English Version
English

عدم‌تجربه کافی و دیدگاه نادرست فرد باعث می‌شود که در مصرف مواد مخدر دچار مشکلات زیادی شود

عدم‌تجربه کافی و دیدگاه نادرست فرد باعث می‌شود که در مصرف مواد مخدر دچار مشکلات زیادی شود

در این مقاله قصد داریم، راجع‌به اثرات و عوارض مصرف شیشه و یا به عبارتی آیس اطلاعاتی را برای شما نقل کنیم؛ ان‌شاءالله با مطالعه‌‌ی این مطالب اطلاعات بسیار مفیدی راجع‌به شیشه، کریستال، آیس و اکستازی دریافت خواهید کرد. در جهان امروز آیس، شیشه یا کریستال جزء پرمصرف‌ترین مواد مخدر به شمار می‌آید. وجه تسميه اين ماده‌مخدر اين است كه در بعضی حالات، شكل ظاهری این ماده شبيه خرده شیشه‌ و يا تكه‌های کوچک يخ که بیشتر به صورت دانه‌های ریز است. اين ماده در اروپا و آمريكا بيشتر به نام آيس شناخته مى‌شود. شابو كه در آسيای جنوب‌شرقی و خاوردور رواج دارد که شباهت‌هایی با اين ماده دارد.

نام یکی از مواد روان‌گردان و محرک اعصاب به‌نام مت‌آمفتامین که در اصطلاح به شیشه معروف است؛ گاهی‌اوقات مت‌آمفتامین توسط پزشکان برای بیماری‌های خاص تجویز می‌شود؛ زیرا با تأثیر مستقیم بر مکانیسم‌های مغز باعث احساس شادی و هیجان در فرد می‌شود؛ مصرف مت‌آمفتامین باعث اختلال شدید در خواب و یا بی‌خوابی می‌شود و هم‌چنین فرد مصرف‌کننده بی‌اشتهایی شدید نسبت به غذا پیدا می‌کند و ساعت‌ها و روزها میل به خوردن غذا ندارد. البته مصرف این ماده باعث تشنگی و مصرف بیش از اندازه آب می‌شود.این ماده در سال ۱۸۹۳ در ژاپن ساخته شد. در زمان جنگ جهانی دوم این ماده توسط سربازان ژاپنی، آمریکایی و آلمانی برای برطرف کردن خستگی و افزایش سطح انرژی مورد استفاده قرار می‌گرفت

. پس از جنگ جهانی با ورود این دارو به بازار ژاپن و سوء مصرف از مت‌آمفتامین باعث ممنوعیت مصرف این ماده شد. اکنون سؤالی مطرح می‌شود که عوارض خطرناک مصرف ماده مخدر شیشه چیست؟ و با مصرف این ماده چه بلایی بر سر معتادان سراسر جهان می‌آید؟ یکی از ویژگی‌های منفی مصرف این مواد، توهم‌زا بودن این مواد می‌باشد؛ درصورتی‌که مصرف شیشه و مواد توهم‌زا با از بین بردن سیستم‌های عصبی مغز باعث می‌شود که فرد بر اثر توهم به جای بریدن میوه، سر فرزندان خود را ببرد.در حقیقت موادی مانند شیشه اثرات روحی و روانی دارند و با وجود این‌که فرد در ابتدا برای کاهش تنش و اضطراب استفاده می‌کند؛ اما در ادامه موجب تخریب بخش‌هایی از مغز می‌شود. متأسفانه برخی از اطرافیان فرد مصرف‌کننده با بیان این‌که با مصرف مواد به آرامش می‌رسی و در خلسه فرو می‌روی، او را به مصرف مواد تشویق می‌کنند؛ اما در حالت بدتر، عدم‌تجربه کافی و دیدگاه نادرست فرد باعث می‌شود که در مصرف مواد مخدر دچار چالش و مشکلات عدیده‌ای شود.

مصرف این داروها بر روی نوروترانسمیترها و واسطه‌های شیمیایی مغز اثر می‌گذارند و موجب توهم و هذیان می‌شود. فرد با این توهمات، دست به رفتارها و اعمال غیرعادی می‌زند؛ ممکن است فرد در اثر این توهمات احساس کند، مانند پرنده بال دارد و به تصور پرواز خود را از پنجره ساختمان به پایین پرتاب کند. برخی از شواهد نشان می‌دهد که افراد پس از مصرف با تصور حضور در اتوبان خالی از اتومبیل با سرعت از یک سمت اتوبان به سمت دیگر دویده‌اند و دچار سانحه تصادف شده‌اند.توهمات شنیداری در بسیاری از بیماری‌های روان‌پزشکی مانند اسکیزوفرنی شایع است و براساس آن فرد صداهایی را می‌شنود که او را مجبور به انجام برخی کارها می‌کند؛ اما توهمات بینایی در بیماری‌های مغز و اعصاب بسیار حائز اهمیت است، این توهمات ریشه ارگانیک داشته؛ یعنی به دلیل تخریب ساختارهای مغز یا از تعادل خارج شدن میانجی‌های شیمیایی اتفاق می‌افتد؛ بنابراین توهمات بینایی در اختلالات مغز و اعصاب حائز اهمیت‌تر هستند.

بسیاری از بیماری‌هایی که ریشه در اختلالات مغزی دارند با بروز توهمات بینایی همراه‌ هستند و هم‌چنین مصرف بسیاری از داروها موجب توهمات بینایی می‌شوند؛ بنابراین برای کاهش این توهمات باید مصرف دارو را قطع کرد. کاهش دوپامین، استیل‌کولین و افزایش نوراپینفرین موجب توهمات بینایی می‌شود.تحقيقات نشان مى‌دهد كه مهم‌ترين تركيب اين ماده‌ مخدر آمفتامين است. سابقه توليد و مصرف آمفتامين به قبل از جنگ جهانی دوم مى‌رسد و در زمان جنگ جهانى دوم به عنوان يک داروى مؤثر در رفع افسردگی سربازانی كه مشغول جنگ بودند و يا نيروهایی كه قرار بود چندين شبانه‌روز را به صورت پيوسته به نبرد مشغول باشند و فرصت استراحت نداشتند، برای بالا بردن سطح انرژی آنان استفاده مى‌شد.با گذشت زمان و مشخص شدن عوارض خطرناک اين ماده و اعتياد به آن، كاربرد اين ماده به عنوان دارو به‌تدريج كنار گذاشته شد؛ اما سوداگران و توليدكنندگان مواد مخدر، استفاده از اين ماده را در تهيه مواد مخدر جدید در دستور كار خود قرار دادند. شايد اولين و مهم‌ترين ماده‌ مخدری كه از آمفتامين به دست آمده و در سطح وسيع مورد مصرف قرار گرفت اكستازی باشد.

خوش‌بختانه هم‌اکنون مصرف قرص اکستازی به‌ندرت در کشور ما مشاهده و مصرف می‌شود؛ اما در سال‌های اول دهه هشتاد مصرف آن افزایش یافت، در حالی که انواع و اقسام این قرص در بازار قاچاق مشاهده می‌شد. از ديدگاه كنگره ۶۰ كه نتيجه تحقيقات علمی، مشاهدات و تجربه‌های عينی است، هر ماده‌ای كه مصرف آن انسان را از تعادل طبيعی خارج كند؛ مستقيماً روی سيستم توليدكننده مواد شبه‌افيونی، سیستم ضددرد و نوروترانسميترها در سيستم عصبی اثر می‌گذارد و باعث تخريب آن‌ها می‌شود. طيف تركيبات مواد شبه‌افيونی كه در جسم انسان توليد مى‌شود، به‌قدرى گسترده و ناشناخته است كه به اشتباه تصور مى‌شود که فقط مرفين يا مشتقات آن روى آن اثر مى‌گذارد، هرچند همين موضوع را هم بسيارى نمی‌دانند؛ اما تحقيقات كاربردی كنگره ۶۰ با قدرت و اطمينان اين موضوع را ثابت كرده است كه كليه موادی كه انسان را از حالت تعادل طبيعى خارج مى‌كند، شامل: هرويين، ترياک، شيره، الكل، حشيش، كراک، شيشه، اكستازی، قرص‌های خواب‌، آرام‌بخش، ضدافسردگی، دیفنوکسیلات ، ترامادول، پروفن و حتی استامینوفن كه بدون تجويز پزشک مصرف گردد، مستقيماً روی اين سيستم اثر مى‌گذارد و باعث تخريب آن مى‌شوند.يكى از انواع مواد شبه افیونی یا واسطه‌های شیمیایی سیستم عصبی که شدیداً بر اثر مصرف شیشه آسیب می‌بیند و تولید آن دچار اختلال می‌شود، سروتونین است که مستقیماً در خلق‌وخوی ما اثرگذار است. از ديدگاه كنگره ۶۰ شيشه يک ماده مخدر بسيار قوی و خطرناک است و اعتياد آن در مقايسه با مواد مخدر شناخته شده نظير ترياک و هروئين بسيار سنگين‌تر و خطرناک‌تر است. به اعتقاد كنگره ۶۰ هر نوع اعتيادی قابل درمان است.

نویسنده : همسفر لیلا رهجوی راهنما همسفر سمیه ( لژیون هفتم )

رابط خبری :راهنما همسفر سمیه ( لژیون هفتم)

ویراستار: همسفر مژگان رهجوی راهنما همسفر راضیه(لژیون سوم )

عکاس خبری: همسفر نجمه رهجوی راهنما همسفر آرزو (لژیون دوم )

ارسال: مرزبان خبری، همسفر مهری

همسفران نمایندگی جواد

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .