English Version
English

مشارکت مکتوب

مشارکت مکتوب

خلاصه ای از مشارکت مکتوب مسافر حسین در رابطه با دستور جلسه قضاوت و جهالت از لژیون ششم:

سلام دوستان حسین هستم یک مسافر
در مورد دستور جلسه قضاوت و جهالت:اولاً در مورد قضاوت درست باید بدانیم که باید از خودمان شروع کنیم و رفتار خودمان را مورد قضاوت قرار دهیم.
ما که می‌خواهیم افراد دیگر را مورد قضاوت قرار دهیم ابتدا باید صلاحیت قضاوت داشته باشیم و مسائل را بررسی کنیم و که آیا به ما مربوط می‌شود یا خیر؟
اگر به‌عنوان یک مسلمان به آموزه‌های دینی هم رجوع کنیم، خداوند در کلام‌الله می‌فرماید: ای کسانی که ایمان آورده‌اید از تجسس و ظن و گمان دوری‌کنید چون ظن و گمان بد موجب گناه و معصیت می‌شود.
زندگی‌های بسیاری را این تجسس و قضاوت نابجا نابود می‌کند و تحت‌الشعاع قرارمی دهد. در جای دیگر مولای متقیان به مالک اشتر می‌فرماید: ای مالک اگر فردی را سر شب مشغول گناه و معصیت الهی دیدی، صبح آن روزبه چشم گناهکار به او نگاه نکن چه‌بسا که او نیمه‌شب توبه کرده باشد و خداوند توبه او را پذیرفته باشد و تو بی‌خبر از آن باشی.
لذا ما از این آموزه‌های دینی درس می‌گیریم که در جایگاه قضاوت نیستیم و قضاوت اصلی مخصوص ذات اقدس الهی است و کسی که به موضوعی جهل دارد و آن علم را نیاموخته است چگونه می‌تواند از روی جهل و عدم آگاهی و عدم آشنایی با آن موقعیت به قضاوت دیگران بپردازد.
پس نتیجه اخلاقی موضوع قضاوت و جهالت این می‌شود که ما نباید دیگران را مورد قضاوت و نقد غیرمنصفانه قرار دهیم، چه‌بسا خودمان عیوب بیشتری داشته باشیم و به‌عنوان یک مسلمان از گمان بد بپرهیزیم چون معصیت است و چه‌بسا فرصتی پیش نیاید که این قضاوت نادرست را جبران نماییم و دینی بر گردنمان بماند تا روز جزا.
از شما سپاسگزارم که به مشارکت مکتوب من توجه نمودید.

گروه سایت نمایندگی زال پارس
مرزبان خبری:مسافر قاسم
تایپ:مسافر علی از لژیون پنجم
تنظیم برای وبلاگ:مسافرجوادلژیون ششم

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .