English Version
English

صبر با تحمل‌کردن تفاوت دارد

صبر با تحمل‌کردن تفاوت دارد

جلسه هفتم از دوره ششم کارگاه‌های آموزش مجازی همسفران نمایندگی ملایر با دستور‌جلسه «وادی پنجم و تاثیر آن روی من؛(در جهان ما تفكر؛ قدرت مطلق حل نيست، بلکه توام با رفتن و رسيدن، آن را كامل مي نمايد.)» با استادی راهنما همسفر سمیرا روز شنبه ۲۳ تیر‌ماه ۱۴۰۳ برگزار شد.

خلاصه سخنان استاد:

در چهار وادی اول آموختیم که چگونه باید درست تفکر کنیم؟ به چه چیزهایی نباید فکر کنیم؟ چرا به این دنیا آمده‌ایم و هدف زندگی ما چیست و به اندیشه و تفکراتمان حد‌ و مرز دادیم. جایگاه خود و خداوند را در زندگی شناختیم.

اما در وادی پنجم می‌گوید تفکر به تنهایی کافی نیست و باید حرکت کنید و ساختارهای ذهنی خود را به ساختارهای عملی دربیاورید. ما در وادی پنجم می‌آموزیم چگونه با تفکر درست و پله‌پله از تاریکی‌ها به‌ طرف روشنایی‌ها حرکت کنیم. اولین پله و اولین قدم بازگشت از ضدارزش‌هاست و در ادامه پله‌های بعدی مانند خودداری، قناعت، پس‌انداز، صبر، تجسس، قضاوت، غیبت، توکل، رضا و تسلیم قرار دارند که ما با به‌کارگیری این نکات می‌توانیم حرکت کنیم و شروع به ساختن زندگی خود کنیم.

همان‌طور که در وادی آمده است برای حرکت در صراط‌ مستقیم باید در مسیر ارزش‌ها حرکت کرد و از تمام ضد‌ارزش‌ها فاصله گرفت تا به آرامش و آسایش برسیم اما نکته‌ای که اینجا وجود دارد این است که به یکباره و یک‌شبه نمی‌شود تمام ضدارزش‌ها را کنار گذاشت و به آرامش رسید بلکه بایستی یکی‌یکی و طی زمان لازم و البته با تلاش، حرکت و اصلاحِ خود، مسائل را حل نمود و به ارزش‌ها رسید.

نکته‌ی قابل تأمل برای من در این وادی این بود که صبر با تحمل کردن تفاوت دارد؛ صبر، آگاهانه و همراه با تفکر است و حرکت و هدف دارد اما تحمل هیچ هدف و حرکتی ندارد. این مطلب آموزشِ بزرگی برای من بود، قبل از کنگره فکر می‌کردم صبر زیادی دارم چون بدون اینکه به مسافرم چیزی بگویم زندگی‌ام را ادامه می‌دادم اما در این وادی آموختم نامِ این عمل، تحمل است نه صبر پس باید از تاریکی و افسردگی که درگیر آن شده‌ام، عبور کنم، تجسس و قضاوت را حتی در تفکراتم راه ندهم. یاد گرفتم این تغییراتی که مرا به روشنایی هدایت می‌کند نیاز به زمان دارد و یک‌شبه امکان‌پذیر نیست. کم‌کم با تفکر صحیح و حرکت درستی که صورت می‌گیرد از ضدارزش‌ها فاصله می‌گیرم.

آموختم باید قدر داشته‌هایم را بدانم و برای نتیجه بهتر تلاش کنم. همیشه در ذهن خود می‌گفتم خدایا به امید خودت اما در آخر گله و شکایت داشتم که خدایا چرا من؟ اما در این وادی فهمیدم وقتی توکل کردم در هر زمینه‌ای چه قلبی، چه زبانی و چه عملی باید راضی به رضای خدا باشم، شکایت و نگرانی نداشته باشم.

إن‌شاءالله بتوانیم با دوری از ضدارزش‌ها به نتیجه دلخواه که همان آرامش و ماندن در روشنایی‌ است برسیم. از خداوند سپاسگزارم که این بستر را پیش روی من قرار داد تا آموزش‌ بگیرم و از تمام کسانی که در این مسیر زحمت می‌کشند کمال تشکر و قدردانی را دارم.

تایپ: همسفر ریحانه رهجوی راهنما همسفر سمیرا (لژیون دوم)
رابط خبری و ارسال: راهنمای تازه‌واردین همسفر زهرا رهجوی راهنما همسفر سمیرا (لژیون دوم)
همسفران نمایندگی ملایر

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .