English Version
English

مصرف شیشه، باعث تخریب روابط اجتماعی و خانوادگی می‌شود

مصرف شیشه، باعث تخریب روابط اجتماعی و خانوادگی می‌شود

اعتیاد یکی از مشکلات عصر حا‌ضر و یکی از ۴ بحر‌ان و مسأله جها‌نی روز است که میلیون‌ها ‌زندگی را ویران و سرمایه‌های کلان ملی، صرف مبارزه با آن می‌شود. توجه به علل گرایش به اعتیاد از ضروریاتی است که در جهت کنترل وا‌بستگی به این مواد اهمیت دارد. اولین بار این ماده در ژاپن کشف و مصرف شد و به‌تدریج به کشورهای دیگر  هم راه پیدا کرد، متأسفانه  درحال حاضر مواد مخدر شیشه در افغانستان، کشور همسایه ما نیز تولید می‌شود. 

مخدر شیشه در واقع نام رایج داروها‌ی محرک و اعتیادآور حاصل از ترکیب ماده‌های صنعتی با مت‌آمفتامین‌ها هستند. امروزه تبلیغ‌هایی درمورد مصرف مواد مخدر توهم ‌زا و محرک می‌شود. همگی این تبلیغات، جوانان ر‌ا تشویق به استفاده  از محرک‌هایی مثل: شیشه، آیس، ال اس دی یا قارچ ‌های جادویی می‌کند. استفاده از شیشه به‌دلیل تأثیر بر کاهش اشتها و کاهش وزن، درمیان زنان بسیار محبوب شد‌ه‌است که امروزه قرص‌ها‌ی زیادی با عنوان داروی لاغری و کاهش وزن حا‌وی این ماده اعتیادآور هستند و متأسفانه به‌راحتی به فروش می‌رسند. هر چند این دارو‌ها باعث کاهش وزن می‌شوند، اما بسیار اعتیادآور است. در اکثر موارد مصرف‌کننده از وجود مخدر شیشه در این قرص‌ها اطلاعی ندارد و متأسفانه ناخواسته معتاد می‌شود. اعتیاد به شیشه بسیار آسان و سریع است اما ترک آن کاری سخت و دشوار است که عوارض بی‌شماری در پی دارد.

مت‌آمفتامین یا مخدر کریستال و شیشه، حاوی دو ماده شیمیایی به‌نام‌ها‌ی «لئو-مت آمفتامین و دکسترو-مت آمفتامین» است. از این دو ماده شیمیایی برای ساخت شیشه به اندازه مساوی استفاده می‌شود. این دو ماده باعث (استریوایزومرهای مت آمفتامین) می‌شوندکه در آینده باعث ایجاد مولکول‌های مت آمفتامین و اثرات سرخوشی در فرد می‌شود. مخدر شیشه یک ماده مصنوعی است و برخلاف سایر مواد مخدر همچون تریاک، هروئین، کوکائین منبع طبیعی در محیط زیست ندارد. طرز تهیه شیشه بسیار خطرناک بوده و مواد شیمیایی مختلفی برای ساخت آن استفاده می‌شوند که ممکن است باعث آتش سوزی در مکان و همچنین ایجاد مشکلات تنفسی، سرگیجه و بیماری‌ها‌ی دیگر می‌شود. 

در صورت مصرف هفتگی و افزایش دوزها‌ی مصرفی برا‌ی لذت بیشتر، فرد طی ۳ هفته تا یک ماه به‌راحتی معتاد به شیشه می‌شود. مت آمفتامین (شیشه) اکنون براساس دوز مت‌آمفتامین و میزان خلوص یا خارجی بودن آن ۱۰۰ هزار تومان به بالا فروخته می‌شود. این ماده مخدر طبع سردی دارد اما تریاک از آن سردتر است. مدت زمان ماندگاری شیشه در بدن ۵ تا ۳۰ دقیقه بعد مصرف، اولین علائم ظاهر می‌شود و تا ۱۲ ساعت و گاهی ۳ روز ادامه دارد. در صو‌رت استفاده به‌صو‌رت اسنیف کردن و یا تزریقی وریدی، ۵ تا ۱۰ ثانیه بعد از مصرف شیشه،  علایم ظاهر می‌شود. در بعضی موارد از شیشه در قالب قرص هم استفاده می‌شود و جنبه مصرف خورا‌کی پیدا می‌کند. این ماده (شیشه) در حالت عادی بدون رنگ و بو و مزه تلخی دارد و حدودا از ۱ تا ۳ روز در خون، ۲ تا ۷ روز در ادرار باقی می‌ماند و بیشتر از ۳ ماه در تست مو، قابل تشخیص است. اگر فردی اوردوز (مصرف زیاد) کند یا دچار نارسا‌یی قلبی و کبدی شود، متاسفانه  احتمال مرگ هم وجود خواهد‌داشت. 

مصرف مخدر کریستال می‌توا‌ند اثر‌ات طولانی مدتی هم داشته باشد و بیماری‌ها‌یی را بروز دهد. از جمله عوارض ماندگارتر مصرف محرک شیشه و انواع آن عبارتند: کاهش مقاومت بدن در مقابل بیماری، آسیب به اندام‌ها‌ی داخلی از جمله: ریه، کبد، کلیه، خشکی شدید پوست، زخم‌ها‌ی پوستی و آکنه، کمبود ویتامین و مواد معدنی، لاغری بیش از حد، پوسیدگی دندان‌ها، بی‌قراری‌، بروز علت زود انزالی‌، افسردگی، توهم و هذ‌یان، از دست دادن حافظه مثلا گم کردن زمان و تاریخ می‌توان نام برد. ماده مخدر شیشه به‌صورت پودر در دسترس قرار می‌گیرد و به‌صورت بلع، تزریقی، استشمام، اسنیف کردن و کشیدن شیشه با قاشق از روش‌های مصرف آن است. اما در کریستال حالت جامد و سنگی می‌‌باشد. 

نتایج بررسی و پژوهشی، نشان داد که گرایش به مصرف مواد مخدر صنعتی و جدید با متغیرها‌یی مثل: سن شروع مصرف، نوع ماده مصرفی سنتی اولیه و علت اولیه مصرف مواد مخدر ارتباط نزدیکی دارد، به گو‌نه‌ای که سن شروع مصرف اولیه (پایین تر) مصرف مواد سنتی (محرک‌تر) و دلایل تفریحی، کنجکاو‌ی و سرگرمی برای شروع مصرف پیش بینی کننده‌های خوبی برای مصرف مواد مخدر جدید و صنعتی هستند.

شیشه علاوه بر تأثیرات بر روی سلامت، می‌توانند باعث تخریب روابط اجتماعی و خانواد‌گی شوند. افرادی که این موا‌د را مصرف می‌کنند ممکن است به‌دلیل  مشکلات روا‌نی و جسمی خود، تمایل کمتری به برقراری ارتباط با دیگر‌ان داشته باشند و به‌طور کلی کمتر در جامعه شرکت کنند. ترک و کنار گذاشتن اعتیاد کار بسیار سخت و دشوا‌ری است که اگر غیر اصولی و بدون مشاوره و متخصص‌ها‌یی این حوزه اقدام به ترک آن کنند دچار عوارض بسیار حاد و حتی در موارد سخت‌‌تر باعث از بین رفتن افراد دارای اعتیاد می‌شوند. 

هم‌اکنون به تدریج اسامی مواد مخدر جدیدی نظیر کیمیکال و کتامین نیز شنیده می‌شود. کتامین از ترکیبات تریاک است و به‌عنو‌ان داروی بیهوش‌کننده حیوانات کاربرد دارد و در حال حاظر به‌عنوان ماده مخدر نیز از آن استفاده می‌شود. کیمیکال هم از گیاهی در اروپا به‌نام گیاه سالویا تهیه می‌شود و اثرات آن شبیه به اثرات قارچ‌ها‌ی سمی یا مجیک ماشروم (قارچ جادویی) است. این ماده از ترکیبات شیشه، هروئین و کتامین و داروهای شیمیایی دیگر ساخته می‌شود که البته نمی‌تو‌ان کاملا رد یا تایید  کرد. ولی آنچه مسلم است اعتیاد به همه مواد با متد Dst و با داروی OT به‌طور کلی در کنگره ۶۰ قابل درمان است.

رابط خبری: همسفر نازیلا رهجوی راهنما همسفر ندا (لژیون پنجم)
عکس: همسفر اعظم، مرزبان خبری
نویسنده: همسفر زهرا (ح) رهجوی راهنما همسفر ندا (لژیون پنجم)
ارسال: همسفر زهرا رهجوی راهنما همسفر ندا (لژیون پنجم)
همسفران نمایندگی وحید

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .