English Version
English

مصرف شیشه تغییرات شیمیایی در مغز به‌وجود می‌آورد

مصرف شیشه تغییرات شیمیایی در مغز به‌وجود می‌آورد

دومین جلسه از دوره دوم کارگاه‌های آموزش مجازی همسفران کنگره ۶۰ نمایندگی صفا‌دشت با دستور جلسه «تخریب‌های شیشه و مواد مخدرهای جدید و درمان آن با متد DST »با استادی همسفر سمیرا رهجوی راهنما همسفر ژیلا در روز شنبه ۱۶ تیرماه سال ۱۴۰۳ برگزار شد.

خلاصه سخنان استاد:

خدا را سپاس‌گزارم که به من این فرصت داده شد تا در این جایگاه صحبت کنم. شیشه در اواخر دهه هشتاد و اوایل دهه نود به رتبه دوم نمودار نوع مواد مصرفی در مراجعین کنگره۶۰ رسید؛ اما خوشبختانه با اطلاع‌رسانی‌های انجام‌شده خصوصاً سایت کنگره۶۰، هم‌اکنون شاهد عقب‌نشینی ستون مصرف شیشه در نمودارهای مربوطه هستیم.

نشانه‌های اعتیاد به شیشه به‌صورت تغییرات شيميايي در مغز منجر به بروز اختلالات‌ روانی و رفتارهای ناخوشایند در فرد مصرف‌کننده می‌شود. مصرف این ماده از خود انرژی و شادی ندارد و انرژی‌های ذخیره شده جسم را به یکباره آزاد می‌کند و انرژی که بایستی در طول چندین شبانه ‌روز مصرف شود، یک‌شب استفاده می‌شود و بعد از تمام شدن اثر آن، شخص به شدت احساس کوفتگی و رکود می‌شود.

استفاده مکرر از شیشه، موجب بروز تغییرات در فعالیت‌های شيميايي مغز می‌شود. اگر فرد زمینه اختلال روانی داشته باشد؛ حتی با یک بار مصرف شیشه دچار حالت روان ‌پریشی خواهد شد؛ علاوه بر آن، تعداد دفعات مصرف و بالا رفتن مقدار مصرف نیز امکان بروز واکنش‌های نا‌خواسته و شدید روانی را افزایش می‌دهد. واکنش‌ افرادی که به مصرف شیشه وابسته شده‌اند، به‌صورت خشم، پرخاشگری، سؤظن،  بدبینی، افسردگی، بی‌فکری،  نداشتن آرامش و...  بروز می‌کند. مصرف شیشه آثار بد جسمانی هم به دنبال دارد از جمله؛ دردهای گوارشی، ایجاد مشکلات در گردش خون، خرابی دندان‌ها و... مصرف شیشه باعث می‌شود که فرد از واقعیت‌ها جدا شود.

از نظر کنگره۶۰ شیشه در مقایسه با دیگر موادمخدر شناخته شده مثل؛ تریاک و هروئین یک ماده مخدر صنعتی بسیار قوی و خطرناک است. خوشبختانه درمان مصرف کنندگان شیشه در کنگره۶۰ مانند دیگر موادمخدر امکانپذیر است. استفاده از شیشه به دلیل تاثیر بر کاهش وزن در میان زنان بسیار محبوب شده است. امروزه قرص‌های  زیادی به عنوان داروی لاغری و کاهش وزن، حاوی این ماده اعتیاد آور است و متاسفانه به راحتی به فروش می‌رسند. این داروها باعث کاهش‌ وزن می‌شوند؛ اما بسیار اعتیادآور است.

اعتیاد به شیشه بسیار آسان و سریع اتفاق میفتد؛ اما ترک آن کاری سخت و دشوار است که عوارض بسیار زیادی را در بردارد. امروزه جوانان از سن  ۱۸ تا ۲۵ سالگی بزرگ‌ترین گروه مصرف‌کننده مواد مخدر مصرف شیشه شده‌اند که بیشتر در مهمانی‌ها و پارتی‌های شبانه از این ماده خطرناک استفاده می‌کنند یا  کسانی که شب‌کار هستند، برای بیدار ماندن از مخدر شیشه استفاده می‌کنند که مهندس دژاکام می‌فرمایند: شیشه یک ماده مخرب و محرک است.

نوجوانان به دلیل‌های مختلف مانند نداشتن آگاهی و وسوسه‌های دوستان به مصرف شیشه روی می‌آورند. بعضی از دانش‌آموزان یا دانشجویان برای بیدار ماندن در شب های امتحانات برای مقابله با خواب‌آلودگی از این ماده استفاده  می‌کنند. این ماده در همان ابتدای مصرف خسارات جبران ناپذیری را به مغز فرد وارد می‌کند.

عکس: همسفر منیره، مرزبان خبری
ویراستاری و ارسال: همسفر زهره رهجوی راهنما همسفر شهناز (لژیون سوم)
همسفران نمایندگی صفا‌دشت

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .