English Version
English

نتیجه حرکت انسان

نتیجه حرکت انسان

مشارکت مکتوب از لژیون شانزدهم، راهنما همسفر زهرا

همسفر فرین
چهار وادی اول در مورد تفکرکردن است و وادی پنجم در جهان ما تفکر قدرت مطلق حل نیست؛ بلکه توأم با رفتن و رسیدن آن را کامل می‌کنیم. در وادی پنجم باید بتوانیم ساختارهای ذهنی را به ساختارهای عملیاتی تبدیل کنیم. در مسائل زندگی فکرکردن برای حل مسائل و مشکلات ما نمی‌تواند کارساز باشد؛ بلکه باید حرکت را آغاز نمود. اگر من کلی اطلاعات و دانش را در خود جمع کرده باشم فقط با داشتن این اطلاعات و دانسته‌ها نمی‌توانم قدمی از قدم بردارم حتی اگر بهترین سخنور باشم و تمام علوم تربیتی را هم بدانم، اگر نتوانم دانسته‌ها را از قوه به فعل در بیاورم به هیچ نتیجه مطلوبی نخواهم رسید. در وادی پنجم به ما هفت راهکار ارائه می‌دهد که ما بتوانیم با آموزش گرفتن و کاربردی‌کردن آنها در مسیر درست حرکت کنیم تا شاهد نتیجه مطلوب و موفقیت در اهداف و تلاش و حرکت‌های خود در زندگی باشیم. در وادی‌های قبل یاد گرفتیم که بتوانیم درست تفکر کنیم و مسئولیت کارهایمان را خود بر عهده بگیریم و اینک در این وادی باید بیاموزیم که تمام آنچه را که آموخته‌ایم عملیاتی شود، در واقع این وادی برای ما فرمان حرکت را صادر می‌کند. در واقع باید به‌قدری تلاش کنم در این مسیر که بتوانم کلید حل آن موضوع را به دست بیاورم. فقط کسب علم کافی نیست، برای به اجرا در آوردن ساختارهای ذهنی و تبدیل آن به ساختارهای عملیاتی باید از این هفت راهکاری که در وادی پنجم می‌آموزیم عبور کنیم. اولین راهکار برگشت از ضد ارزش‌ها است و به ترتیب، خودداری، قناعت، صبر، تجسس، قضاوت و غیبت، پس‌انداز، توکل، رضا و تسلیم است. ما با دانش و اطلاعات خود و عملیاتی‌کردن آنها در واقع به سمت دانایی هرچه بیشتر و جذاب‌تری حرکت خواهیم کرد. به امید نور و آگاهی هم در وجود و هم‌ ریشه‌هایمان.

همسفر فرنگیس
در این وادی اشاره می‌کند به اینکه قانون حکم‌فرما است از هر کجا حرکت کنیم باید به مقصد برسیم. وادی پنجم می‌گوید باید حرکت کنی تا به مقصد برسی و برای رسیدن به مقصد تفکر خالی ارزشی ندارد باید اول حرکت کنیم و آن را عملی کنیم. نباید ترس و اضطراب داشته باشیم تا بتوانیم به مقصد برسیم. باید تزکیه و پالایش را شروع کنیم همان‌طور که نمی‌توانیم پله‌های یک ساختمان را یکباره طی کنیم. برای رسیدن به آرامش باید پاک‌سازی را از زندگی خود شروع کرده و سه اصل پندار سالم، گفتار سالم و کردار سالم را در نظر بگیریم؛ زیرا اندیشه سالم گفتار و کردار سالم را همراه دارد. پندار، گفتار و کردار نیک یعنی اینکه انسان اول تفکر می‌کند بعد عملی می‌کند. اگر از درست و غلط‌بودن مطلبی مطمئن نیستیم پرهیز کنیم و از ضد ارزش‌ها دوری کنیم برای اینکه بدانیم ضد ارزش‌ها چیست به خودمان رجوع کنیم غیبت و قضاوت نکنیم و شکرگزار باشیم. از هر اتفاقی که در زندگی ما رخ می‌دهد شکایت نکنیم؛ چون هیچ‌چیزی بی‌حکمت نیست. در این وادی اشاره به پس‌اندازکردن می‌کند که  خیلی از مشکلات مالی ما را حل می‌کند. پس‌انداز یعنی مسائل مادی و معنوی باید مساوی باشد. قناعت‌کردن را یاد بگیریم، یعنی با کمترین امکانات کارها را به  بهترین شکل انجام دهیم. اسراف نکنیم، در راه درست پولمان را خرج کنیم و حسرت چیزهایی که نداریم را نخوریم تنها چیزی که می‌ماند اندوخته تفکر و اندیشه سالم است.

همسفر لیلا
در وادی چهارم آموختیم مسئولیت زندگی ما برعهده ما است نه برعهده خداوند، نباید از خودمان سلب مسئولیت کنیم؛ زیرا در این صورت خدا هم به ما  کمک نخواهد کرد. ابتدا باید مسئولیت‌های حیاتی وزندگی و کارهایمان را قبول کنیم سپس شروع به حرکت نماییم. البته با کسب آگاهی و دانش در مسیر مثبت و درست قدم بگذاریم تا مورد رحمت و همراهی خداوند هم قرارمی گیریم. اینکه فقط تفکر کنیم و کسب علم و دانش را هدف خود قرار دهیم و به خیال خود که راهمان درست است در جای خود بمانیم و حرکت نکنیم هیچ ارزشی ندارد. تا زمانی که حرکت نکنیم، از تفکرات و علم خود استفاده نکنیم،  پیشرفت نداشته باشیم و همچنین دانش و آگاهی خودمان را به دیگران نیز انتقال ندهیم، هیچ سودی از این زندگی و جهان هستی نخواهیم برد. انسان با قدرت وتوان بالایی خلق شده است چه‌بسا با تفکر، آگاهی و حرکت در مسیر صحیح می‌تواند به بالاترین جایگاه‌ها دست یابد.

ویراستار: همسفر طاهره رهجوی راهنما همسفر فریبا (لژیون یکم)
ارسال: همسفر پریسا، خدمتگزار سایت
همسفران نمایندگی البرز (کرج)

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .