English Version
English

جهان‌بینی خوب افکار انسان را حفظ می‌کند

 جهان‌بینی خوب افکار انسان را حفظ می‌کند

جلسه یازدهم از دوره چهل‌و‌یکم سری کارگاه‌های آموزشی، عمومی مسافران و همسفران کنگره۶۰ نمایندگی ملاصدرا با استادی  مسافر فتح الله، نگهبانی مسافر غلامرضا و دبیری مسافر احمد با دستور جلسه  "قضاوت و جهالت" در روز پنج‌شنبه 14 تیرماه1403 ساعت 16:00 آغاز به کار نمود.

خلاصه سخنان استاد:
سلام دوستان فتح‌الله هستم یک مسافر
در ابتدا خداوند را شاکر و سپاسگزارم و از آقای مهندس و خانواده محترمشان تقدیر و تشکر می‌کنم. از همه خدمتگزاران نمایندگی ملاصدرا هم بابت خدمتی که انجام می‌دهند قدردانی می‌نمایم.
دستور جلسه امروز در مورد قضاوت و جهالت است، انسان‌ها هر چه نادان‌تر و جاهل‌تر باشند قضاوت بیشتری هم انجام می‌دهند. وقتی شخصی در جایگاه قاضی و قضاوت کردن قرار می‌گیرد، یعنی یک فرد آگاه بین دو فرد ناآگاه قرار می‌گیرد، پس باید صحبت‌های هر دو طرف را خوب گوش بدهد، تحقیق کند و با منابع اطلاعات درستی که به دست آورده قضاوت نماید که حتی در این زمان هم امکان قضاوت اشتباه وجود دارد. پس نتیجه می‌گیریم قضاوت کار بسیار سختی است.


متأسفانه اکثر انسان‌ها در عرض چند ثانیه و خیلی سریع از روی ظاهر، لباس و صحبت کردن طرف مقابل، آن شخص را قضاوت می‌کنند و علاوه بر مجرم و گناهکار شناختن طرف برای او حکم هم صادر می‌کنند.
در سی دی قضاوت استاد امین با فرایند قضاوت آشنا شدیم که فرمودند کنگره ۶۰  اعتقاد دارد که مراحل قضاوت فقط و فقط از طرف انسان‌هایی رخ می‌دهد که جهالت دارند. انسان‌ها هرچه قدر دانایی و آگاهی هم داشته باشند، گاهی درگیر قضاوت می‌شوند.
زمانی که ما قضاوت و داوری می‌کنیم دچار ضد ارزش‌ها می‌شویم، زندگی خودمان را خراب می‌کنیم، آرامش خودمان را از دست می‌دهیم و دچار کینه، حسادت، نفرت، منیت و تمام مسائل منفی می‌شویم.


در کنگره چه چیزهایی آموزش گرفتیم! در کنگره آموختیم که دوربین را فقط سمت خودمان نگه‌داریم و عیب و ایرادهای خودمان را ببینیم و آن‌ها را رفع کنیم. ما باید روی جهان‌بینی خودمان کارکنیم، آموزش ببینیم، دانایی خودمان را به دانایی مؤثر تبدیل کنیم؛ چون بزرگ‌ترین دشمن ما جهل و نادانی خود ما است.
زمانی که به آرامش رسیدیم مثبت اندیش می‌شویم در آن زمان است که می‌توانیم به اطرافیانمان هم خدمت کنیم و با آرامش بیشتری در کنارشان در هر جایگاهی هستند حرکت کنیم.


بیشترین چیزی که باعث پایین آمدن اعتمادبه‌نفس ما می‌شود مقایسه کردن خودمان با دیگران است. افکار منفی و اضطراب‌ها مانند پرنده‌هایی هستند که در اطرافتان پرواز می‌کنند و نمی‌توانید از پرواز کردن آن‌ها جلوگیری کنید ولی می‌توانید مانع آشیانه ساختن و نشستن آن‌ها روی سرتان بشوید.
جهان‌بینی خوب افکار انسان را حفظ می‌کند و جهان‌بینی خراب انسان را به مرز نابودی می‌کشاند. یک جمله زیبا جایی خواندم که می‌گفت؛ آن‌که از من به تو صد گونه سخن می‌گوید به خدا عیب تو را نیز به من می‌گوید. بهتر است برای قضاوت دیگران ارزشی قائل نشویم؛ چون انسان‌ها برای خدا هم قضاوت دارند.
باید سعی کنیم دیگران را خیلی راحت قضاوت نکنیم و همچنین تغییراتی را در نوع نگاهمان به وجود آوریم.
" ممنون که به صحبت‌های من گوش کردید."

تایپ: راهنما مرتضی
ویرایش متن: راهنمای تازه واردین مسافر کریم
عکس: مسافر یحیی
ارسال: سایت نمایندگی ملاصدرا

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .