English Version
English

قضاوت کردن بیهوده مانند زدن یک نقاب است

قضاوت کردن بیهوده مانند زدن یک نقاب است

دهمین جلسه از دور چهل و هشتم کارگاه‌های صبحگاهی عمومی کنگره ۶۰ نمایندگی پارک لاله به استادی راهنمای محترم مسافرفرهاد، نگهبانی مسافر مهدی و دبیری مسافر حسن با دستور جلسه " قضاوت و جهالت" پنجشنبه 14 تیر۱۴۰3 ساعت شش صبح آغاز به کار کرد.
خلاصه سخنان استاد:
سلام دوستان فرهاد هستم مسافر. بسیار خوشحالم که در حضور شما عزیزان در پارک لاله هستم. با توجه به این مطلب که من بعد از چند مدت است که به پارک لاله می آیم، تفاوت و تغییرات مثبت آن را نسبت به قبل احساس می کنم و پربار شدن آن کاملا محسوس است و به همین خاطر خداقوت می گویم به ایجنت محترم پارک و کلیه خدمتگزاران آن.
نکته دیگر این جلسات پارک لاله این است که در آن افراد مختلف از شعبه های گوناکون می آیند و تبادل اطلاعات و آگاهی بیشتری صورت می پذیرد.
صفات و مشخصات کمی وجود دارد که به طور مطلق می توان درباره خوب یا بد بودن آنها نظر داد و معمولا به طور نسبی خوب یا بد بودنها مشخص می شود. یکی از مواردی که می توان به طور مطلق خوب بودن آن را نام برد، نزدیک شدن به فرمان عقل است. یا برای مثال تهمت زدن همیشه بد و ضد ارزش است.
ولی برخی مفاهیم بستگی به شخص و موقعیت می تواند متفاوت باشد. مثلا شادی کردن در هر جایی خوب نیست و حتی ممکن است در یک مکان کاری ضد ارزش باشد برای مثال در مراسم ختم شادی کردن تبدیل به ضد ارزش می شود. قضاوت کردن هم جزو این مطالب است که بستگی به شرایط می تواند متفاوت باشد.
با اختیار که به انسان داده شده است می توان همه چیز را قضاوت نمود. در اکثر موارد این قضاوت کردن به ضرر ما تمام می شود. برای مثال من خودم در ابتدای ورودم به کنگره مشارکت کردن برای بسیار سخت بود و بعد از کنکاش و جستجو علت آنرا پیدا کردم. من همیشه مشارکت دیگران را قضاوت می کردم و به همین دلیل فکر می کردم همه من را قضاوت می کنند و همین مطلب باعث می شد انجام دادن این کار برایم بسیار سخت باشد.
اختیار قدرتی است که به انسان داده شده است ولی اگر به دلیل جهل و نادانی وارد سمت تاریک آن شویم دچار قضاوت کردن بی مورد دیگران و یا قضاوت کردن دیگران از روی مسائل سطحی و ظواهر می شویم. انسانی که وارد قضاوت کردن بی مورد می شود علاوه بر غیبت کردن و حسادت که انجام می دهد خودش مجبور می شود یک ماسک و نقاب بر روی خود و اعمالش بزند و همین عمل باعث می شود هیچ گاه موفق به درمان و شناخت خودش نشود.
از اینکه به صحبتهای من گوش کردید متشکرم.

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .