English Version
English

اجرایی‌کردن تفکر

اجرایی‌کردن تفکر

مشارکت مکتوب از لژیون هفدهم، راهنما همسفر اکرم

همسفر الهام
در وادی پنجم گفته شده است که ما سه مرحله داریم: پندار، کردار، رفتار. یعنی اول انسان فکر می‌کند، وقتی فکر کرد، آیا انسان همهٔ فکرش را می‌تواند به کلام تبدیل کند؟ نمی‌تواند. فاصله بسیار زیاد است. بین گفتار تا کردار هم همین فاصله را داریم. چیزی را می‌گوییم و می‌خواهیم عمل کنیم، مثلاً می‌گوییم دروغگویی بد است و می‌خواهیم نگوییم، می‌گوییم گران‌فروشی بد است؛ ولی گران می‌فروشیم. پس به  آن چیزی که اعتقاد داریم عمل نمی‌کنیم. خداوند در قرآن می‌گوید وای بر نمازگزاران آنهایی که تخلف‌های دیگر می‌کنند، یعنی باید فرامین را اجرا کنی. در وادی پنجم می‌گوید: تفکرکردن قدرت مطلق نیست، باید به مرحله عمل برسد. باید وارد عمل بشویم که چند تا نکتهٔ مهم دارد؛ یکی برگشت از ضدارزش‌ها است که همان توبه است و بسته به نوع گناهت دارد و وقتی خسارتی زدی باید جبران کنی. شما تریاک کشیدی معتاد شدی باید برگردی به جاده. دوم خودداری است، کاری که بد است نباید انجام داد، کاری که ندانی خوب است یا بد نباید انجام دهیم. سوم قناعت یعنی استفاده بهینه از هرآنچه که در اختیار داریم. چهارم صبر، تأمل، تلاش، با فاصلهٔ زمان و بعد  تجسس، قضاوت، غیبت؛ ظن بد نبرید، گمان بد نبرید، تجسس نکنید، غیبت هم نکنید. اول  گمان بد می‌بری، قدم بعد تجسس می‌کنی، بعد قضاوت می‌کنی و بعد غیبت یعنی اصلاً نباید این کار را انجام دهی. باید سرت در کار خودت باشد. مسئله‌ای که ما اضافه کردیم بر گذشتگان پس‌انداز بود، یعنی واردکردن مسائل مادی به معنویات. مادیات رکن بسیار مهمی است. یک نکتهٔ بسیار رمزآلود در اینجا وجود دارد و آن این است که هر کاری که بار معنوی داشته باشد، بار مادی هم با خودش می‌آورد؛ ولی اگر فقط دنبال مادیات باشد بار معنوی ندارد.

همسفر سهیلا
وادی پنجم به من این نکته را تذکر می‌دهد که برای رسیدن به هدف و خواسته فقط تفکرکردن مهم نیست، باید حرکت کرد و رفت و به مقصد رسید. هدف باید به سمت ارزش‌ها باشد و خواسته‌های من منطقی و معقول باشد. آن چه ساختار ذهنی ما است از صورت حرف و فکر به شکل عمل در بیاید و بالفعل شود. مثل معروف (با حلواحلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود). به‌صورت مداوم فقط حرف‌زدن مسئله حل‌شدنی نیست باید بلند شد، تکان خورد و تلاش کرد تا به هدف برسیم. مثل این می‌ماند که من مدام با خود تکرار کنم در افکار خودم که من می‌خواهم پول‌دار شوم یا می‌خواهم لاغر شوم و بنشینم سر جایم دنبال روش درست لاغری یا کسب‌وکاری برای پول درآوردن نباشم و مرتب بگویم چرا من پول ندارم یا چرا شانس ندارم و... درضمن افکار ما باید فقط به سمت ارزش‌ها باشد و برای عملی‌کردن آن افکار فقط تلاش کنیم و ضد ارزش‌ها را از ذهن خودمان دور کنیم. برای اجرایی‌کردن ساختارهای ذهنی باید فکر ما آرامش داشته باشد، از هرگونه تنش، اضطراب، ترس، ناامیدی و عدم اعتمادبه‌نفس دور باشیم تا بتوانیم بهترین فکر را داشته باشیم و در کمال آسایش و آرامش در مسیر رسیدن به خواسته قدم برداریم. برای داشتن آرامش ذهن باید روی خودمان، روی افکار، رفتار و حتی حرف‌زدن خودمان کار کنیم و به بهترین و سالم‌ترین کردار دست پیدا کنیم. تزکیه و پاک‌کردن جسم و روانمان از همهٔ ضد ارزش‌ها ما را به پالایش می‌رساند. بدانیم و آگاه باشیم که فقط دانستن به‌تنهایی کافی نیست. با کاربردی‌کردن ارزش‌ها، دوری از ضدارزش‌هایی مثل (غیبت، کنجکاوی در امور دیگران، قضاوت و...) و استفادهٔ بهینه از تمام امکانات در طول زمان با صبر و بردباری و مهم تراز همه پس‌انداز خوبی‌ها (معنویت) و مال (مادیات) با توکل به خداوند بزرگ او را وکیل خودمان قرار دهیم و قلب و زبان و عملمان راضی به رضای او باشد و تسلیم و فرمان‌بردار قدرت مطلق باشیم. (از تو حرکت از خدابرکت)

همسفر الناز
وادی پنجم، باید ساختارهای فکری خود را به ساختارهای عملی و اجرایی تبدیل کنیم. برای رسیدن به آرامش، تزکیه و پالایش را آغاز کنیم. در وادی اول تا چهارم در مورد تفکر صحبت شد و اینکه تمام ساختارها با فکرکردن به وجود می‌آید. در وادی پنجم می‌گوید: در جهان بیرونی و خارج از تفکر دیگر چنین نیست، تنها فکرکردن کافی نیست یا به عبارتی تفکر قدرت مطلق حل مسئله نیست، باید همراه با عمل باشد تا به نتیجه برسیم. ما هر کاری که می‌خواهیم انجام بدهیم، قبلش باید به آن فکر کنیم که کاردرست است یا اشتباه؟ باید افکار و اندیشه مثبت را به کار بگیریم و راه درست را برویم. کاری که منطقی‌تر و قابل‌ اجراتر است را انجام بدهیم. هر چقدر که فکر کنیم؛ ولی اجرایی نکنیم ارزشی ندارد. تفکری که به عمل نیاید به درد نمی‌خورد، نقشه‌ای که در جهان ذهنیت ترسیم کردی باید در جهان عینی عملی کنی.

ویراستار: همسفر طاهره رهجوی راهنما همسفر فریبا (لژیون یکم)
ارسال: همسفر پریسا، خدمتگزار سایت
همسفران نمایندگی البرز (کرج)
 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .