جلسه از دوره هجدهم کارگاه‌های آموزشی مجازی کنگره 60 نمایندگی البرز کرج با استادی همسفر ژاله رهجوی راهنما همسفر سعیده با دستورجلسه «وادی پنجم و تآثیر آن روی من» در تاریخ 22 تیرماه 1403 انجام شد.

خلاصه سخنان استاد:

وادی پنجم، در جهان ما تفکر قدرت مطلق حل نیست، بلکه توأم با رفتن و رسیدن آن را کامل می‌نماید. در کتاب وادی‌ها از وادی یک تا وادی چهارم صحبت روی تفکر و چگونه فکرکردن برای حل مسائل بود و به وادی پنجم که می‌رسیم می‌فرماید: تفکرات و چگونه فکرکردن خوب و مهم است؛ ولی فقط فکرکردن و جمع‌آوری اطلاعات به درد نمی‌خورد؛ بلکه باید به عمل در آید و از قوه به فعل و قابل‌اجرا باشد.

این وادی اشاره می‌کند به سه جهان که در یک‌لحظه با ما است؛
۱. جهان خاکی که همین جهان طبیعی است که در آن زندگی می‌کنیم. ۲. جهان خواب، ۳.جهان ذهن که بزرگ‌ترین جهان‌ها است و درون خود هفت بطن یا پیکر دارد.
جهان ذهن مقدمه‌ای برای برنامه‌ریزی، عمل و تمرین برای چگونه زیستن در این جهان و یا سایر جهان‌ها است.

ما اگر جهان ذهن را عملیاتی نکنیم هیچ‌وقت به نتیجه نمی‌رسیم. برای به اجرا درآوردن و عملیاتی‌کردن ساختار فکری و تبدیل آن به ساختار عملیاتی بایستی از ترس، اضطراب و عدم اعتمادبه‌نفس و ناامیدی خارج شویم تا به مقصد و آرامش برسیم. برای اصلاح اخلاق، رفتار و منش خود در کل بایستی سه اصل پندار نیک، گفتار نیک و رفتار نیک را هم داشته باشیم و تا زمانی که این دانسته‌ها را مورداستفاده قرار ندهیم و عملیاتی نکنیم هیچ ارزشی ندارند.

حال برای خروج از اضطراب، پریشانی، ناامیدی و بیماری بایستی پله‌ها را طی کنیم که این پله‌ها به ترتیب؛

۱_ برگشت از ضدارزش‌ها یا همان توبه است. هر کسی که به درون خود برود می‌داند چه کاری ارزشی و چه کاری ضد ارزشی است.

۲_ خودداری، گاهی وقت‌ها ما نمی‌دانیم که کاری که می‌خواهیم انجام بدهیم آن کار درست است یا نه در قدیم استخاره می‌کردند یا شیر یا خط می‌انداختند که در این صورت بهتر است کلاً از انجام‌دادن آن کار صرف‌نظر کنیم.

۳_ قناعت، ما قناعت را از طبیعت یاد می‌گیریم که چگونه با ساده‌ترین چیزها بهترین استفاده‌ها را می‌کند. ما تابه‌حال فکر می‌کردیم قناعت فقط صرفه‌جویی در مصرف پول و هزینه‌ها است؛ ولی الان با دیدگاه جدید متوجه می‌شویم که قناعت می‌تواند در تمام زندگی ما نقش داشته باشد و ما می‌توانیم از کمترین امکانات بیشترین استفاده‌ها را داشته باشیم.

۴_ پله بعدی صبر است، در صبر هم باید به طبیعت نگاه کنیم که چگونه طبیعت برای مهیا نمودن تولیدات خودش نیاز به زمان دارد و صبر عبارت است از پشت سر گذاشتن یا طی‌کردن و تحمل زمان همراه با تلاش و کوشش لازم برای رسیدن به هدف.

۵_ تجسس، قضاوت و غیبت. علت اصلی تجسس بیکاری است، کسی که وقتش پر باشد و کار داشته باشد و مشغول باشد هیچ وقتی ندارد که در زندگی دیگران تجسس کند و همیشه بعد از تجسس، قضاوت غلطی هم هست که چون با اطلاعات کم و غلط همراه است حکم غلطی هم برای طرف مقابل صادر می‌گردد؛ زیرا به دیوار خراب و پوسیدهٔ غیبت تکیه می‌دهند و علت غیبت هم نادانی و جهل خودمان است.

۶_ پس‌انداز، در مسیر پر پیچ‌وخم زندگی تنها مسیری که می‌تواند این راه را هموار نماید پس‌انداز است. پس‌انداز برای تمامی انسان‌ها یک ضرورت است. در پس‌انداز حکمت و معجزه‌ای وجود دارد که تا به آن دست نیابیم متوجه قدرت آن نمی‌شویم، روی زمین سفت آب جمع می‌شود. قناعت بدون پس‌انداز به درد نمی‌خورد.

۷_ توکل و رضا و تسلیم، در تمام زندگی سعی  و تلاش خود را بکار گیریم و خداوند را وکیل خودمان کنیم و به خداوند توکل کنیم و همواره با زبان، قلب و عمل به آنچه از طرف او برای ما تقدیر می‌شود رضایت داشته باشیم و حالا اگر از این دو مرحله عبور کنیم؛ یعنی از توکل و رضا عبور کنیم وارد مرحلهٔ تسلیم می‌شویم و در خواسته‌های ما همان خواستهٔ خداوند است و خود هیچ نظری نداریم، نه موافقیم نه مخالف و این مرحله خیلی سخت است؛ چون اکثر ما اگر به خواسته‌های خود برسیم خوشحال می‌شویم و اگر نرسیم روی برمی‌گردانیم و ناراحت می‌شویم. در مرحلهٔ تسلیم برای کسانی سخت و برای  کسانی سهل است.

در وادی پنجم باید بتوانیم ساختارهای فکری خود را به ساختار عملی و اجرایی تبدیل کنیم.
خداقوت و سپاس از همه عزیزان خدمتگزار سایت و فرصتی که به من داده شد.

نویسنده: همسفر ژاله رهجوی راهنما همسفر سعیده (لژیون هفتم)
ویرایش و ارسال: همسفر پریسا، خدمتگزار سایت
همسفران نمایندگی البرز (کرج)
 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .